Tja, har en 740 gl -90 som jag vill lägga i en m50b25 maskin i. Har aldrig skruvat med någon annan bil än min bubbla, och den är ju väldigt liten och nätt, så jag tänker att den erfarenheten inte riktigt passar in här.
Av allt som jag läst om det här motorbytet så skall det vara väldigt enkelt. Man kan köpa färdiga fästen till allt, och det enda som man egentligen måste göra själv är att koppla fem sladdar (Tempmätare, startmotor, varvräknare (Läste att man kan skruva på en potentiometer för att göra om den från 4 till 6 cylindrar), oljetryck, generator).
Stämmer det verkligen? Jag har väldigt svårt att tro att växelspaken hamnar precis rätt. Hur blir det med kardanen? Använder jag den som sitter på min bil nu, eller ska jag ta kardanen från bmw'n?
Det som jag har på inköpslistan är detta:
-Motorn, komplett med kabelhärva, boxar och avgassystem.
-Växellådan som hör till motorn.
-Fästen till både motor och växellåda.
-Oljetråg från en e39.
-Allt för en lätt service av motorn.
Klarar man av att lyfta i motorn utan en motorlyft? Jag tänker att man tar två spännband runt motorn, och sedan trär en regel genom dem och står en person på varje sidan av motorn och lyfter. Det står på wikipedia att motorn väger straxt under 200 kg, så vikten är ju inte ett stort problem i alla fall. Att passa in den och hålla balans på den känns väl väldigt tveksamt om man klarar det?
Kommer troligen påbörja projektet i helgen.
Tacksam för alla erfarenheter och tankar!