Tyckte det var löjligt att ha en liggande för att användas 2 ggr per år. Men nu är jag trött på hårt dragna bultar som backjobb och vill köpa på prov för att se om de duger att knacka loss med.
Vad som duger är det delade meningar om ser jag och något dyrt vill man inte ha liggande. Budgetmodellerna är runt 400 Nm och jag har en oanvänd för tryckluft på 340, osäkert om den har knack. Men den verkar ha moment som de andra inte har.
Vad behövs och man får dra för hand ändå en del kanske?
(Ska inhandlas idag troligen så jag hejar på lite, men kanske inte blir 120 år gammal, så jag får vänligen be er tråd(för)störare att försöka behärska er från OT, Tack Det hinns inte med i arbetsläge.
(Hittar ingen färsk tråd i ärendet och allt man ska köp byts ut ideligen i affärerna)
Skattebelastade och skattefria automobiler, nästan som min andra hjärnhalva och jag mha kottar :)
Har en från Biltema som hängt med i rätt många år. Ibland får man dra fram spärrskaft med förlängning ändå. Vill du kunna dra lös ALLT finns det rejälare maskiner men dom är jobbigt tunga och inte så sköna att arbeta med. Kostar en ganska bra slant mer också.
Köpte en från Jula för många år sedan (400nm) och har haft ett gäng bilar, tro mig. I vilket fall som helst fungerar den bra. I synnerhet om man själv byter däck sommar & vinter med samma maskin. Verkar ge lagom moment för hjulen sitter kvar och efterdragning har inte resulterat i någon bult som lossnat. Rekommenderas.
Jag har en äldre betydligt tyngre variant och den sviker inte, även om dragskaftet är smidigare att använda och alltid räckt till. Fast visst är det skönt att slippa veva själv.
Fungerar kanon! Sen kan man skaffa mommentstag också så kan man spänna med den. Men det har jag inte skaffat ännu.
Ah jag tänkte på den på Jula som många köpt.
Såg den där på nätet men det står inte att den har knack, i så fall är de starkare än Julas och billigare.
EDIT.
Den måste ju ha knack. Om det inte står så betyder det inte att den inte har det. Finns manual att ladda ner. 450Nm utan knack... Vilken snurrar först? Personen som håller den eller bulten :-)
Senast redigerat av Hybridsmurfen (24 juli 2016)
Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Köpte en från Jula för många år sedan (400nm) och har haft ett gäng bilar, tro mig. I vilket fall som helst fungerar den bra. I synnerhet om man själv byter däck sommar & vinter med samma maskin. Verkar ge lagom moment för hjulen sitter kvar och efterdragning har inte resulterat i någon bult som lossnat. Rekommenderas.
Jag har en äldre betydligt tyngre variant och den sviker inte, även om dragskaftet är smidigare att använda och alltid räckt till. Fast visst är det skönt att slippa veva själv.
Jag har en äldre betydligt tyngre variant och den sviker inte, även om dragskaftet är smidigare att använda och alltid räckt till. Fast visst är det skönt att slippa veva själv.
Fungerar kanon! Sen kan man skaffa mommentstag också så kan man spänna med den. Men det har jag inte skaffat ännu.
Ah jag tänkte på den på Jula som många köpt.
Såg den där på nätet men det står inte att den har knack, i så fall är de starkare än Julas och billigare.
EDIT.
Den måste ju ha knack. Om det inte står så betyder det inte att den inte har det. Finns manual att ladda ner. 450Nm utan knack... Vilken snurrar först? Personen som håller den eller bulten :-)
Kollade manualen och mejlade Biltema utan att få svar, så vi åkte och köpte en annan för Jula låg bredvid Rusta.
Jag har en äldre betydligt tyngre variant och den sviker inte, även om dragskaftet är smidigare att använda och alltid räckt till. Fast visst är det skönt att slippa veva själv.
Jag kör med den billiga hamron dragaren 400nm. Kör med momentstav och sedan drar jag det sista för hand med momentnyckel
Verkar mest populär och vi köpte, tänkte mest på att lossa maskindraget på verkstad och tror inte det fungerar, ska prova en nu. Man kan väl lossa med den annars men dra åt verkar tveksamt och fälgkors brukar fungera. GDS har kors och skaft dugt bra, men ska prova maskin.
Skattebelastade och skattefria automobiler, nästan som min andra hjärnhalva och jag mha kottar :)
Jag kör med den billiga hamron dragaren 400nm. Kör med momentstav och sedan drar jag det sista för hand med momentnyckel
Verkar mest populär och vi köpte, tänkte mest på att lossa maskindraget på verkstad och tror inte det fungerar, ska prova en nu. Man kan väl lossa med den annars men dra åt verkar tveksamt och fälgkors brukar fungera. GDS har kors och skaft dugt bra, men ska prova maskin.
Fälgkors är ajabaja. Utom vid vägkanten.
Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Jag kör med den billiga hamron dragaren 400nm. Kör med momentstav och sedan drar jag det sista för hand med momentnyckel
Verkar mest populär och vi köpte, tänkte mest på att lossa maskindraget på verkstad och tror inte det fungerar, ska prova en nu. Man kan väl lossa med den annars men dra åt verkar tveksamt och fälgkors brukar fungera. GDS har kors och skaft dugt bra, men ska prova maskin.
Fälgkors är ajabaja. Utom vid vägkanten.
Bra att fästa med och snurrar snabbt, har kors och skaft i bilen. Skruva för hand verkar gå snabbast om det går.
Skattebelastade och skattefria automobiler, nästan som min andra hjärnhalva och jag mha kottar :)