Har en Opel Astra H -06 med 24000 mil på mätaren. Har lite problem med AC:n.
Köpte bilen för ett halvår sedan. AC:n fungerade men fläkten gick igång väldigt ofta och kylan var ok. Kylan var inte bra men den kylde ner. Fläkten kunde köra i ca 20 sekunder, vara tyst i ca 1 minut sedan köra igång igen när bilen gick på tomgång.
Kompressorn lät lite när AC:n var påslagen, märktes mycket vid gaspådrag och upphörde när man stängde av AC:n
Förra veckan slutade kompressorn att slå till.
Min första tanke:
Med tanke på att den slog till och från så ofta med fläkten så tänkte jag att det var dåligt med gas/tryck som gjort att den stängt ner systemet. Fyllde på lite gas med ett sådant gör det självkit. Upptäckte att det var tryck i systemet. När kompressorn inte arbetar så är ju trycket som man kan läsa ut inte direkt vägvisande (har jag läst). Tryckte i alla fall i lite kylmedium i lågtryckporten, klockan ligger på drygt 60PSI vid 15 grader utetemp.
Resultat: Ingen kompressor gick igång
Kan man få detta symtom av att magnetkopplingen har gett upp? Eller är det hela kompressorn? Har förstått att det inte är så himla vanligt att hela kompressorn ger upp(?)
Lågtrycksvakten har jag läst om, hur kontrollerar jag den?
Läste att man kan koppla in magnetkopplingen direkt till batteriet för att testa om kompressorn fungerar(?), vilka kablar är det som gäller, tror att färgerna på kabeln var Svart men ett vitt streck och brun. Vilket är plus/minus?
Har inga felkoder i systemet
Tacksam för lite tips