Denhär tråden är vägen till hur jag byggde mitt första bygge och svergies mest trimmade epa på 407whp och 525nm som är klar och körd en säsong dock en väldigt ouppdaterad tråd som jag tillslut tog tag i och gjorde färdig då jag... Visa mer
När växellådorna var på plats så vare bara att fylla på olja och göra han redo för första uppstart! Olja beställdes från oljemagasinet.se med bra priser och snabb leverans!
Första uppstart vart gjord och den gick på alla 4 cylindrar dock enormt fett men nu äre bara gatumappa han sedan ladda upp inför bänkning! länk till video på uppstart https://instagram.com/p/BNUJ-kyABzV/
Senast redigerat av Kalleforsberg (6 november 2017)
Var väldigt mycket små problem innan han kunde börja mappas riktigt, det var allt från feltändningar till givare sprutet inte kände av men efter en jävla massa om och men och en massa hjälp från lite mer kunniga så kunde det börja testköras och försöka mapps efter väg, dock... så var det ju vinter så fanns inget fäste i huvudtaget så väldigt svårt att göra en gatumapp
Senast redigerat av Kalleforsberg (5 november 2017)
Efter han blivit dugligt gatumappat att kunna köras hem ifrån garaget hände dock ett skapligt drygt problem på hemvägen.. allt oljetryck försvann och han börja knacka som en diesel, efter det hände försvann motivation i cirka 3 veckor så då fick han stå och skämmas ute. Tillslut kom skruvlusten tillbaka och hittade problemet ganska fort, det var en oring runt röret mellan oljepump och block som tryckts över kanten så köpte två nya och montera och efter det fick ja oljetryck och han kördes så liten stund me dåligt oljetryck så inget hände motormässigt
Nu började det tina upp på vägarna så vi gatumappade han lite bättre och började se hur han reagerade på laddtryck, dock då uppkom nästa problem och det var att han skenladdade konstant även vad för fjädertryck jag hade. Så nån kväll till i garaget men en rejäl jävla portning av wastegaten så slutade den skenladda och höll sig fint runt 0.8 bar som vi nöjde oss med av en gatmapp
Senast redigerat av Kalleforsberg (5 november 2017)
Nu först börjades han brukas dagligen med 0.8 bars ladd och cirka 280 hästar och den funkade fint men nu börja det dras imot bänkning! Bränna gummi dög han då till!
Senast redigerat av Kalleforsberg (5 november 2017)
Sen köpte jag ett par 19”R fälgar och sänkte han lite men tack vare fästet då så slutade det bara med att jag vred av hela bakaxelbryggan... tyvärr ingen bild på den men var inte mycket att se :”)
Sen bytte jag även till en bakaxel från en 740 automat då utväxling var lite bättre. Från 3.54 till 3.73 Satte ditt dubbla krängningshämmare och förstärkte en original bakaxelbrygga med massa plåt och fyrkantsprofil. Självklart målades allt det upp också
Efter man förstärker en sak så rasar nått annat och nu var det dags för växellådorna att börja ge sig och efter 3st rasade lådor skaffade jag en m90 låda och förstärkte 3ans växel då det tydligen ska hjälpa enligt va folk säger
M90in gick smidigt att montera jag bytte bara lamell med en kompis till en lamell med m90 splines istället för m45/m47 splines. Och nu var det snart dags för bänkning så jag trycktestade hela systemet för att inte ha några laddtryckstjuvar.
Misstänkte även att bränslepumpen i tanken kan få lite klent med ström via dom smala original kablarna så de gjordes om. Nu vart det rejäl pluskabel bak till ett relä och sedan använda original kablarna som tillslag för relät