2261
Sök

Golf -84, startproblem, hostar och stannar.

MadLamb Racing
210 Inlägg
2 januari 2007
Trådstartare
Har en Golf -84 med 1,6l motor (förgasare).
Bilen har fungerat felfritt i flera månader, men när jag var ute och körde härom dagen började den plötsligt låta mysko och hostade lite. Bilen reagerade inte på gaspådrag och efter en stunds rullande stannade den helt. Vid uppstartsförsök låter den konstigt och vill inte riktigt varva (låter nästan lika som om den gick på 3 cylindrar).

Kan inte se några läckande vätskor (bensin el olja). Luktade inte heller något konstigt när bilen stannade.

Har bytt luftfilter, fördelarlock, rotor och brytarspetsar utan någon förändring. Är dock osäker på hur brytarspetsarna ska justeras in. (tacksam för tips om detta också)

Funderar på om den drar tjuvluft någonstans (typ förgasarfästet) men eftersom det hela gick så fort och jag inte har haft några problem tidigare så vet jag inte om det kan var något sånt.

Någon som har någon idé på vad det kan vara för fel? Tacksam för tips och råd!

21 761 Inlägg
2 januari 2007
Om du är osäker på brytarspetsarna så kan du kolla dem för säkerhets skull så att de inte har rubbats ur läge och kommit för nära varandra. Avståndet mellan brytarspetsarna brukar vara ca 0,4-0,45mm åtminstone på de flesta bilar.

MadLamb Racing
210 Inlägg
2 januari 2007
Trådstartare
Antar att man mäter avståndet i öppet läge?

21 761 Inlägg
2 januari 2007
Ja, stämmer.

482 Inlägg
2 januari 2007
har haft ungefär samma problem med min golf 2:a, (1984 1.6l förgasare) tror det är fördelaren.... jag har försökt att ställa in den men den går ändå inte helt perfekt på vanlig tomgång, men om jag drar ut choken så går den bra!

Jodå... Så är det serru!

956 Inlägg
5 januari 2007
min kompis hade liknade fel..och det var gummit mellan förgasaren och insuget som var problemet..så den drog tjuvluft...Men yhan bytte detoch sen det har den funkat klockrent

eldus veldus

Vw trimmare
2 995 Inlägg
5 januari 2007
MixiL skrev:
Har en Golf -84 med 1,6l motor (förgasare).
Bilen har fungerat felfritt i flera månader, men när jag var ute och körde härom dagen började den plötsligt låta mysko och hostade lite. Bilen reagerade inte på gaspådrag och efter en stunds rullande stannade den helt. Vid uppstartsförsök låter den konstigt och vill inte riktigt varva (låter nästan lika som om den gick på 3 cylindrar).

Kan inte se några läckande vätskor (bensin el olja). Luktade inte heller något konstigt när bilen stannade.

Har bytt luftfilter, fördelarlock, rotor och brytarspetsar utan någon förändring. Är dock osäker på hur brytarspetsarna ska justeras in. (tacksam för tips om detta också)

Funderar på om den drar tjuvluft någonstans (typ förgasarfästet) men eftersom det hela gick så fort och jag inte har haft några problem tidigare så vet jag inte om det kan var något sånt.

Någon som har någon idé på vad det kan vara för fel? Tacksam för tips och råd!

Kolla packningar med startgas observera att du har kablar bak på insuget/Förgasare som styr tomgången  glappar dom går bilen helt kass/Dör på tomgång om den går av.....Kolla vakkum slangarna också dom kan gå av/Få sprickor....kolla flottören och hela tändsystemet!...

MadLamb Racing
210 Inlägg
7 januari 2007
Trådstartare
Var tydligen rotorn som hade pajjat... trodde inte sånt kunde pajja, men det var tyligen något motstånd i den som hade gått. Man lär sig något nästan varje gång...

Sök