vykan skrev:
Hur har det gått med detta? Jag har en 07´a med dynaudio och samma problem. Låter bara lite lite i diskanterna på vänster sida. Är det steget, högtalarna eller HU som är problemet? Kan man nolla genom koppla ur spänningen t.ex koppla ur batteriet ett tag?
Jag har inte fått ett ordentligt svar så jag har tyvärr inte orkat ta tag i det ännu då ljudet på förarsidan ändå låter helt okej. Det är mest jävligt störande att veta att det kunde vart dubbelt så bra och säkert haft mer tryck om det fungerat fullt ut :p
Jag lutar mest åt att slutsteget är problemet, med tanke på händelseförloppet så gissar jag på att någon komponent blivit överhettad. Enda sättet jag kan komma på att kontrollera det är genom att byta slutsteg (under passargerarstolen) och kolla vad som händer. Bilia säger att det inte går och att man måste köpa nytt, men bilia brukar också snacka massa skit.
Jag har frågat ett flertal mekar och "Volvo kunniga", majoriteten,
men inte alla, säger att det ska gå att byta slutsteg rakt av så länge det motsvarar det som sitter i, antar att man kan ta reda på det genom serinr eller liknande. Det finns slutsteg på blocket och bildelsbasen men det är knepigt att hitta rätt om man som jag har stora ljudpaketet, det kryllar inte av dem, brukar gå på 2000-3000kr. Lite väl mycket för mig att lägga för att chansa och hoppas på att det funkar.
Även smått orolig för att stoppa in ett begagnat slutsteg och att HUn bestämmer sig för att låsa sig eller något annat korkat bara för att det inte är "programmerat" med bilen. Man vet ju aldrig med Volvo.
Jag velar mellan att försöka hitta någon annons på blocket som har ett och ändå provmontera ifall det funkar, alternativt kolla med typ MDS eller liknande om de kan titta på slutsteget och möjligtvis hitta felet.
Detta ligger dock inte högst på priolistan
Om du får styr på det eller provar något av ovanstående så får du gärna berätta hur det gick. Annars lovar jag att uppdatera ifall jag gör det.
Alternativt kan du betala bilia 12500 för nytt slutsteg och "programmering"