2607
Sök

Nyköpt Subaru STI av handlare och motorn rasar - vad gäller?

59 Inlägg
2 september 2016
Trådstartare
Hejsan alla,

Behöver lite råd och tips å min fars vägnar.

Han köpte för ca 2 månader sedan en begagnad Subaru Impreza STI 2011 med 3800 mil på mätaren. Bilen ägdes av en privatperson men som denna person/säljare kände en lokal bilhandlare där affären istället gjordes av finansieringsskäl. Ett så kallat förmedlingsköp. Allt gjordes på ett seriöst sätt, inga konstigheter.

Nu när bilen, 2 månader senare, rullat c:a 4 000 mil så börjar motorn knacka något fruktansvärt. Bilen bärgas till Subaruverkstad och där konstateras att motorn rasat. Nytt block och annat behövs för en kostnad om c:a 55 tusen.

Tråkigt minst sagt.

Farsan har självklart helförsäkring på bilen och ringer sitt försäkringsbolag och förklarar läget. F-bolaget hänvisar honom till bilhandlaren då detta bör omfattas av konsumentköplagen.
När farsan ringer bilhandlaren så blir denne flyförbannad och vägrar ta på sig saken. ARN menar att det kan (mest troligt) ta upp till 12 månader innan man kan dra en sådan sak vidare...

Nu står gubben med en rasad Subaru som ingen vill ta på sig att laga.

I min värld så försäkrar man en bil av just den anledningen att man vill känna sig trygg. Borde inte försäkringsbolaget ta på sig skadan och driva frågan separat med bilhandlaren och därmed prioritera kunden och få bilen lagad snarast möjligt?

Hur hade ni gått vidare i detta ärende?

Tack!

//Mattias

193 Inlägg
2 september 2016
Det är bara att driva detta vidare med bilfirman som sålde bilen, försäkringen tycker jag i det här fallet agerar helt rätt då varför ska de kosta på 55 tusen om det egentligen är någon annan som enligt lag ska stå för denna kostnad. Kommer nog att bli en lång process tyvärr, men det är nog det enda du kan göra just nu.

Fick du MRF garanti på köpet eller? Tänkte i fall det är MRF garanti du fick med på köpet ska du absolut kontakta MRF och försöka få de pressa bilfirman då bilfirman i det här fallet strider mot avtalet de har med MRF.

http://www.mrf.se/privatperson/garantie … dtrygghet/
Senast redigerat av BornZombie (2 september 2016)

6 061 Inlägg
2 september 2016
Men bilfirman har ju egentligen inte sålt bilen, så jag förstår att de inte vill betala.

193 Inlägg
3 september 2016
Svarte_Orm skrev:
Men bilfirman har ju egentligen inte sålt bilen, så jag förstår att de inte vill betala.

Dock så säger lagen något annat: "Konsumentköplagen gäller nämligen även i fall då säljaren inte är en näringsidkare, om köpet förmedlas för säljaren av en näringsidkare. I sådana fall svarar både näringsidkaren och säljaren för säljarens skyldigheter enligt lagen. Du kan alltså vända dig till bilhandlaren med dina krav. "

https://www.motormannen.se/radgivning/f … dlingskop/

Forummoderator
18 003 Inlägg
3 september 2016
BornZombie skrev:
Svarte_Orm skrev:

Dock så säger lagen något annat: "Konsumentköplagen gäller nämligen även i fall då säljaren inte är en näringsidkare, om köpet förmedlas för säljaren av en näringsidkare. I sådana fall svarar både näringsidkaren och säljaren för säljarens skyldigheter enligt lagen. Du kan alltså vända dig till bilhandlaren med dina krav. "

https://www.motormannen.se/radgivning/f … dlingskop/

Så är det.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Lastbilsmekaniker
729 Inlägg
3 september 2016
Jag vet att Subaru har problem med vissa motorer i USA som drar så mycket olja så enda lösningen dom har kommit på där är att byta ut motorn till en helt ny.
Vilka motorer det gäller står i länken nedan.

Det kan ju vara så att en sån motor har lyckats komma hit och din far hade oturen att få tag i den
Vad din far borde kunna göra är att ringa till generalagenten för subaru i sverige och fråga om det finns några TSB/återkallelser på hans bil genom att ge dom vin numret
Här finns en länk om problemet och i den finns en länk till Subaus TSB som dom släppte om det problemet:
http://www.torquenews.com/1084/subaru-i … tion-issue

Har han en av dom motorerna och den inte har blivit kollad så borde det väl nästan vara Subaru som ska stå för reparationen?
Senast redigerat av Pierre_r (3 september 2016)

59 Inlägg
3 september 2016
Trådstartare
Tack för input!

Problemet är som sagt att nu står bilen still utan att någon vill ta ansvar och betala för kalaset. Jag är fortfarande inne på att försäkringsbolaget som försäkrat bilen rimligen bör ta hand om ärendet för att därefter kräva t.ex. bilfirman för motsvarande belopp.

Finns det något ombud/organisation som man som privatperson kan vända sig till gällande "tvister" och/eller rådgivning i försäkringsärenden?

//Mattias

450 Inlägg
3 september 2016
arson skrev:
Tack för input!

Problemet är som sagt att nu står bilen still utan att någon vill ta ansvar och betala för kalaset. Jag är fortfarande inne på att försäkringsbolaget som försäkrat bilen rimligen bör ta hand om ärendet för att därefter kräva t.ex. bilfirman för motsvarande belopp.

Finns det något ombud/organisation som man som privatperson kan vända sig till gällande "tvister" och/eller rådgivning i försäkringsärenden?

Ja men är bilen köpt via firma så gäller KKL. Så försäkringsbolaget vet precis vad som gäller och vill ju inte betala.
Är ju upp till dig själv att strida med säljaren, inte försäkringsbolagets.
Det är inte bara att sitta still och vänta på samtalet där någon gör jobbet,

193 Inlägg
3 september 2016
arson skrev:
Tack för input!

Som jag redan skrev så är det konsumentköplagen som gäller i det här fallet vilket betyder att försäkringsbolaget gör helt rätt. Driv detta vidare med bilfirman, om du har fått nå MRF garanti vid köpet kontakta MRF och be de hjälpa dig, annars så är det motormannen du kan vända dig till när det gäller rådgivning, men de hjälper dig inte driva något vidare om du inte är medlem.

398 Inlägg
3 september 2016
arson skrev:
Tack för input!

Inget kan skada av att ringa konsumentvägledare/ombudsman i din kommun, gratis. Vad dom har för kompetens och möjligheter att hjälpa i ett såpass stort fall vet jag dock inte, men de kanske kan ge råd på vägen.

Forummoderator
18 003 Inlägg
3 september 2016
Ring till svallerblaskan Aftonbladet och förklara saken. Kan hjälpa.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

59 Inlägg
3 september 2016
Trådstartare
Vill inte låta som en drygpelle men.. smile

Så det ni menar rent krasst är att om man köper en begagnad bil från en handlare så behöver man inte betala dyra pengar för en maskinskade-/helförsäkring första tiden som bilen omfattas av konsumentköplagen?

//Mattias

193 Inlägg
3 september 2016
arson skrev:

Så det ni menar rent krasst är att om man köper en begagnad bil från en handlare så behöver man inte betala dyra pengar för en maskinskade-/helförsäkring första tiden som bilen omfattas av konsumentköplagen?

Nej, det är inte det vi menar utan helt enkelt hänvisar till vad lagen säger och i ditt fall är det konsumentköplagen som gäller vilket helt enkelt försäkringsbolaget utgår ifrån. Så, varför ska försäkringsbolaget kosta på och fixa din bil och sedan spendera både sina pengar och energi för att driva fallet vidare med bilfirman du köpte bilen ifrån? Du får helt enkelt driva detta vidare på egen hand, hur du väljer att driva detta vidare är upp till dig, du fick redan tips om vem du kan vända dig till.

Avstängd
10 388 Inlägg
3 september 2016
arson skrev:

Fast det som KKL säger, är ju inte riktigt samma sak som innefattas i en helförsäkring heller (det handlaren är skyldig att stå för är alltså mindre än vad som innefattas i försäkringen, just detta är dock inget att orda om. Kör du av vägen är det givetvis inte handlarens ansvar, men ditt försäkringsbolag täcker upp det).

Hur du ska gå tillväga för att (eventuellt) få ordning på det, har redan påtalats i tråden

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

59 Inlägg
3 september 2016
Trådstartare
BornZombie skrev:
arson skrev:

Nej, det är inte det vi menar utan helt enkelt hänvisar till vad lagen säger och i ditt fall är det konsumentköplagen som gäller vilket helt enkelt försäkringsbolaget utgår ifrån. Så, varför ska försäkringsbolaget kosta på och fixa din bil och sedan spendera både sina pengar och energi för att driva fallet vidare med bilfirman du köpte bilen ifrån? Du får helt enkelt driva detta vidare på egen hand, hur du väljer att driva detta vidare är upp till dig, du fick redan tips om vem du kan vända dig till.

Förstår hur du tänker.

Tycker ändå det är märkligt att jag (eller farsan då) som kund inte kan åberopa att nyttja den försäkring som han betalar för med målet att återskapa en fungerande produkt. Att skadan rimligen täcks av KKL må så vara, men att det skulle falla negativt för kunden i och med väntetider och tjafs känns knappast rimligt.

Bilen täcktes inte av någon MRF försäkring.

Han kan knappast vara den första som hamnat i samma situation med alla dagens bilfirmor det finns i Sverige.
Får undersöka saken vidare med jurist på måndag.

Tack för alla svar - återkopplar hur ärendet tas vidare!

//Mattias

Avstängd
10 388 Inlägg
4 september 2016
arson skrev:
BornZombie skrev:
arson skrev:

Förstår hur du tänker.

Tycker ändå det är märkligt att jag (eller farsan då) som kund inte kan åberopa att nyttja den försäkring som han betalar för med målet att återskapa en fungerande produkt. Att skadan rimligen täcks av KKL må så vara, men att det skulle falla negativt för kunden i och med väntetider och tjafs känns knappast rimligt.

Bilen täcktes inte av någon MRF försäkring.

Han kan knappast vara den första som hamnat i samma situation med alla dagens bilfirmor det finns i Sverige.
Får undersöka saken vidare med jurist på måndag.

Tack för alla svar - återkopplar hur ärendet tas vidare!

Egentligen inget märkligt alls.Normalt sett går lag går före andra avtal (för att göra det väldigt enkelt)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

59 Inlägg
16 september 2016
Trådstartare
Liten uppföljning.

Försäkringsbolaget vägrar att ta på sig skadan för det försäkrade fordonet.

Vid kontakt med bilfirman så finns inget intresse att ta ansvar för skadorna och pekar på att ärendet behöver drivas via ARN, och om bilfirman fälls så har de ändå inga pengar för att betala skadorna. Processen beräknas kunna ta någonstans mellan 8-12 månader.

Så kan det gå när man köper begagnad bil via bilfirma smile

//Mattias

2 751 Inlägg
16 september 2016
Försäkringar fungerar väldigt utmärkt i detta landet. Man försäkrar sig för att vara "säker" men istället är det man själv som måste driva saken vidare om de tycker något annat. Borde ju vara en självklarhet att försäkringsbolaget driver detta vidare, de har ändå kunskapen och lagen på sin sida. Hoppas det löser sig.

Who Djaa bless no man curse

Forummoderator
18 003 Inlägg
16 september 2016
arson skrev:
Hejsan alla,

Behöver lite råd och tips å min fars vägnar.

Han köpte för ca 2 månader sedan en begagnad Subaru Impreza STI 2011 med 3800 mil på mätaren. Bilen ägdes av en privatperson men som denna person/säljare kände en lokal bilhandlare där affären istället gjordes av finansieringsskäl. Ett så kallat förmedlingsköp. Allt gjordes på ett seriöst sätt, inga konstigheter.

Nu när bilen, 2 månader senare, rullat c:a 4 000 mil så börjar motorn knacka något fruktansvärt. Bilen bärgas till Subaruverkstad och där konstateras att motorn rasat. Nytt block och annat behövs för en kostnad om c:a 55 tusen.

Tråkigt minst sagt.

Farsan har självklart helförsäkring på bilen och ringer sitt försäkringsbolag och förklarar läget. F-bolaget hänvisar honom till bilhandlaren då detta bör omfattas av konsumentköplagen.
När farsan ringer bilhandlaren så blir denne flyförbannad och vägrar ta på sig saken. ARN menar att det kan (mest troligt) ta upp till 12 månader innan man kan dra en sådan sak vidare...

Nu står gubben med en rasad Subaru som ingen vill ta på sig att laga.

I min värld så försäkrar man en bil av just den anledningen att man vill känna sig trygg. Borde inte försäkringsbolaget ta på sig skadan och driva frågan separat med bilhandlaren och därmed prioritera kunden och få bilen lagad snarast möjligt?

Hur hade ni gått vidare i detta ärende?

Tack!

Såg din uppföljning.

Säljaren har rätt att inte följa ARN:s beslut. Korrekt.
Försäkringsbolaget vill inte ha med bilen att göra för att säljaren ska ersätta. Korrekt, tror jag? Men vad tusan ska försäkringen göra? Den är ett skydd mot problem. Ring Aftonbladet...

Jag satt i ett nybyggt hus där bubbelbadkaret tyckte att ena tryckslangen var kass och sprutade ut tusentals med liter vatten i kåken så den blev helrenoverad efter vi bott där i 6-8 månader... Detta tog F-bolaget och försökte med att få tillverkaren av min lilla SPA-plats att betala. Gick inte. Bolaget betalade allt så länge och sa att "Det är inte mitt problem".

Vi hörde inget om saken. Vad har du för Försäkringsbolag? Antar att den var toppförsäkrad? Vår situation var olik din men ändå samma. Ny kåk med garanti, Tillverkaren bad oss dra till en varmare plats, då tog de på sig allt. NOtan slutade på 0,5 milj... Vi betalade 2500:- i självrisk.

49 Inlägg
16 september 2016
jag var med om samma sak när jag köpte min Skoda praktik av en handlare. Motorn rasade efter 50 mil/ en månad, säljaren vägrade hjälpa mig.

Och försäkringsbolaget sa samma sak, det var säljarens ansvar.

Dock sa försäkringsbolaget att om jag tog upp det i ARN och säljaren fick rätt, så kunde försäkringsbolaget gå in och hjälpa mig. 

Nu behövde jag inte gå den vägen då jag fick rätt hos ARN och genom kreditbolaget fick tillbaka allt jag betalat in på bilen.

Det tog mig ca 9 månader från att jag tog kontakt med ARN tills att säljare kom och hämta bilen.
Jag gick miste om insatsen jag hade betalat då handlaren inte valde att följa ARN:s rekommendation utan vart tvingad av kreditbolaget att ta tillbaka bilen..

ARN tar ju tid men det är väl där du måste börja..

Sök