3214
Sök

Köpråd på bil/suv Forester, är boxerdieseln skit?

1 079 Inlägg
9 september 2016
Trådstartare
#1
Hej
Börjar bli lite vilsen i valet av bil. Har en Subaru Forester 2006 med bensinmotorn, är jättenöjd men nu börjar leta efter en ersättare av ett par skäl. 1. bilen börjar närma sig 20k mil, 2. Bensinmotorn är inte så pigg, speciellt inte med skotersläp efter. Annars är bilen kanon, den är kanske lite liten i lastutrymmet. Den går billigt på långkörningar runt 0,7l/mil runt 0,9 kortkörningar 0,5-2mil åt gången.

Behoven är följande:
Pendlar till jobbet och totalt åker jag ca 2500-3000mil/år,
Miltal ca 5-7k, räknar med att köpa en bil runt 5-7k mil på mätaren och ha i ca 5år och byta innan 20k mil.
Markfrigång: jag åker mkt skogsväg och därmed behöver bra markfrigång inte minst på vintern då det kan ligga ett par/tre dm snö på vägen.
4WD är ett absolut måste, som sagt snökörning, skogsvägar och isgator
Dragvikt 1000kg måste ha drag och en bil som får dra en 1000kg bromsat släp på B-kort,
lågväxel känns som måste då jag många gånger får backa skotersläp med någon dm snö så vill jag inte nöta koppling.

Rent bilmässigt så gillar jag subaru och rent ekonomiskt hade Diesel varit av intresse MEN subarus dieslar saknar lågväxel och motorerna verkar ha problem det är mkt fel/ras på dem, sedan är kopplingen vanligt fel och det är väl vridet av dieseln och avsaknaden av lågväxel som är orsaken. Så ska jag ha subaru så känns det som valet blir på en manuell bensinare fram till årsmodell 2012 manuell som har lågväxel som gäller känns det som enda nackdelen är att den är ännu slöare då den är tyngre och bränsleekonomin blir densamma som idag. Hade Subaru behållt lågväxeln även på dieselbilarna så hade det varit lite mer intressant trots risk för motorfel.

Andra alternativet som jag övervägt är en Mitsubisch L200 men då måste jag utöka min körkortsbehörighet på släpvagn då vikten på bilen begränsar en till 750kg vagn på Bkort, stark diesel och lågväxel. Klumpig och stor och drar runt litern diesel, men gott om utrymme för grejer på flaket.

Något förslag/input, är Subarus dieselmotorer skräp ihop med den manuella 6vxl lådan eller är det jag som överanalyserar för mkt?  Mitt försäkringsbolag täcker motorskador upp till 12k mil och 8år gammal bil så det kanske inte är så illa ändå?

Eller är det bättre att behålla den bilen jag har och skaffa en pendlarbil och ha subarun som "skogsbil/dragbil"

Det viktigaste är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel.

4 152 Inlägg
9 september 2016
#2
Alternativet du missat är ju att ta BE-kort. För en normalbegåvad person som kört med släp tidigare är det inga som helst problem. Mitt körkort kostade 2011 strax över 3000 kr med inköp av teoriböcker, uppkörning samt teoriprov.

Absulut värt att skaffa och inte svårt alls. Då kan du köpa trevliga bilar som du får dra bra med och skulle du dra för tungt så är det bara böter på överlass istället för olovlig körning:)


1 079 Inlägg
9 september 2016
Trådstartare
#3
zemet skrev:
Alternativet du missat är ju att ta BE-kort. För en normalbegåvad person som kört med släp tidigare är det inga som helst problem. Mitt körkort kostade 2011 strax över 3000 kr med inköp av teoriböcker, uppkörning samt teoriprov.

Absulut värt att skaffa och inte svårt alls. Då kan du köpa trevliga bilar som du får dra bra med och skulle du dra för tungt så är det bara böter på överlass istället för olovlig körning:)

Måste man göra om hela körkortsteorin också då alltså?
Annars finns ju B96 också.

Det viktigaste är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel.

4 152 Inlägg
9 september 2016
#4
Madhouse skrev:
zemet skrev:
Alternativet du missat är ju att ta BE-kort. För en normalbegåvad person som kört med släp tidigare är det inga som helst problem. Mitt körkort kostade 2011 strax över 3000 kr med inköp av teoriböcker, uppkörning samt teoriprov.

Absulut värt att skaffa och inte svårt alls. Då kan du köpa trevliga bilar som du får dra bra med och skulle du dra för tungt så är det bara böter på överlass istället för olovlig körning:)

Måste man göra om hela körkortsteorin också då alltså?
Annars finns ju B96 också.

När jag skrev 2011 så var det ungefär såhär:
60 frågor på B teori, 10 på E teorin. Krävdes 55p för att få godkänt.
Så man kunde klara teoriprovet genom att bara ha rätt på B frågorna:P

Men ja du gör om hela teorin och några frågor till, men det är ju väldigt simpelt. Personligen så kör jag väldigt mycket släp och det blir ofta tungt då man tar bilar på släp eller kör grus osv. Och har man E-kort så kan man ofta lösa sånna transportproblem mycket smidigare.

E-kortet är lätt en av dom bättre investeringarna jag gjort i mitt liv:) Rekomenderas starkt:)

Jag får som exempel dra 3ton bakom en nissan navara, skulle tro att det är någon liknande siffra på L200.
Senast redigerat av zemet (9 september 2016)


5 119 Inlägg
9 september 2016
#5
Att kopplingsras är vanligt på dieseln kan jag bekräfta. Jobbat med Subaru i ett år och bytt flertalet kopplingar, även ett par motorer. Dock så har motorerna vart på dom äldre upp till ca 2009. I övrigt så beror mycket av kopplingsrasen på att dieseln har extremt dåligt båttenvrid. Under 15-2000rpm så är den död.
Även sercicarna kan vara dyra då spridare ska kalibreras vid ca varannan service vilket tar tid.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

1 079 Inlägg
11 september 2016
Trådstartare
#6
mb_pucken skrev:
Att kopplingsras är vanligt på dieseln kan jag bekräfta. Jobbat med Subaru i ett år och bytt flertalet kopplingar, även ett par motorer. Dock så har motorerna vart på dom äldre upp till ca 2009. I övrigt så beror mycket av kopplingsrasen på att dieseln har extremt dåligt båttenvrid. Under 15-2000rpm så är den död.
Även sercicarna kan vara dyra då spridare ska kalibreras vid ca varannan service vilket tar tid.

Tack för ditt svar det gör inte valet enklare. hehe

Var i helgen och provkörde en 2012 Subaru Forester diesel manuell, var helt ok att köra och den kändes som du säger död innan 1500varv. Sedan provade jag en 2013, fortfarande samma känsla innan 1500varv, men jäklar vad mkt trevligare den var än 2012, bättre komfort, tystare och skönare säten osv. 2013 modellen hade gått 4500mil och jag står och granskar lacken och upptäcker flertalet rostprickar under klarlacken alltså, går runt och kikar och det verkar vara så på båda bakskärmarna dvs inte nåt stenskott som rosten var i. Min 2006 har inte några såna prickar.

En annan tanke som slagit mig är att kika på automatmodeller med CVT då för att lågväxel är borta och kopplingsras faktiskt är ett vanligt besvär och avsaknaden av lågväxel kan ju göra att det inte är så trevligt att backa sitt skotersläp i snön längre. Så kan ju en automatlåda vara ett bättre alternativ även om jag avskyr automat. Hur är CVT  lådorna? Läser om flera lådor som totalrasat efter inte alls många mil och det får mig att fundera, fyfan om det skulle hända på en 3-4år gammal bil som är utanför garantin det lär vara multumbelopp att byta låda på en sådan ny bil. Det gäller verkligen att se till att försäkringarna man har täcker maskinskada.

Så jag är fortfarande kluven och faktiskt något besviken på Subaru, jag har varit så nöjd med min nuvarande subaru och just nu känns det inte som jag kan lita riktigt på att Subaru håller kvaliteten längre en 2013 med 4500mil ska inte behöva ha rostprickar på ställen där inga stenskott slagit till för att inte tala om all elektronik som kan strula. Det man spar på bränslekostnader får man nog lägga på service och reparationer istället så det är nog inget som kommer en tillgodo mer än att det känns bra när man ser att sopparäkningen minskar. Även om Bensinaren är en slö bil osv så känns det som ett tryggare val med en 2012 Forester bensin, manuell då har man ju lågväxeln kvar och mindre skit som kan strula.

Aja ska provköra fler bilar, ska testa en Diesel med CVT och en bensinare manuell och CVT.
Senast redigerat av Madhouse (12 september 2016)

Det viktigaste är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel.

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 243 Inlägg
11 september 2016
#7
Gör som Zemet...skaffa BE-kort. Jag har oxå gjort det, en bra investering. Du tar om hela körkortet från början med tillägg för släp. Det gäller att man klarar uppkörningen annars blir man utan körkort!!!!  Now, just kidding. B-kortet behåller du oavsett hur det går i uppkörningen. Jag tyckte det var ganska lätt.
Köp en automatbil så slipper du bränna koppling.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

1 079 Inlägg
12 september 2016
Trådstartare
#8
Ska iväg och prova en Outback 2.0D 2013 med CVT låda få se hur en sådan känns, vill helst ha en Forester men försöker gå in i bilköpet med öppet sinne, är ju inte fel med större lastutrymme. Ett annat alternativ är ju en Outback 2,5i med CVT så slipper man turbo/dieselbekymmer

Det viktigaste är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel.

Forummoderator
18 013 Inlägg
12 september 2016
#9
Madhouse skrev:
Ska iväg och prova en Outback 2.0D 2013 med CVT låda få se hur en sådan känns, vill helst ha en Forester men försöker gå in i bilköpet med öppet sinne, är ju inte fel med större lastutrymme. Ett annat alternativ är ju en Outback 2,5i med CVT så slipper man turbo/dieselbekymmer

En arbetskamrat köpte en Subaru med bensinmotor och CVT. Han klagade på den varje vecka och har gjort det i 5 år innan det var bilbyte. Motorn varvade mycket och ännu mer med last/släp. Väldigt mycket gummibandskänsla i bilen. Varvar upp som fan för att sedan skjuta fart med samma varvtal. Han trodde dock det berodde på att bensinmotorn var för slö. Känt problem på motorsvaga bilar med automat, i vilken skepnad den än må vara.

Så prova rekommenderas. Kanske är kalas, kanske inte. Skriv hur det gick! Nyfiken!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

* Voff voff *
10 607 Inlägg
12 september 2016
#10
Madhouse skrev:
...och jag står och granskar lacken och upptäcker flertalet rostprickar under klarlacken alltså, går runt och kikar och det verkar vara så på båda bakskärmarna dvs inte nåt stenskott som rosten var i. Min 2006 har inte några såna prickar...

Säker på att det inte bara var flygrost?

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

Forummoderator
18 013 Inlägg
12 september 2016
#11
Har undersökt lite om just hur Subaru tyglar sin CVT. Jag gillar automater och läser gärna på i ämnet. I dagens läge finns det en hel del lösningar jämfört med förr.

Subaru har löst problemet med "skenande varvtal" som är en bieffekt av cvt på så sätt att lådan är programmerad att låsa sig på 7 i förväg bestämda steg. Detta innebär att man som förare kan växla upp/ner med hjälp av paddlar på ratten. Lådan upplevs som en 7-väglad automat om en med något diffusa steg. Under normal körning släpper lådan stegen och justerar varvtalet steglöst. I början kan man undra vad fan som pågår under huven. En vanesak, jag föredrar steglöst. Har själv en CVT i vår Prius. Den innehåller 21 rörliga delar. Jämfört med cirka 600 rörliga delar i andra konstruktioner... Trots det starka släktbandet så uppför den sig helt olikt mot den du ska prova.

Fördelen med just CVT jämfört med en robotlåda som många tillverkare använder sig av är att det inte finns några lameller som tar slut samt att den är en i grunden väldigt enkel konstruktion som sällan krånglar om nu inte elektroniken får ett spel då... Men den mekaniska biten knallar på. Dessutom kan den växla upp rätt rejält. Någon övre gräns finns egentligen inte rent tekniskt.



Test:
http://teknikensvarld.se/provkorning-av … de-181153/

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

130 Inlägg
11 augusti 2020
#12
mb_pucken skrev:
Att kopplingsras är vanligt på dieseln kan jag bekräfta. Jobbat med Subaru i ett år och bytt flertalet kopplingar, även ett par motorer. Dock så har motorerna vart på dom äldre upp till ca 2009. I övrigt så beror mycket av kopplingsrasen på att dieseln har extremt dåligt båttenvrid. Under 15-2000rpm så är den död.
Även sercicarna kan vara dyra då spridare ska kalibreras vid ca varannan service vilket tar tid.

Vill fråga i den här gamla tråden, jag har iofs inte haft någon Subaru diesel,
Generellt har iah bottenvridet på de dieslar jag haft varit, som jag upplevt det och minns det,
bättre än i bensinare av liknande storlek / effekt.
Lågvarviga motorer har ju normalt sett bra vridmoment.
En kul jämförelse kan vara ångloken och tändkulan.


Sök