27 augusti 2016
Trådstartare
Japp. Toyan krånglade. Kopplingspedalen tog längst upp de sista 3mm. När den var varm så slirade den gott... Till den grad att det blev svårt att köra bilen. Men jag justerade kopplingen under ratten. Numera tar den "i mitten" och försöka provocera fram kopplingsslir går inte. 4:an på lådan och Sjuka varv i maskin resulterar i hjulspinn (68hk...) och den greppar direkt. Så det är nog inget fel på den. Jag trodde faktiskt det då jag köpte den med "taskig koppling" Priset var därefter.
Sen drog den 700mA (0,7A) avstängd. Batteriet klarar inte denna belastning så länge. Så den behövde laddas var 3:e dag. Det visade sig att förardörrens brytare för innerbelysning in slog av. Så bilen trodde hela tiden att jag var på väg att köra. Massa roliga reläer slog till... Och var påslagna. Hela tiden. Nu drar den >10 mA. Fullt normalt för att hålla dator, klocka och stereo vid liv.
Så har ni en Toya med koppling som tar högt så kolla läget... Frågan är varför den inte tog när den blev varm? Oljor när det gäller servo, bromsar osv finns det.
Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!