3381
Sök

Köpråd: Vettig bruksbil kring 50-70k

336 Inlägg
8 augusti 2016
Trådstartare
#1
Eftersom mitt senaste bruksbilsköp gick åt helvete (Se profilen big_smile) så börjar det nog bli dags att leta efter en ny brukis.

Först och främst vill jag denna gång ha något relativt modernt, tystgående och komfortabelt. Dessutom önskas driftsäkerhet och en relativt låg driftskostnad. Diesel är ett möjligt alternativ, räkna på att jag kommer köra cirka 2500-3000 mil/år.

Så här ser önskelistan ut:

- Årsmodell 2004 eller uppåt
- Komfort
- Driftsäkerhet
- Låg driftskostnad (Förbrukning, skatt, försäkring)
- Hyfsad prestanda (Vill inte behöva fundera en kvart på om det går att köra om)
- Relativt rymlig

Notera att det är en önskelista, jag kan tänka mig att tumma lite på vissa av dessa saker.
Och med att bilen ska vara rymlig menar jag inte att jag ska få in hela släkten, utan att jag vill att det ska gå att få in 4 personer utan att klämma ihop sig allt för mycket. Kombi eller sedan kan mer eller mindre kvitta, det beror på vilken bilmodell det landar på.

Jag själv sneglar väldigt mycket åt en BMW 320d E91. Jag har förvisso aldrig kört en E90/E91, men har åkt en del i en som dock har en annan motor, och jag tycker det är en trevlig bil.

Ett annat alternativ som dykt upp är Audi A4 B7 2.0TDI, gärna med Quattro. Har inte åkt mycket A4 i mitt liv, men tycker att de verkar helt okej.

Hur är dessa bilar när det gäller typfel och dylikt? Förbrukning? Några kända problem med motorerna? Bättre motoralternativ?

Jag uppskattar all info om dessa bilar, samt välkomnar tips på andra alternativ! smile

Just turbo power, no real shit.

Evildan
8 augusti 2016
#2
Prius?

Forummoderator
18 009 Inlägg
8 augusti 2016
#3
Evildan skrev:
Prius?

Om man nu ska ha en snål och pålitlig bil så är saken klar. Vill TS skruva lite i vinter så är Audi ett kanonköp.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

336 Inlägg
8 augusti 2016
Trådstartare
#4
Evildan skrev:
Prius?

Nåja, än är jag inte ens 22 år, så någon Prius blir det inte. wink Men var väl inte ett helt oväntat förslag från dig. tongue

Just turbo power, no real shit.

336 Inlägg
8 augusti 2016
Trådstartare
#5
Hybridsmurfen skrev:
Evildan skrev:
Prius?

Om man nu ska ha en snål och pålitlig bil så är saken klar. Vill TS skruva lite i vinter så är Audi ett kanonköp.

Är det så illa med Audi? Fått för mig att 2.0TDI är rätt driftsäker, men det kanske finns mer som brukar krångla med dem?

Just turbo power, no real shit.

Forummoderator
18 009 Inlägg
8 augusti 2016
#6
AChr skrev:
Hybridsmurfen skrev:
Evildan skrev:
Prius?

Om man nu ska ha en snål och pålitlig bil så är saken klar. Vill TS skruva lite i vinter så är Audi ett kanonköp.

Är det så illa med Audi? Fått för mig att 2.0TDI är rätt driftsäker, men det kanske finns mer som brukar krångla med dem?

Jag känner folk som kört sina i flera år. Men även de som kör förbi verkstan 6-8 gånger per år. Elfel, pumpflaska osv.

Verkar vara varierande kvalitet. Men priserna verkar vara på väg ner med så...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

336 Inlägg
8 augusti 2016
Trådstartare
#7
Hybridsmurfen skrev:
AChr skrev:
Hybridsmurfen skrev:

Om man nu ska ha en snål och pålitlig bil så är saken klar. Vill TS skruva lite i vinter så är Audi ett kanonköp.

Är det så illa med Audi? Fått för mig att 2.0TDI är rätt driftsäker, men det kanske finns mer som brukar krångla med dem?

Jag känner folk som kört sina i flera år. Men även de som kör förbi verkstan 6-8 gånger per år. Elfel, pumpflaska osv.

Verkar vara varierande kvalitet. Men priserna verkar vara på väg ner med så...

Får nog läsa in mig lite mer noggrant på det där, för jag är inte direkt ute efter en bil som kräver verkstadsbesök stup i kvarten. Kan förvisso fixa en hel del själv, men blir ju lätt dyrt om man har lite otur, även om man fixar själv. Dessutom är väl lite av poängen att till stor del slippa skruva, det lär jag få göra tillräckligt ändå...

Just turbo power, no real shit.

Evildan
8 augusti 2016
#8
Hybridsmurfen skrev:
AChr skrev:
Hybridsmurfen skrev:

Om man nu ska ha en snål och pålitlig bil så är saken klar. Vill TS skruva lite i vinter så är Audi ett kanonköp.

Är det så illa med Audi? Fått för mig att 2.0TDI är rätt driftsäker, men det kanske finns mer som brukar krångla med dem?

Jag känner folk som kört sina i flera år. Men även de som kör förbi verkstan 6-8 gånger per år. Elfel, pumpflaska osv.

Verkar vara varierande kvalitet. Men priserna verkar vara på väg ner med så...

Samma apraka scimpanser som slår ihop DSG lådorna kanske arbetar på fler ställen inom koncernen?
Folk, kunnigt folk enligt dom själva brukar påstå att franskt överlag är skräp och tyska bilar är så inutahelvete bra på alla de vis och ändå läser vi återkommande om VAGsproblem med än det ena än det andra ikke att förglömma BMW och MB med kamkedjor, rost, elfel, listan kan göras lång.
Vidare ser vi hur dessa slädar byggda av rödvinspimplande grodätare i oberoende tester av exempelvis warranty direct får högre tillförlitlighetspoäng än surkålracers.
Tokigt va? wink

Forummoderator
18 009 Inlägg
8 augusti 2016
#9
Evildan skrev:
Hybridsmurfen skrev:
AChr skrev:

Är det så illa med Audi? Fått för mig att 2.0TDI är rätt driftsäker, men det kanske finns mer som brukar krångla med dem?

Jag känner folk som kört sina i flera år. Men även de som kör förbi verkstan 6-8 gånger per år. Elfel, pumpflaska osv.

Verkar vara varierande kvalitet. Men priserna verkar vara på väg ner med så...

Samma apraka scimpanser som slår ihop DSG lådorna kanske arbetar på fler ställen inom koncernen?
Folk, kunnigt folk enligt dom själva brukar påstå att franskt överlag är skräp och tyska bilar är så inutahelvete bra på alla de vis och ändå läser vi återkommande om VAGsproblem med än det ena än det andra ikke att förglömma BMW och MB med kamkedjor, rost, elfel, listan kan göras lång.
Vidare ser vi hur dessa slädar byggda av rödvinspimplande grodätare i oberoende tester av exempelvis warranty direct får högre tillförlitlighetspoäng än surkålracers.
Tokigt va? wink

Sluta nu för fan. Garvade högt 2330 på kvällen... Men visst faller kvaliteten fritt på tyskarna.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

336 Inlägg
8 augusti 2016
Trådstartare
#10
Evildan skrev:
Samma apraka scimpanser som slår ihop DSG lådorna kanske arbetar på fler ställen inom koncernen?
Folk, kunnigt folk enligt dom själva brukar påstå att franskt överlag är skräp och tyska bilar är så inutahelvete bra på alla de vis och ändå läser vi återkommande om VAGsproblem med än det ena än det andra ikke att förglömma BMW och MB med kamkedjor, rost, elfel, listan kan göras lång.
Vidare ser vi hur dessa slädar byggda av rödvinspimplande grodätare i oberoende tester av exempelvis warranty direct får högre tillförlitlighetspoäng än surkålracers.
Tokigt va? wink

Haha, specificera gärna problemen. smile

Jag är inte så kunnig när det gäller att jämföra olika märken och modeller, då jag inte haft så många olika ännu. Kolla bara på vilka märken som finns med i min profil hittills. roll Det jag vet är däremot att jag hittills inte känt mig särskilt hemma i varken japanare eller baguette-bilar. Körde en Peugeot 308 2016 typ 70 mil över några dagar, som mest 30 mil i sträck. Kort och gott åker jag hellre Saab 9000. Känner väl ungefär likadant mot en vanlig japan (Typ Avensis), bara att inredningen känns ännu tristare.
Senast redigerat av AChr (8 augusti 2016)

Just turbo power, no real shit.

69 Inlägg
9 augusti 2016
#11
En bil som jag kollar lite på är skoda oktavia rs:) 200hk och lagom stora. Vill man ha större bil är passat tfsi med samma antal hästar.
9-3 och 9-5 Aero är ett vettigt alternativ med!
Finns hur många bilar som helst men alla bilar har sina brister :p


Forummoderator
18 009 Inlägg
9 augusti 2016
#12
Danzer skrev:
En bil som jag kollar lite på är skoda oktavia rs:) 200hk och lagom stora. Vill man ha större bil är passat tfsi med samma antal hästar.
9-3 och 9-5 Aero är ett vettigt alternativ med!
Finns hur många bilar som helst men alla bilar har sina brister :p

Titta på en RS. Tror de kan vara en gyllene medelväg.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Varningar: För många..
2 552 Inlägg
9 augusti 2016
#13
En Saab 9000 gör livet roligt, två gör livet roligare, så varför inte investera i en tredje och uppleva ett lyckorus av sällan skådat slag? wink

Annars är E91:an faktiskt en riktigt trivsam bil. Inte överdrivet rymlig, men den är komfortabel, har fin kvalitetskänsla och BMW:s dieselmotorer är i regel både starka och bränslesnåla.

Citroën C5 (okej du gillade inte "baguette-bilar" men ändå) kanske kan vara värd en snabb koll? Det är faktiskt en riktigt angenäm kärra vid långfärder, och relativt rymlig också.

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone

336 Inlägg
9 augusti 2016
Trådstartare
#14
Danzer skrev:
En bil som jag kollar lite på är skoda oktavia rs:) 200hk och lagom stora. Vill man ha större bil är passat tfsi med samma antal hästar.
9-3 och 9-5 Aero är ett vettigt alternativ med!
Finns hur många bilar som helst men alla bilar har sina brister :p

Får kanske kika lite på Octavia och Passat, kan vara värda att överväga i alla fall. smile

Vad gäller 9-3 och 9-5 så känner jag att jag vill vidga vyerna lite, har ju redan haft ett antal Saabar. Har kört både OG9-3, NG9-3 och OG9-5, och får väl säga att 9-3 känns aningens liten för att köra med 4 personer i, och 9-5 har ju också sina problem. NG9-3 är väl trevlig, men även den trång, och som sagt vill jag testa något nytt.
Senast redigerat av AChr (9 augusti 2016)

Just turbo power, no real shit.

336 Inlägg
9 augusti 2016
Trådstartare
#15
IceEyes skrev:
En Saab 9000 gör livet roligt, två gör livet roligare, så varför inte investera i en tredje och uppleva ett lyckorus av sällan skådat slag? wink

Annars är E91:an faktiskt en riktigt trivsam bil. Inte överdrivet rymlig, men den är komfortabel, har fin kvalitetskänsla och BMW:s dieselmotorer är i regel både starka och bränslesnåla.

Citroën C5 (okej du gillade inte "baguette-bilar" men ändå) kanske kan vara värd en snabb koll? Det är faktiskt en riktigt angenäm kärra vid långfärder, och relativt rymlig också.

Haha, det är ju inte fel, det du säger, men för tillfället får två räcka. wink

Jo, jag gillar E90/91. Tycker det finns helt okej med plats i dem, räcker i alla fall åt mig som fortfarande är ung och utan familj. Verkar vara dåligt med exemplar i min närhet, men ska försöka hitta någon att provköra.

Det får vara en väldigt snabb titt då! wink Nej, men, skadar väl inte att kika lite på nån.

Just turbo power, no real shit.

336 Inlägg
9 augusti 2016
Trådstartare
#16
Ingen som har lite fler tips? Erfarenheter kring motoralternativen i BMW E90? Kanske är E60 ett bättre köp?

Just turbo power, no real shit.

Evildan
9 augusti 2016
#17
AChr skrev:
Ingen som har lite fler tips? Erfarenheter kring motoralternativen i BMW E90? Kanske är E60 ett bättre köp?

Skulle du inte ha en snål, lågskattad, driftsäker och rymlig bil med låg försäkringspremie?
BMW är i regel raka motsatsen.

2 401 Inlägg
9 augusti 2016
#18
Det beror kanske lite på vad du känner om volvo......en vanlig v70 2,4d är faktiskt mkt trevlig! 

köpte en v70 2,4d 163hp 2009 förra veckan och jag är supernöjd!

Fördelar: Bra utrymme, tyst vid körning, 0,5 vid långkörning, modernt utseende? men framförallt en volvo!

Nackdelar: volvo? samt skatt på 4,5k ungefär.


336 Inlägg
9 augusti 2016
Trådstartare
#19
Evildan skrev:
AChr skrev:
Ingen som har lite fler tips? Erfarenheter kring motoralternativen i BMW E90? Kanske är E60 ett bättre köp?

Skulle du inte ha en snål, lågskattad, driftsäker och rymlig bil med låg försäkringspremie?
BMW är i regel raka motsatsen.

Äh, en 320d är väl rätt snål? ~3500:- i skatt kanske inte är billigt, men går att leva med. En relativt liten kostnad i sammanhanget med tanke på att 3000 mil om året, säg 0,6 l/mil och 13:-/liter ger 23400:- bara för bränslet. Behöver jag betala någon tusenlapp extra om året för att trivas på vägen gör jag det gladeligen. Rymlighet är väl rätt så subjektivt - Jag (185cm) har inga större problem att sitta bak i en E90, det är i mina ögon godkänt. Och så skiljer det ungefär 100:-/månad på försäkringen mellan en 320d och en Prius som båda faller inom budgeten.

Kan väl sammanfattas som att BMW:n är lite (relativt) dyrare, kanske lite mindre, men i mina ögon femtielva gånger snyggare och mer glädje i att äga.

Jag vill med andra ord varken åka så billigt som möjligt eller lasta så mycket som möjligt.
Jag vill ha ett bekvämt bilägande, där jag kan åka komfortabelt och slippa allt för mycket krångel. En bil jag trivs med att köra, och som inte frambringar ångest av bara tanken på bilen... roll Detta är de saker som kommer i första hand - Därefter kommer kostnader (Inom rimliga gränser, så klart).

Dessutom har jag nu fått läsa ett antal gånger om att BMW minsann inte är alls driftsäkra, men vad exakt är det som är så krångligt? Det verkar jag inte kunna få svar på. hmmwink
Senast redigerat av AChr (9 augusti 2016)

Just turbo power, no real shit.

336 Inlägg
9 augusti 2016
Trådstartare
#20
Nybergrobin skrev:
Det beror kanske lite på vad du känner om volvo......en vanlig v70 2,4d är faktiskt mkt trevlig! 

köpte en v70 2,4d 163hp 2009 förra veckan och jag är supernöjd!

Fördelar: Bra utrymme, tyst vid körning, 0,5 vid långkörning, modernt utseende? men framförallt en volvo!

Nackdelar: volvo? samt skatt på 4,5k ungefär.

Jag vet inte riktigt vad jag ska säga om Volvo, men jag får väl erkänna att det inte är någon favorit.
Samtidigt vet jag att de gör bra bilar, så om man ska ta vettet till sig så borde man kanske kika åtminstone lite på dem. Jag vet att en V70 är stor, och där får jag väl säga att den till och med är för stor för mitt behov, men å andra sidan så vad gör det? Drar den ändå så lite är det ju inte direkt någon nackdel.

Den största nackdelen är väl att man lär bli lynchad av vänner och familj. big_smile

Just turbo power, no real shit.


Sök