Hur gick intressetestet?
Mitt problem är att jag blir typ allt... Mest journalist, tack och lov eftersom det var vad jag utbildade mig till i sista änden, men även mycket åt tekniska och praktiska yrken, dock ej vård och restaurang...
Men det är ju inte lätt att veta vad man ska göra, så en bred utbildning är ju bra om man är osäker.
Transportinriktingen är inte alls fel, visst, tungmek kanske är för tungt rent fysiskt (om man inte är i en större verkstad och inriktar sig tex på el eller datastyrning - ja service är ju heller inte så tungt, men försök inte byta bakaxlar till lastbilar utan rejäla hjälpmedel!), men attans vilken efterfrågan det är på lastbilsförare som har lite koll på maskineriet, och bussförare, taxi och budåkare...
Dessutom - med mer avancerad teknik blir arbetet ofta lättare men kräver mer klurighet och kunskap än råstyrka.
Att ha lite kunskap om grejorna under huven är en fördel när man söker jobb inom alla transportyrken även om man inte söker som mekaniker. Tänk när chaufförerna fattar att något är fel och låter bli att köra tills det rasar helt... Mycket pengar att spara för en åkeriägare...
Väldigt många som går fordon arbetar inte med bilar efteråt, utan är efterfrågade även i andra brancher - i sambons klass blev två mekaniker och en reservdelsman, resten försvann på annat håll.
I statistiken ser man tydligt att det är studenterna från Fordon som har jobb efter skolan, tror det var typ 94% som hade arbete efter avslutat gymnasium, högsta siffran bland alla program.
Lycka till! / Ellen