2568
Sök

Köpråd Min Första Bil

7 Inlägg
10 september 2016
Trådstartare
#1
Hejsan! 22 år gammal. Är ny i forumet och skulle behöva er hjälp mot mitt första bilköp samt början av en ny hobby smile

Jag har börjat intressera mig kring bilar och framförallt om styling och modifiering på bilar. Problemet är att jag inte riktigt kan något om bilar eller styling, men man lär sig!
Min plan är att jag börjar från grunden med något billigt och lätt, där jag själva kan påbörja ett projekt just för att lära mig och äga min första bil såklart.

Jag gillar sport-liknande bilar, men är öppen för förslag.
Modeller som jag har kollat på är:

- Toyota Corolla
- Honda Civic
- Saab 9-5
- Volvo S40

Min budget ligger mellan 5.000-20.000kr. Vill helst ha mycket bil för pengarna.

Jag är värdelös när det gäller blocket-bilar. Jag vet alltså inte hur man analyserar skicket på bilen och hur man kollar upp tidigare ägare, hur ofta bilen har blivit servad etc. Jag vill såklart kunna välja rätt bil som sedan kommer hålla flera år, men det lär väl bli svårt med tanke på min budget?

Jag skulle iallafall uppskatta all hjälp och förslag, samt vilka bilar som är värda o kika på. Länka gärna om ni hittar något! Helst inom SKÅNE isåfall smile

Tack på förhand!
Senast redigerat av ChosenOne (10 september 2016)

13 Inlägg
10 september 2016
#2
Budget på 2-5000 kr

Du kan göra ett fynd men 99 av 10 bilar har så pass mkt problem därav är dom billiga

Kan du meka ? om nej köp en bil där du får plats i motorutrymmet och kan göra allt själv med hjälp av nån kompis eller haynesboken. ju mer el = koppla in dator

Köp en golf 3 eller en 740 smile


1 661 Inlägg
10 september 2016
#3
Du vet att det tillkommer skatt, försäkring och drivmedel på det va? För Max 5000:- får du tyvärr inte så mycket och man bör då ha en viss erfarenhet och tillgång till diverse verktyg för dom kommer att behövas.

En golf 3, 740, 240 kan absolut funka men dom börjar bli till åren och rosten finns nog både lite här och där.

377 Inlägg
10 september 2016
#4
Du kan få min 900 2.3L -95 gratis om du vill, inga fel. Ska besikta den snart så då går den 1 år till.

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 243 Inlägg
10 september 2016
#5
ChosenOne skrev:
Hejsan! 22 år gammal. Är ny i forumet och skulle behöva er hjälp mot mitt första bilköp samt början av en ny hobby smile

Jag har börjat intressera mig kring bilar och framförallt om styling och modifiering på bilar. Problemet är att jag inte riktigt kan något om bilar eller styling, men man lär sig!
Min plan är att jag börjar från grunden med något billigt och lätt, där jag själva kan påbörja ett projekt just för att lära mig och äga min första bil såklart.

Jag gillar sport-liknande bilar, men är öppen för förslag.
Modeller som jag har kollat på är:

- Toyota Corolla
- Honda Civic
- Saab 9-5
- Volvo S40

Min budget ligger mellan 5000-2000kr. Vill helst ha mycket bil för pengarna.

Jag är värdelös när det gäller blocket-bilar. Jag vet alltså inte hur man analyserar skicket på bilen och hur man kollar upp tidigare ägare, hur ofta bilen har blivit servad etc. Jag vill såklart kunna välja rätt bil som sedan kommer hålla flera år, men det lär väl bli svårt med tanke på min budget?

Jag skulle iallafall uppskatta all hjälp och förslag, samt vilka bilar som är värda o kika på. Länka gärna om ni hittar något! Helst inom SKÅNE isåfall smile

Tack på förhand!

Menar du 2000 till 5000 kr eller menar du 5000 till 20000 kr????

För upp till 5000 köper du nog bara bekymmer om du inte kan göra nåt själv!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

1 354 Inlägg
10 september 2016
#6
Man kan köpa mycket skräp mellan 5-20k också Benny big_smile Köpte en 850 kombi för 17k en gång som gick sönder i snitt en gång i månaden big_smile

Ett tips till TS från min sida är att sikta in dig på en golf 3 eller 4 med hyfsade mil och servicebok. Finns mycket styling att välja på för hyfsad peng, intresset för vw är ganska stort så du kan få hjälp på gti-klubben(?) om du inte kan klura ut det själv och en haynes-bok på svenska finns att få tag. Det enda jag tycker är riktigt viktigt om du kollar på en golf är att lägga i backen och lyssna när du backar om det kluckar när du backar. Kluckar den är backdrevet trasigt = ingen rolig historia att byta eller speciellt billiga annars är dom "vanliga" felen som dyker upp relativt billiga och enkla att fixa själv.

För att inte skrämma upp TS så ska jag berätta vad jag menar med vanliga fel, samma fel som uppstår. Absolut inte på alla tillverkade modeller men mer förekommande än en läckande kylslang under insuget.

Lycka till i letandet!

Forummoderator
18 009 Inlägg
10 september 2016
#7
Corolla.

Räkna med rost men maskin brukar knalla på tills man slår ihjäl den.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 243 Inlägg
10 september 2016
#8
Mack855 skrev:
Man kan köpa mycket skräp mellan 5-20k också Benny big_smile Köpte en 850 kombi för 17k en gång som gick sönder i snitt en gång i månaden big_smile

Ett tips till TS från min sida är att sikta in dig på en golf 3 eller 4 med hyfsade mil och servicebok. Finns mycket styling att välja på för hyfsad peng, intresset för vw är ganska stort så du kan få hjälp på gti-klubben(?) om du inte kan klura ut det själv och en haynes-bok på svenska finns att få tag. Det enda jag tycker är riktigt viktigt om du kollar på en golf är att lägga i backen och lyssna när du backar om det kluckar när du backar. Kluckar den är backdrevet trasigt = ingen rolig historia att byta eller speciellt billiga annars är dom "vanliga" felen som dyker upp relativt billiga och enkla att fixa själv.

För att inte skrämma upp TS så ska jag berätta vad jag menar med vanliga fel, samma fel som uppstår. Absolut inte på alla tillverkade modeller men mer förekommande än en läckande kylslang under insuget.

Lycka till i letandet!

Absolut men upp till 5000 är det nästan garanti på bekymmer!! wink

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

5 111 Inlägg
10 september 2016
#9
Celica? "Sportigare" än Corolla och fortfarande Toyota-driftsäkerhet...
Är budgeten upp till 20 000 som jag tror du menar så borde du få en duglig en, är den "2-5000" så är det kanske mer tveksamt.


7 Inlägg
10 september 2016
Trådstartare
#10
Mitt misstag alla! Min budget är från 5.000kr - 20.000kr smile

Tack för alla svar! Verkar som om de flesta tycker att jag borde investera på en Golf, eller vad säger ni andra? Som sagt, jag hade skrivit fel i min budget och det kan gå upp mot 20k max. Drivmedel, skatt osv är jag medveten om!!

7 Inlägg
10 september 2016
Trådstartare
#11
-jimmy skrev:
Du kan få min 900 2.3L -95 gratis om du vill, inga fel. Ska besikta den snart så då går den 1 år till.

PM!

7 Inlägg
10 september 2016
Trådstartare
#12
9kofsweden skrev:
Budget på 2-5000 kr

Du kan göra ett fynd men 99 av 10 bilar har så pass mkt problem därav är dom billiga

Kan du meka ? om nej köp en bil där du får plats i motorutrymmet och kan göra allt själv med hjälp av nån kompis eller haynesboken. ju mer el = koppla in dator

Köp en golf 3 eller en 740 smile

Jag kan tyvärr inte meka men mina planer är att jag skall lära mig med tiden smile vad menar du med "ju mer el = koppla in dator"?

Tack för tipset!

7 Inlägg
10 september 2016
Trådstartare
#13
Mack855 skrev:
Man kan köpa mycket skräp mellan 5-20k också Benny big_smile Köpte en 850 kombi för 17k en gång som gick sönder i snitt en gång i månaden big_smile

Ett tips till TS från min sida är att sikta in dig på en golf 3 eller 4 med hyfsade mil och servicebok. Finns mycket styling att välja på för hyfsad peng, intresset för vw är ganska stort så du kan få hjälp på gti-klubben(?) om du inte kan klura ut det själv och en haynes-bok på svenska finns att få tag. Det enda jag tycker är riktigt viktigt om du kollar på en golf är att lägga i backen och lyssna när du backar om det kluckar när du backar. Kluckar den är backdrevet trasigt = ingen rolig historia att byta eller speciellt billiga annars är dom "vanliga" felen som dyker upp relativt billiga och enkla att fixa själv.

För att inte skrämma upp TS så ska jag berätta vad jag menar med vanliga fel, samma fel som uppstår. Absolut inte på alla tillverkade modeller men mer förekommande än en läckande kylslang under insuget.

Lycka till i letandet!

Hur många mil är hyfsade mil? 10-20k? tack så hemskt mycket för dina tips du smile

1 354 Inlägg
10 september 2016
#14
ChosenOne skrev:
Mack855 skrev:
Man kan köpa mycket skräp mellan 5-20k också Benny big_smile Köpte en 850 kombi för 17k en gång som gick sönder i snitt en gång i månaden big_smile

Ett tips till TS från min sida är att sikta in dig på en golf 3 eller 4 med hyfsade mil och servicebok. Finns mycket styling att välja på för hyfsad peng, intresset för vw är ganska stort så du kan få hjälp på gti-klubben(?) om du inte kan klura ut det själv och en haynes-bok på svenska finns att få tag. Det enda jag tycker är riktigt viktigt om du kollar på en golf är att lägga i backen och lyssna när du backar om det kluckar när du backar. Kluckar den är backdrevet trasigt = ingen rolig historia att byta eller speciellt billiga annars är dom "vanliga" felen som dyker upp relativt billiga och enkla att fixa själv.

För att inte skrämma upp TS så ska jag berätta vad jag menar med vanliga fel, samma fel som uppstår. Absolut inte på alla tillverkade modeller men mer förekommande än en läckande kylslang under insuget.

Lycka till i letandet!

Hur många mil är hyfsade mil? 10-20k? tack så hemskt mycket för dina tips du smile

Min första bil var en golf av årsmodell 2003 med 9k mil på mätaren om jag inte missminner mig, den fick jag för 28" så för din budget kan du absolut få en som gått dryga 15k mil eller något. Och det du ska kolla på är serviceboken, hur ofta är den servad? Varje service ska innehålla olja+oljefilter byte. Vag kör på 3000 mil eller vartannat år har jag för mig minst, men det är skitbra om den har servats oftare. Känn på bromsklotsarna hur nya dom är (tjockleken). Kolla mönsterdjup på däck, provkör den. När du provkör så känn om det är glapp i styrning, koppling ja känn så att allt känns som det ska bara, inga konstiga missljud osv.

Och, lyft på oljelocket och kolla så att undersidan av locket inte har vitt kladd på sig som påminner om smegma. Kolla dessa saker oavsett vilken bil du tittar på. Sen finns det väl alltid saker man ska vara extra noggran på med olika märken. Dock kan inte jag allt, har själv gått på magkänsla och hur bilen känts under provkörning och hittills har bara en av fem bilar varit ett dåligt köp. Återigen lycka till smile

Forummoderator
18 009 Inlägg
10 september 2016
#15
En Golf 3/4 är inte fel alls. Ju nyare bil, ju bättre krocksäkerhet. Vilket dina föräldrar borde uppskatta. Du fattar vinken...
Detta betydde att jag fick mig en Audi 100 1.8 -88 när jag fick mitt körkort 1992. Stor säker bil - liten motor.

En Golf mk4 fanns cirka 1998-2004. Den innehåller mycket elektronik (Om man jämför med min förstasläde som var relativt ny, då)

Allt är datorstyrt och startspärr finns. Bra med tanke på försäkringskostnad. Å andra sidan så är det så att alla bilar i dagens läge är byggda på detta sätt. Då behöver en OBDII-läsare och ett bra program till datorn som kan kommunicera med bilen. Lika bra du lär dig från grunden, för så är det idag. Vi gamla gubbar må tycka det är skit men även jag har uppkopplat bilfan mot en dator/android.

Du kan givetvis köpa dig en Corolla DX -87 med rak drivlina och bakhjulsdrift samt inget konstigt under huven. Skitkul på vinterväg för övrigt. Då kan du lära dig meka "old style" men vad är det värt...

En Mercedes 300D W124 -86 ge dig en skattebefriad bil med en stor 3-liters diesel på 109hk under huven. Allt är "analogt". Dessutom är den skattebefriad... Försäkring är löjlig bara. Fast de är rostiga allihop.

BMW, Audi för 20 papp skulle jag undvika. De må vara premiumbilar men krånglar gör de. Gärna och ofta. Fast en gubbkörd BMW 740iA -96? Nu blev jag själv sugen... Automat dock. Börjar du med den ovanan är du fast.

En bil med OBDII-läsning kan du ha mycket kul med. Kolla plattan på min Yaris med 1-litersmaskin på 68hk...

https://www1.garaget.org/archive/90/89434/395595/395595-3749739.jpg

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

847 Inlägg
10 september 2016
#16
Tjena! Alltid skoj med första bilen. Om jag får rekommendera en bil så länkar jag denna Honda Crx med Vtec. Har ägt 3st Crxer. (äger min 3e nu) Och det är dom bästa bilarna jag ägt.

Lite problem med dom,bensinsnåla,billiga att äga
Går som skott och åker ifrån många bilar för att vara runt 150hk i en vtec! Nu är bilen lite över din prisklass kanske men länkar en med vtec. Denna bilen är lite påkostad och dessutom väldigt fin! Hoppas du hittar något. Jag ville ha en crx som första bil. Men fanns bara skräp runt min budget. Men äger en nu och jag är såld!!

https://www.blocket.se/eslov/Honda_crx_ … 18&w=3

Kika gärna in min Honda Crx som under våren går med turbo och bakhjulsdrift på vägarna! =)

Evildan
10 september 2016
#17
Jag avråder från en Golf eller någon VAG-produkt över huvud taget då du inte är mej kunnig. Ofta en massa små elfel eller på Golf rostskador i framvagnsbalkar för att nämna två ting av flera.
Honda som föreslagits är i regel väldigt pålitliga bilar likaså Toyota eller vad fan som helst från Asien krasst sett.
Tyska bilar med lite premiumkänsla kan locka såklart men en halvny sådan släde med rött höga miltal och några ägare med begränsad budget (läs snorungar som kört skiten ur bilen) kommer säkrare än ett lockbrev från postkodmiljonären.
En gammal -80 tals Benz är i regel driftsäker men rosten har för din budget gjort sitt med bilen om du inte hittar ngn fin 190 eller 200 dvs.

1 354 Inlägg
10 september 2016
#18
Evildan skrev:
Jag avråder från en Golf eller någon VAG-produkt över huvud taget då du inte är mej kunnig. Ofta en massa små elfel eller på Golf rostskador i framvagnsbalkar för att nämna två ting av flera.
Honda som föreslagits är i regel väldigt pålitliga bilar likaså Toyota eller vad fan som helst från Asien krasst sett.
Tyska bilar med lite premiumkänsla kan locka såklart men en halvny sådan släde med rött höga miltal och några ägare med begränsad budget (läs snorungar som kört skiten ur bilen) kommer säkrare än ett lockbrev från postkodmiljonären.
En gammal -80 tals Benz är i regel driftsäker men rosten har för din budget gjort sitt med bilen om du inte hittar ngn fin 190 eller 200 dvs.

Säg som det är Evildan du tycker inte om VAGs motorer lol

Forummoderator
18 009 Inlägg
10 september 2016
#19
Evildan skrev:
Jag avråder från en Golf eller någon VAG-produkt över huvud taget då du inte är mej kunnig. Ofta en massa små elfel eller på Golf rostskador i framvagnsbalkar för att nämna två ting av flera.
Honda som föreslagits är i regel väldigt pålitliga bilar likaså Toyota eller vad fan som helst från Asien krasst sett.
Tyska bilar med lite premiumkänsla kan locka såklart men en halvny sådan släde med rött höga miltal och några ägare med begränsad budget (läs snorungar som kört skiten ur bilen) kommer säkrare än ett lockbrev från postkodmiljonären.
En gammal -80 tals Benz är i regel driftsäker men rosten har för din budget gjort sitt med bilen om du inte hittar ngn fin 190 eller 200 dvs.

Så är det väl. Om man ska ha en bil som fungerar för en billig penning. Jag kör helst tyska fina bilar. Bra grejer. Eller vänta nu? Toyota..? Ja, så var det... Startar alltid... Inte skitkul men som sagt.

Roligt och opålitligt:
- Golf GTi
- Alfa Romeo 166 3.0 V6 24v 230Hk (har en som fungerar kanon, kom å köp... 10 papp, Om den startar imorgon)
- BMW 523-528 E39
- SAAB 95 AERO
- SAAB 95 3.0 TiD (körde en chippad i 2 dagar, bye-bye aero... inte sååå jävla pålitlig maskin, ett BNP i skatt)
- Mercedes valfri med stor maskin. Sönderrostade hela gänget.

En bubblare:
- Porsche 924 https://www.blocket.se/halland/Porsche_ … 15&w=2

Tråkigt men pålitligt:
- Toyota Yaris. Trött men snabb runt hörn i stadstrafik. Tråkig som fan (Det hänger ihop)
- Toyota Corolla. Bekvämare än ovan och inte lika hysteriskt varvvillig maskin. Sävligare. Hyfsat bottendrag.
- Hyundai Atos/Getz/Accent/Elantra. Bra bilar som gör sitt jobb. Lättväxlade.
- Hyundai Santa Fe 2.4. SUV med manuell låda och klen koppling. Bra skit. Försök inte lägga munkar runt korvan bara...
- Hyundai XG30. Fet korean med Mitsubishi V6 under huven. Brukar vara fina. Kolla min gamla:
https://www1.garaget.org/archive/90/89434/310728/310728-2941260.jpg


Fyll på folks...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Evildan
10 september 2016
#20
Mack855 skrev:
Evildan skrev:
Jag avråder från en Golf eller någon VAG-produkt över huvud taget då du inte är mej kunnig. Ofta en massa små elfel eller på Golf rostskador i framvagnsbalkar för att nämna två ting av flera.
Honda som föreslagits är i regel väldigt pålitliga bilar likaså Toyota eller vad fan som helst från Asien krasst sett.
Tyska bilar med lite premiumkänsla kan locka såklart men en halvny sådan släde med rött höga miltal och några ägare med begränsad budget (läs snorungar som kört skiten ur bilen) kommer säkrare än ett lockbrev från postkodmiljonären.
En gammal -80 tals Benz är i regel driftsäker men rosten har för din budget gjort sitt med bilen om du inte hittar ngn fin 190 eller 200 dvs.

Säg som det är Evildan du tycker inte om VAGs motorer lol

Jodå, så länge dom är av luftkyld typ och har hela kammare.

Förresten, det är också skräp trots ett underbart motorljud.
Varför?
*Oljerening med ett nät vara maskor släpper igenom mindre länder.
*Ett kylsystem som är otillräckligt för svenska somrar då dom gärna värmenyper.
*Vevhusventilation som gärna sätter igen...vissa saker ändras inte bara för att det är ett nytt millennium.

Vilket jävla rappel detta företag lurat på okunniga individer i över 60 år. Men jag lyfter ändock på hatten för att företaget just lyckas med detta.


Sök