Eftersom mitt senaste bruksbilsköp gick åt helvete (Se profilen
) så börjar det nog bli dags att leta efter en ny brukis.
Först och främst vill jag denna gång ha något relativt modernt, tystgående och komfortabelt. Dessutom önskas driftsäkerhet och en relativt låg driftskostnad. Diesel är ett möjligt alternativ, räkna på att jag kommer köra cirka 2500-3000 mil/år.
Så här ser önskelistan ut:
- Årsmodell 2004 eller uppåt
- Komfort
- Driftsäkerhet
- Låg driftskostnad (Förbrukning, skatt, försäkring)
- Hyfsad prestanda (Vill inte behöva fundera en kvart på om det går att köra om)
- Relativt rymlig
Notera att det är en önskelista, jag kan tänka mig att tumma lite på vissa av dessa saker.
Och med att bilen ska vara rymlig menar jag inte att jag ska få in hela släkten, utan att jag vill att det ska gå att få in 4 personer utan att klämma ihop sig allt för mycket. Kombi eller sedan kan mer eller mindre kvitta, det beror på vilken bilmodell det landar på.
Jag själv sneglar väldigt mycket åt en BMW 320d E91. Jag har förvisso aldrig kört en E90/E91, men har åkt en del i en som dock har en annan motor, och jag tycker det är en trevlig bil.
Ett annat alternativ som dykt upp är Audi A4 B7 2.0TDI, gärna med Quattro. Har inte åkt mycket A4 i mitt liv, men tycker att de verkar helt okej.
Hur är dessa bilar när det gäller typfel och dylikt? Förbrukning? Några kända problem med motorerna? Bättre motoralternativ?
Jag uppskattar all info om dessa bilar, samt välkomnar tips på andra alternativ!