En Golf 3/4 är inte fel alls. Ju nyare bil, ju bättre krocksäkerhet. Vilket dina föräldrar borde uppskatta. Du fattar vinken...
Detta betydde att jag fick mig en Audi 100 1.8 -88 när jag fick mitt körkort 1992. Stor säker bil - liten motor.
En Golf mk4 fanns cirka 1998-2004. Den innehåller mycket elektronik (Om man jämför med min förstasläde som var relativt ny, då)
Allt är datorstyrt och startspärr finns. Bra med tanke på försäkringskostnad. Å andra sidan så är det så att alla bilar i dagens läge är byggda på detta sätt. Då behöver en OBDII-läsare och ett bra program till datorn som kan kommunicera med bilen. Lika bra du lär dig från grunden, för så är det idag. Vi gamla gubbar må tycka det är skit men även jag har uppkopplat bilfan mot en dator/android.
Du kan givetvis köpa dig en Corolla DX -87 med rak drivlina och bakhjulsdrift samt inget konstigt under huven. Skitkul på vinterväg för övrigt. Då kan du lära dig meka "old style" men vad är det värt...
En Mercedes 300D W124 -86 ge dig en skattebefriad bil med en stor 3-liters diesel på 109hk under huven. Allt är "analogt". Dessutom är den skattebefriad... Försäkring är löjlig bara. Fast de är rostiga allihop.
BMW, Audi för 20 papp skulle jag undvika. De må vara premiumbilar men krånglar gör de. Gärna och ofta. Fast en gubbkörd BMW 740iA -96? Nu blev jag själv sugen... Automat dock. Börjar du med den ovanan är du fast.
En bil med OBDII-läsning kan du ha mycket kul med. Kolla plattan på min Yaris med 1-litersmaskin på 68hk...