17 september 2016
Trådstartare
Hej!
Kan erkänna på en gång, jag har noll koll på bilar. Så länge de rullar utan problem så är jag nöjd. Så därför vänder jag mig nu hit på forumet.
Jag hör rassel, som jag upplever det, från växellådan. Det rasslar inte hela tiden, utan typ när jag accelererar (framför allt på 3:ans växel) och/eller släpper på gasen vid körning. Rasslet försvinner helt när jag trampar ned kopplingspedalen. Ibland är 4:an trög att få i, ibland inte. Generellt tycker jag nog att rasslandet uppstår oftare nu är när jag köpte bilen i våras.
Kan tillägga att i dag när jag hade kört på motorvägen ett tag (runt 120 km/t) så uppstod det plötsligt ett väldigt missljud (har inte hänt någon gång tidigare). Jag var nära en avfart och körde av och stannade en stund på en parkering. Sedan när jag startade och körde iväg igen så hade missljudet upphört. Men rasslet var som vanligt.
För övrigt går bilen bra. Motorn låter bra. Men det är detta rasslande ljudet från växellådan. Vad beror detta på? Är växellådan på väg att gå sönder? En killa sade att det kanske är för lite växellådsolja i och att det då behövs fyllas på. Kan det vara så enkelt?