Yankster skrev:
oj ursäkta..
![smile](img/smilies/smile.png)
jag har en saab 9000 aero-96...jag tänkte eftersom den hade skruvat upp sig lite så tänkte jag om man kunnde skruva tillbaka den riskfritt..jag har oxo hört att man inte bara ska skruva laddtrycket hursomhelst..
Ok.
Lite märkligt att ytterdelen "bara skruvar upp sig" då den är låst med en mutter men jaja, gör såhär:
• Öppna locket till säkringarna och plocka ur 5:ans säkring.
• Åk ut och kör och lägg dig på ~2000 RPM på tex 3:ans växel.
• Stampa fullt och håll kvar till ~6000RPM samtidigt som du läser av trycket.
• Original skall du ha ett tryck på 0.45bar vilket i Psi blir 6.5.
• Har du inte det är grundladdtrycket felaktigt och måste justeras. Har du rätt tryck är det nått annat fel.....
Hur justerar man• Ett varv på wg-stångens ytterände motsvarar ca 0.03bar.
• För att öka trycket skruvar man
inåt.
• Skruva rätt antal varv för att i teorin nå rätt tryck.
• Åk ut o prova (enligt beskrivningen ovan) och se om det stämmer, gör det inte det fortsätter du att justera tills du nått rätt nivå.
• Pilla i 5:ans säkring och bilen skall förhoppningsvis gå som den skall/som den gjorde förut
![smile](img/smilies/smile.png)
Med felaktigt GLT (oavett för högt eller för lågt) blir även maxtrycket felaktigt för att styrsystemet får svårt att reglera.
Det är därför av yttersta vikt att GLT är rättjusterat, för att nå rätt prestanda och behålla styrsystemets säkerhetsfunktioner.
Lycka till!