Tänkte att det kan vara lika bra att göra en projekttråd för mitt bygge!
Här är fler bilder i blandad ordning jag tagit på bilen.
http://www.garaget.org/mypage/gallery.p … lbum=67622Här är nyare bilder
http://www.garaget.org/?car=380283Har ägt min amazon i lite mer än ett år (juni 2015) och sedan dess påbörjat en total renovering av bilen.
Sedan bilen köptes har mycket gjorts.
När bilen köptes var lacken kass, framförallt under list där den var penslad. Vissa ställen taskigt bättrad,på tak , huv och baklucka. Lacken på vänster dörr var så tunn att grundfärgen syndes, så där fick det bli en sprayburk blanksvart.
När bilen köptes såg den ut såhär
Började med att sänka bilen 3.5 varv fram och 4.5 varv bak på orginalfjädrarna. Det andra som gjordes var att tona rutorna mörkt svarta.
Efter att ha ägt bilen några månader börjades ombyggnationen. Blinkers svetsades igen och flyttades (små led-dioder från mc) från skärmen till en väl placerad plats innanför grillen.
Därefter togs reflexerna bak under lysena bort och hålen svetsades igen. Passade även då på att plocka bort skufluckehandtaget och nummerskylten flyttades ner på kofångaren.
Den gamla trötta B18 motorn byttes mot en B20, som trimmades lite smått, för att lättare hänga med i dagens trafik.
Hade bilen som brukis under sommaren. Hösten kom och så även vintern. Tyvärr hade jag varken hittat, eller haft råd att köpa en vinterbil den vintern. Mot min vilja tvingades jag därför köra runt i min amazon. Det gick bra fram till en kall kväll i januari med blixthalka, för tung högerfot och småstressad kille bakom ratten. Hamnade helt enkelt i diket, där det tog tvärstopp!
Det visade sig vara starten för mitt projekt på allvar, tack vare en bra försäkring som lät mig laga bilen själv!
Jagade efter alla delar för att laga bilen, slipade ner hela karossen (inte plåtren). Lagade upp all otrevlig rost, även många tattarlagningar runt hjulhus osv gjordes om.
Har under vintern alltså gjort följande;
- Lagat rost
- Lagt igen dörrhandagen och tagit bort ALLA onödiga emblem
- Bytt till lågprofilsdäck 14"
- Spacklat, slipat MASSOR och sen lämnat iväg på lackering
- Bytt till 62-64 amazon grillhalvor
- Helröda bakljus
- Byggt mittkonsol
- Monterat förlängd instrumentpanel från tidigare 57-61 amazon
- Rensat instrumentbrädan från radiolucka, myntfack och annat krams
I juli 2016 var bilen "klar" och redo för sommarens träffar! Nu har jag hunnit med många trevliga mil med bilen och hösten är kommen. Sesongen med bilen är snart slut, vilket innebär fortsatta planer i garaget för att göra bilen ännu finare till våren 2017 då den ska få smaka asfalt igen!