Liten update igen. För er som inte vet så sålde jag min S60 T5 förra veckan och tillsvidare så får Ojjen agera bruksbil. Ställde på den igen och startade upp den. Remen till generatorn tycktes lite lös och tjöt ordentligt, men efter att ha spänt remmen så var den redo, trodde jag, ja
Körde till jobb på morgonen och tyckte att den va riktigt slö, hände inget när man hade plattan i mattan, men tänkte att jag kanske hade vant min vid T5:ans 250hk. Så tänkte inte mer på det. Tycke dock också att den bromsade ojämnt fram så tänkte ta och kika på det när vi hade nästa hobby kväll på jobbet. Men när jag åkte hem samma dag så började det lukta bränt. Stannade vid vägkanten och möttes av en sotsvart fälg och rykande broms belägg
Visade sig vara bromsoket som kärvat ihop. Försökte pressa kolvarna in och ut några gånger men dom gick fruktansvärt trögt. Så det fick bli att handla nya ok. Renoverade ju dessa för 4 eller 5 år sedan så nu tänkte jag köra på nytt istället. Sparar dom gamla ifall att jag skulle få lust att renovera dom igen någon gång.
Får bli att handla nya belägg också då dessa börjat ramla isär och rostat på insidan.
Kollade på jobbet men bendix bromsoken hade utgått och lika så beläggen så då fick det bli Biltemas bromsok och belägg från mekonomen. Får hoppas att oken håller måttet men dom verkade till att se bra ut.
Demontering, märks att dom inte suttit orörda i 30 år iallafall. Lossade fin fint
något positivt ska det ju vara, hehe
Får kanske skylla på mig själv lite. Bromsvätskan såg hemsk ut, är nog ingen dum idé att byta den vartannat år som rekommenderas.
Bromsslangarna över flyttade. Dessa så mycket friska ut
Nya glidpinnen på plats, den gamla behövde en del värme innan den släppte.
Luftat och klart
Men innan provkörningen så bestämde jag mig för att först måla om allt. Denna gång med riktigt 2k bromsoksfärg från foliatec. Som jag hade liggandes hemma, hade tänkt använda den till S60 men blev aldrig av.
Snyggt som satan blev det
och man märker att det är riktigt hållbar och fin färg, kanon!
Ny provtur, denna gången var det mer som jag kommer ihåg den
Bromsarna verkar funka kanon fint! På hobbykvällen denna veckan så blir det Service med oljebyte mm. Vågar knappt säga när oljan byttes sist men det är faktiskt så illa att den inte är bytt sedan toppen renoverades och det är ju ett tag sedan, dock har den inte rullat så långt och oljan är fortfarande ljus och fin men ändå, hög tid att byta.
//Mvh