DasAuto skrev:
Försäkringar fungerar väldigt utmärkt i detta landet. Man försäkrar sig för att vara "säker" men istället är det man själv som måste driva saken vidare om de tycker något annat. Borde ju vara en självklarhet att försäkringsbolaget driver detta vidare, de har ändå kunskapen
och lagen på sin sida. Hoppas det löser sig.
Det har "du" som privatperson också i mångt och mycket.
ZeijlonRacing skrev:
Det där är ett fabriksproblem känner 2 som fått sina motorer bytta efter haveri men det är varken säljaren lr försäkringsbolaget utan tillverkaren Subaru man får ta kontakt med.
Mvh
Nej. Det blir säljarens huvudvärk. TS har ett avtal med säljaren, inte Subaru. Under vissa omständigheter går det dock att åberopa andra garantier och liknande som tillverkaren (Subaru) kan lämna. Men om det inte finns så är det som gäller i detta fall, (hade även varit giltigt vid köp direkt av Subaru), i enlighet med Konsumentköplag (1990:932);
Fel på varan
Vad som avses med fel
16 § Varan skall i fråga om art, mängd, kvalitet, andra egenskaper och förpackning stämma överens med vad som följer av avtalet. Den skall vara åtföljd av de anvisningar som behövs för dess installation, montering, användning, förvaring och skötsel.
2st Om inte annat följer av avtalet, skall varan
1. vara ägnad för de ändamål för vilka varor av samma slag i allmänhet används,
2. vara ägnad för det särskilda ändamål för vilket köparen avsåg att varan skulle användas, om säljaren vid köpet måste ha insett detta särskilda ändamål,
3. stämma överens med den beskrivning som säljaren har lämnat och ha de egenskaper som säljaren har hänvisat till genom att lägga fram prov eller modell, och
4. vara förpackad på vanligt eller annars försvarligt sätt, om förpackning behövs för att bevara eller skydda varan.
3 st Varan skall anses felaktig,
1. om den avviker från vad som föreskrivs i första eller andra stycket,
2. om säljaren före köpet har underlåtit att upplysa köparen om ett sådant förhållande rörande varans egenskaper eller användning som han kände till eller borde ha känt till och som köparen med fog kunde räkna med att bli upplyst om, under förutsättning att underlåtenheten kan antas ha inverkat på köpet eller,
3. om varan i något annat avseende avviker från vad köparen med fog kunnat förutsätta. Lag (2002:587).
20 § 1 st Frågan om varan är felaktig skall bedömas med hänsyn till dess beskaffenhet när den avlämnas. Säljaren svarar för fel som har funnits vid denna tidpunkt, även om felet visar sig först senare.
Enligt
20 a § 1 st Ett fel som visar sig inom sex månader efter det att varan avlämnades skall anses ha funnits vid avlämnandet, om inte annat visas eller detta är oförenligt med varans eller felets art.
Påföljder vid fel på varan
22 § Är varan felaktig enligt 16-21 §§, får köparen enligt 23, 24 och 26-29 §§ kräva avhjälpande, omleverans, prisavdrag eller ersättning för att avhjälpa felet eller häva köpet. Dessutom får han kräva skadestånd enligt 30-32 §§. Han får även hålla inne betalningen enligt 25 §. Lag (2003:162).