kakanbro skrev:
Tjena. Har googlat men blir mest mer förvirrad av engelska fackliga ord och förkortningar. Vill veta så jag inte sätter det 180 grader fel, eftersom veven snurrar 2 varv när kammen snurrat 1.
Om jag sätter dreven så att märkningar pekar mot varandra så är nu 1ans cylinder i ÖD på avgastakten. Men snurrar jag däremot på veven ett varv och sätter dreven med märkningar mot varandra så är 1ans cylinder i ÖD på komprissionstakten
Jag har haft isär motorn helt så har inget att utgå ifrån hur det va från början.
Vilket läge är rätt? Ska man ha 1ans cylinder i ÖD på komprissionstakten eller avgastakten när märkningar pekar mot varandra, dvs när kamens märkning är på kl 6 och vevens på kl 12
99% tror jag att märkningarna stå mot varandra i ÖD vid kompressionstakten. Nästan säker alltså!!!
/Benny
Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!