Inlägget kommer bli lite rörigt då jag klistrar in lite som jag skrivit från annan tråd på ett annat forum. Kommer ingenvart i den tråden så försöker även här för att se om någon kan hjälpa mig.
Hursom. Var ute och åkte med min Volvo S60 T5 - 01:a. Märkte att när jag gasade och kom upp i ca 4000 - 5000 varv så började det tjuta inifrån motorutrymmet. Prövade några gånger för att kolla om jag hört rätt och om jag märkte någon skillnad på acceleration osv. Efter kanske tredje gången så slutade turbon att ladda. Motorn går bra i övrigt men är naturligtvis nu slö. Jag både märker och hör att turbon inte laddar. Ingen dump som låter osv.
När jag kom hem och ställt bilen så känns det som att tomgången är något lägre och dessutom lite svajig. Speciellt om jag trycker till lite på gasen.
Jag kollar i motorn och ser att skruven som sitter i t-korset var borta. Den var där igår, så jag såg ett samband. Jag sätter i en ny skruv och prövar att starta.
Inga felkoder. Tomgången var nu lite hög i stället kanske. Svajade lite men inte lika mycket. Både när jag gasade till och när jag bara stod på tomgång. Jag tycker mig höra att turbon får jobba lite när jag gasar till.
Jag prövar att åka en sväng.
Den var fortfarande slö och laddade fortfarande inte. Jag märkte att bilen började rycka och ha sig. Sen gick den bara sämre och sämre. Den startar lätt och så. Men den går inte på tomgång. Den startar. Varvar upp. Håller på att dö. Varvar upp. Dör.
Jag sitter och läser lite i den här tråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=190062 Kan det vara luftmassamätaren? Finns det något samband att den ger sig med att man gasat på med skruven borta från t-korset?
Dock verkar jag ha två problem. Den laddar inte. Plus att den inte går på tomgång.
En översikt över motorn.
Vafan lixom
Tacksam för all hjälp