HEJSAN GARAGET!
Detta blev ju lite dumt.. Vart fan tog jag vägen? Vart tog bilen vägen? Både jag och bilen finns kvar i högsta grad!
Jag ska försöka med lite bilder förklara läget, snappa upp där vi slutade och ta er igenom lite vad som hänt dom senaste 2åren ;D
Vi börjar på 2017!
Här va vi ungefär när vi slutade(?)
Vi kan ju säga egentligen att bilen va rätt komplett här ni såg nått sist!
Men med lite slit och finlir så stod jag sommaren 2017 på min första utställning i Tibro med bilen!
Jag vill minnas att jag åkte många mil med den första sommaren, åkte på så många träffar jag bara kunde!
Nedan får ni en bild från Volvo 240 Dagen 2017 i Karlshamn! Mycket trevligt event och fick mycket beröm för bilen så de va riktigt kul! Fick till och med ett litet pris
Men sommaren led väll mot sitt slut!
Och med vintern kom nya planer för 2018 såklart och ett motorbyte satt ju fint!
Motorn i fråga blev en 2L italien 16v, B204FT för att vara mer exakt! Bakom den hängde jag på en 6 växlad ZF låda och kopplade upp motorn mot ett Maxxecu Street!
Såhär såg det ut innan jag började koppla all EL
Byggde även en ny bakvagn, som blev framflyttad och lite åka fort bussningar mm!
Efter mycket om och men så stod jag i september 2018 redo för reggbesiktning!
Självklart gick den igenom
Och utseende mässigt rätt oförändrad förutom rör-bärarmar i fram och ca -5 graders camber fram så den blev rätt stöddig
Och nu är vi väll egentligen framme på nutid, i början på 2019 på vintern skulle de trimmas ytterligare!
Åkte innan original laddtryck och original effekt på 200hk och typ 290nm med alla original prylar vilket kändes schysst ändå!
Ett större aggregat inhandlades
Och ihop med det blev det nya tryckrör, stor intercooler och en 40mm extern wastegate som svetsades i original grenrör
Resultetet blev ungefär såhär!
Och efter en mappning på RBD Dynotuning lämnade den imponerande 313whp 360nm på 1,2bars laddtryck och på 98 bränsle!
Och även till detta året fick jag tag i centrumkåpor till mina OZ och dom fick en ny färg!
Och här är vi nu! Bilen är i övrigt utrustad med "sitta still stolar" och en hydrualisk handbroms med mer!
Så en rätt potent gatbil blev de! Som ändå går att åka och äta glass i
Ska tilläggas att den funkar utmärkt att campa i
Så de har jag gjort endel i sommar ihop med andra vänner!
Hoppas detta ger er lite glädje, att veta att de hände nått åtminstånde ;D
På återseende alla!