Nu gjorde jag en användare först igår(delvis för att skriva det här) men jag har länge följt några trådar och "kollat runt" här en massa så här är i alla fall mina synpunkter.
I först kändes det onödigt att uppdatera en redan bra layout som ingen hade något problem med och jag kände lite som Bierstube i den förra tråden:
Bierstube skrev:
Är skeptisk. Använder endast datorn och har uppskattat enkelheten, lättbegripligheten, översikten och tror att det faktum att inga djupare it-kunskaper krävts för att kunna navigera på sidan gjort att användarantalet är högt. Hoppas funktionalitet kommer gå före utseende även i framtiden. En snabb och användarvänlig sida hoppas jag det ska fortsätta vara. Och varför ändra på ett vinnande koncept? Själv tycker jag sidan är optimal, som den är idag. Att den kan ses som "förlegad" jämfört med flashiga sidor är bara något positivt för garaget.org, för flashiga sidor tåler jag inte. De går tvärbort.
Beskrivnigarna "Luftig design" och "enkla sidor" lät lite likt material design, vilket jag ogillar eftersom man väljer modernt utseende framför användarvänlighet; allt är så stort, simpelt och pastellfärgat att det ser barnsligt ut och man slösar massor av utrymme på stora tomma ytor. Sedan läggs en massa onödiga animationer på, vilket gör snabb användning ännu svårare.
Men ni hade ju en vettig anledning att göra om sidan och jag blev lättad över hur ni gjorde det. Jag gillar eran syn på hur man hanterar lanseringen av en ny design, inga radikala förändringar "bara för att" och öppen diskussion med användarna över om/hur sidan ska ändras.
Det är också bra att ni lämnar vissa funktioner mer eller mindre orörda så att man lättare kan vänja sig.
Forumet tycker jag dock skulle behöva lite ändringar, som många andra har sagt så har det blivit en vit röra av text, det var mer ordning med den förra strukturen på inlägg. Jag tycker inte att all information till vänster om inläggen var onödig, förut brukar jag t.ex. ha hittat intressanta byggen i bilfältet i foruminlägg men nu ids jag inte föra muspekaren över ikonen i varje inlägg bara för att se bilarna..
När inläggen i forumtrådarna var ordnade i som tabeller så var det mycket tydligare att avskiljning på inläggen, det som behövs nu är en tydlig spalt mellan varje inlägg så man snabbt kan skilja på dem, speciellt eftersom man lätt vill kunna skumma igenom trådar.
I och med borttagandet av sidospalten och flyttandet av användarinformationen till översidan så blir användarbilderna så små att de inte syns bra, och vad är egentligen meningen med avatarbilder om de knappt syns? Och angående avatarbilden så tycker jag att det är onödigt att beskära ner bilderna till cirklar, men det är ju som mycket annat en smaksak.
Mobilsidan blev rätt så lyckad, den ser bara bra ut! För mig syns inte heller att vartannat inlägg är grått, men på mobilen syns det.
Det blev en hel uppsats av det här men ni vill väl ha lite feedback
edit:forumering