3278
Sök

En tjej i fordonsprogrammet?

Lägger i en lägre växel och kör vidare! :)
2 258 Inlägg
4 januari 2007
Hur gick intressetestet?

Mitt problem är att jag blir typ allt... Mest journalist, tack och lov eftersom det var vad jag utbildade mig till i sista änden, men även mycket åt tekniska och praktiska yrken, dock ej vård och restaurang... smile

Men det är ju inte lätt att veta vad man ska göra, så en bred utbildning är ju bra om man är osäker.

Transportinriktingen är inte alls fel, visst, tungmek kanske är för tungt rent fysiskt (om man inte är i en större verkstad och inriktar sig tex på el eller datastyrning - ja service är ju heller inte så tungt, men försök inte byta bakaxlar till lastbilar utan rejäla hjälpmedel!), men attans vilken efterfrågan det är på lastbilsförare som har lite koll på maskineriet, och bussförare, taxi och budåkare...
Dessutom - med mer avancerad teknik blir arbetet ofta lättare men kräver mer klurighet och kunskap än råstyrka.

Att ha lite kunskap om grejorna under huven är en fördel när man söker jobb inom alla transportyrken även om man inte söker som mekaniker. Tänk när chaufförerna fattar att något är fel och låter bli att köra tills det rasar helt... Mycket pengar att spara för en åkeriägare...

Väldigt många som går fordon arbetar inte med bilar efteråt, utan är efterfrågade även i andra brancher - i sambons klass blev två mekaniker och en reservdelsman, resten försvann på annat håll.

I statistiken ser man tydligt att det är studenterna från Fordon som har jobb efter skolan, tror det var typ 94% som hade arbete efter avslutat gymnasium, högsta siffran bland alla program.

Lycka till! / Ellen

Kolla in min projekttråd!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=96807
* Bara är inte så bara. Jag har sjukdomen ME - www.rme.nu *
Få har dött av att kämpa vidare, många av att ge upp!

TheBabe
4 januari 2007
Trådstartare
vulture skrev:
Hur gick intressetestet?

Mitt problem är att jag blir typ allt... Mest journalist, tack och lov eftersom det var vad jag utbildade mig till i sista änden, men även mycket åt tekniska och praktiska yrken, dock ej vård och restaurang... smile

Men det är ju inte lätt att veta vad man ska göra, så en bred utbildning är ju bra om man är osäker.

Transportinriktingen är inte alls fel, visst, tungmek kanske är för tungt rent fysiskt (om man inte är i en större verkstad och inriktar sig tex på el eller datastyrning - ja service är ju heller inte så tungt, men försök inte byta bakaxlar till lastbilar utan rejäla hjälpmedel!), men attans vilken efterfrågan det är på lastbilsförare som har lite koll på maskineriet, och bussförare, taxi och budåkare...
Dessutom - med mer avancerad teknik blir arbetet ofta lättare men kräver mer klurighet och kunskap än råstyrka.

Att ha lite kunskap om grejorna under huven är en fördel när man söker jobb inom alla transportyrken även om man inte söker som mekaniker. Tänk när chaufförerna fattar att något är fel och låter bli att köra tills det rasar helt... Mycket pengar att spara för en åkeriägare...

Väldigt många som går fordon arbetar inte med bilar efteråt, utan är efterfrågade även i andra brancher - i sambons klass blev två mekaniker och en reservdelsman, resten försvann på annat håll.

I statistiken ser man tydligt att det är studenterna från Fordon som har jobb efter skolan, tror det var typ 94% som hade arbete efter avslutat gymnasium, högsta siffran bland alla program.

Lycka till! / Ellen

Tack för svaret Ellen, mycker lärorokt att läsa detta smile testet gick rätt bra blev lite olika svar :S men jag har funderat lite på att försöka jobba hos en kompis under typ sportlov och så,. han jobbar på en däckfirma, det har inte så mycke met motor att göra men det är bilar iaf tongue  så jag tänkte att det kan vara en bra liten start på alltihop smile

TheBabe
12 januari 2007
Trådstartare
Uppdatering av tråd...

Har nu bestämt mig för att gå fordon så nu kan inget stoppa mig ^^ hehe
Jag har funderat över det och jag tror verkligen att detta är vad jag verkligen vill gå smile
Så det ända som behövs nu är att gå på bilmässor och så.. men det är lugnt tongue
Någon som vet några mässor som är på gång i närheten av Köping? i så fall får ni gärna säga till så kollar jag upp det smile

Gorgilus addictus
4 756 Inlägg
12 januari 2007
TheBabe skrev:
Uppdatering av tråd...

Jag har funderat över det och jag tror verkligen att detta är vad jag verkligen vill gå smile
Så det ända som behövs nu är att gå på bilmässor och så.. men det är lugnt tongue
Någon som vet några mässor som är på gång i närheten av Köping? i så fall får ni gärna säga till så kollar jag upp det smile

grattis till dit beslut! Du kommer säkert inte att ångra dig smile

Allt för den där jävla hatten!

TheBabe
12 januari 2007
Trådstartare
THEBADGUY skrev:
TheBabe skrev:
Uppdatering av tråd...

grattis till dit beslut! Du kommer säkert inte att ångra dig smile

Hehe nä det hoppas jag inte big_smile

Gorgilus addictus
4 756 Inlägg
12 januari 2007
John87 skrev:
THEBADGUY skrev:
Jag är VÄLDIGT glad att de finns tjejer som väljer fordons inriktade linjer. Går sj på Transport utbildning, och i min klass går de 2 tjejer. Alltid kul att se att de finns tjejer som är intresserade av det.

Lycka till med valet smile

Kan tänka mig att just transport inte är så populärt bland tjejer tongue

Själv tycker jag att det är tufft när tjejer är intresserade av något "killigt". Är helt övertygad om att en tjej skulle vara minst lika bra som t.ex bilmekaniker som en kille.
Lite synd att det inte är så utbrett med motor/teknik-intresse bland tjejer. Tror att intresset finns hos många, men inte många som vågar/vill satsa på det.

Bäjb, vill du gå fordon så ska du göra det! Du har mitt stöd.
Men som sagt, om inte intresset finns så blir det nog seeegt att gå 3 år där...

Du ska veta hur häftigt de ser ut när en liten tjej kommer ut ur en STOR lastbil med släp....såg de senast för 3 veckor sen tongue...jag har aldrig sett manliga chaufförer vara så avundsjuka på att dom inte hade en sån fin bil som henne tongue.(var för den delen en R580 V8 big_smile )

Allt för den där jävla hatten!

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
12 januari 2007
Tror att bilmässor runt köping innan skolan börjar blir svårt att hitta sad

Däremot på sommaren brukar det vara mer. Men kanske man kan åka till nån, jag hade ju inte klagat iaf tongue
Liten roadtrip eller så..

Får börja med att skruva lite i bilen kanske smile

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

TheBabe
12 januari 2007
Trådstartare
John87 skrev:
Tror att bilmässor runt köping innan skolan börjar blir svårt att hitta sad

Däremot på sommaren brukar det vara mer. Men kanske man kan åka till nån, jag hade ju inte klagat iaf tongue
Liten roadtrip eller så..

Får börja med att skruva lite i bilen kanske smile

haha visst kan vi åka någonstanns smile måste bara kolla vart wink och för övrig kan vi ha en roadtrip som inte har med detta att göra big_smile

Rörpulare
1 453 Inlägg
12 januari 2007
Skulle fan också velat gå fordon..Men bara för att man gillar bilar och trimma mm betyder  inte det att de e de man kmr att hålla på me när man får jobb sedan då e de mest renovering mm gällande org bilar och hålla på me kamrems byten mm klarar ja mej personligen utan. Så ja valde vvs och leker istället me bilfan på fritiden wink lycka till nu och köp dej en japs så kanske vi ses på jap meet nån ggn smile
Senast redigerat av nissan 200sx (12 januari 2007)

Hellre omkommen och bortkörd än bortkommen och omkörd:)
"Life is lika a race track, you gotta go round and round..Sure some times you crash and burn but if you don´t make the turn you ain´t never gona learn"

562 Inlägg
12 januari 2007
Asså.. hade en tjej i 3an när jag gjick.. å tror hon trivedes.. men asså grejen den är att man måste klara typiska kill jargongen (Hur nu det stavas) annars har man nog ej så skoj på skolan. (Om man e tjej)

Sedan så ska du ej räkna med att skolan kommer lära dig så mycke (grunderna typ), jag lärde mig allt på praktiker å när man va med polare... så mitt tips, börja på skolan om du tål snacket och sedan tycker jag att du ska ta kontakt med polare på rikdigt och här på garaget å snacka å vara med då kommer du bli dukdig wink

Ps! (jag kunnde inte mecka innan jag började på skolan, fast kunnde ju skruva å så men kunnde typ inget om motorer)
Senast redigerat av tobi (12 januari 2007)

Min hemsida: www.bisen.info.se // Din hjälp på nätet!

44 Inlägg
12 januari 2007
tobi skrev:
Asså.. hade en tjej i 3an när jag gjick.. å tror hon trivedes.. men asså grejen den är att man måste klara typiska kill jargongen (Hur nu det stavas) annars har man nog ej så skoj på skolan. (Om man e tjej)

Varför förväntas tjejer anpassa sig till killjargongen? Varför kan inte killarna tagga ned lite och uppföra sig som folk?roll

TheBabe
12 januari 2007
Trådstartare
jo jag har hört att det är mycke tjejskämt och så men jag tror nog att det kommer att gå bra med tanke på vilken sorts humor vi har hemma smile

en fråga till nissan.. vad är en japs? xD

håller med dig Pomela. ^^

Rörpulare
1 453 Inlägg
12 januari 2007
Kan ju inte vara mera tjejskämt och sådant på fordon som vvs som består av 1 tjej max i varje klass. Och de e lugnare när tjejen e i närheten än när tjejen e borta smile

Hellre omkommen och bortkörd än bortkommen och omkörd:)
"Life is lika a race track, you gotta go round and round..Sure some times you crash and burn but if you don´t make the turn you ain´t never gona learn"

TheBabe
12 januari 2007
Trådstartare
nissan 200sx skrev:
Kan ju inte vara mera tjejskämt och sådant på fordon som vvs som består av 1 tjej max i varje klass. Och de e lugnare när tjejen e i närheten än när tjejen e borta smile

det där med att det är lugnare när tjejer är med tror jag stämmer faktiskt.. hehe ^^

29 Inlägg
12 januari 2007
köp bosse bildoktorns mekar bok wink hehehe

Katt åt bildäck, Spann loss

Folkrace åkarn
47 Inlägg
12 januari 2007
Nordic_power skrev:
börja gå BST (Bil System Teknik) i arjeplog hehe..

helvete häller..jag går sista året här nu och jag är jävligt besviken

desutom är det 28,5 minus idag å 740 frös ihop imosse. det enda som är fränt är massa test bilar

//jim

Lägger i en lägre växel och kör vidare! :)
2 258 Inlägg
12 januari 2007
Kul att du har fattat ett beslut.
Nu är det ju så att du går en utbildning för att lära dig något, inte för att bekräfta något du redan kan... smile
Jargongen - jo, ta inte vad som helst bara för att "hänga med" utan känn efter vart du tycker det är rimligt att gränserna ska gå.
Och ta väl vara på praktikperioderna, det är då man lär sig mest och skapar de kontakter som kan ge jobb senare!

Lycka till!
Kramar / Ellen smile

Kolla in min projekttråd!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=96807
* Bara är inte så bara. Jag har sjukdomen ME - www.rme.nu *
Få har dött av att kämpa vidare, många av att ge upp!

Wheel whore
215 Inlägg
12 januari 2007
Goddigt att du har bestämt dig för å gå fordon smile..Jag bli SÅ avundsjuk hmm.Önskar att man hadde börgat där..istellet "kastade jag bort" 4år på 2 utbildningar,den ena kan jag inte hålla på men pga alergi och den andra för att de inte fanns lärare (därför hoppade jag av).De är ju ingen hitt sad

Maizer
12 januari 2007
Trådstartare
Om du inte är en skabbig tjej bör du inte söka fordon. Det verkar vara en kriterie

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
12 januari 2007
Maizer skrev:
Om du inte är en skabbig tjej bör du inte söka fordon. Det verkar vara en kriterie

Ursäkta?

Det inlägget tyckte jag gav såå mycket till tråden...

Så "ickeskabbiga" tjejer får inte söka till fordon?
Fjantigaste jag hört!

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

Sök