arson skrev:
Hejsan alla,
Behöver lite råd och tips å min fars vägnar.
Han köpte för ca 2 månader sedan en begagnad Subaru Impreza STI 2011 med 3800 mil på mätaren. Bilen ägdes av en privatperson men som denna person/säljare kände en lokal bilhandlare där affären istället gjordes av finansieringsskäl. Ett så kallat förmedlingsköp. Allt gjordes på ett seriöst sätt, inga konstigheter.
Nu när bilen, 2 månader senare, rullat c:a 4 000 mil så börjar motorn knacka något fruktansvärt. Bilen bärgas till Subaruverkstad och där konstateras att motorn rasat. Nytt block och annat behövs för en kostnad om c:a 55 tusen.
Tråkigt minst sagt.
Farsan har självklart helförsäkring på bilen och ringer sitt försäkringsbolag och förklarar läget. F-bolaget hänvisar honom till bilhandlaren då detta bör omfattas av konsumentköplagen.
När farsan ringer bilhandlaren så blir denne flyförbannad och vägrar ta på sig saken. ARN menar att det kan (mest troligt) ta upp till 12 månader innan man kan dra en sådan sak vidare...
Nu står gubben med en rasad Subaru som ingen vill ta på sig att laga.
I min värld så försäkrar man en bil av just den anledningen att man vill känna sig trygg. Borde inte försäkringsbolaget ta på sig skadan och driva frågan separat med bilhandlaren och därmed prioritera kunden och få bilen lagad snarast möjligt?
Hur hade ni gått vidare i detta ärende?
Tack!