Hej!
Det är något tragikomiskt med verkligheten ibland, sådana stunder när man bara vill pusta, sucka och förbanna sig över slumpens retsamma personlighet eller tillfälligheternas bittra smak. Så sent som i går kväll startade jag en tråd för att diskutera programvaran i bilen som just den här tråden kommer att avse, där jag bland annat nämnde att bilen under min ägandetid har fungerat ypperligt och inte uppvisat några som helst problem eller ens minsta antydningar till det – fordonet körs sedan inte på ett dygn, och när jag ska i väg den här kvällen är inte allting längre lika bekymmersfritt. Är det inte tragikomik när den är som absolut mest hånfull och irriterande?
Nå, vad ska vi diskutera, eller rättare sagt: vad behöver jag ha hjälp med?
Bilen är en Volvo S70 T5 från år 1999. Den har i skrivande stund rullat strax över 27 000 mil och är modifierad med tretumsavgassystem (racekatalysator inkluderat) från turbon, öppet luftfilter, magnetventil från ATM och steg 3-programvara. Under min tid som ägare – blott två veckor – har fordonet körts lite mer än 40 mil och dessa har varit utan några som helst tecken på konstigheter eller fel, förutom ringa petitesser så som att givaren till kylarvätskenivån har gett upp. Innan dess har bilen körts cirka 900 mil mellan sista besiktningstiden i oktober 2015 till dess att jag köpte den, varav den hela vintern stod avställd i ett värmegarage.
Där var lite kort bakgrundshistoria. Under gårdagen och gårdagskvällen körde jag ett par mil, även här helt utan tendenser till att vara på väg att säga ifrån och indikera fel. Bilen har därefter stått över natten och under dagen – när jag sedan skulle bege mig i väg för några timmar sedan, visade sig motorn inte längre vara på humör för det.
Redan direkt när nyckeln vreds om och motorn startade, upptäckte jag att någonting inte stod rätt till. Karossen vibrerade – över vad som anses vara en acceptabel nivå, naturligtvis – varje gång jag duttade på gaspedalen, motorljudet påminde mest om en traktor eller en utmattad båtmotor, det luktade avgaser och avsevärt mycket mer avgasrök (grå/vanlig färg – inte vitt, svart eller blått) lämnade slutröret än vad jag kunnat komma ihåg att det har gjort förr. Emellertid ska det också kommas ihåg att detta var medan motorn alltjämt var kall.
Jag blev irriterad och stängde av motorn, kikade under motorhuven och granskade det jag kunde i blåsten och mörkret. Inga uppenbara fel syntes, åtminstone inte för mitt något så när otränade öga. Därtill undersökte jag underredet, eftersom jag tidigare i dag höll på att greja med värmeplåtarna som har legat emot avgassystemet; min första tanke var att jag hade lyckats klämma åt bränsleledningarna på något vis, att inte bensinen kom fram - så var dock inte fallet, eftersom dessa inte befann sig i närheten av var jag var och pillade.
En minut därefter startade jag motorn igen, jag fann att pluspolen på batteriet hade suttit en aning löst och skulle nu testa att varva motorn när muttern spänts åt – ingen förändring. Fortsatt brummade och vibrerade det, i det stora hela kändes det som att den inte gick på alla cylindrar. Likväl svarade den rappt på gasen, vidhöll jämn tomgång när pedalen släpptes och uppvisade inga tecken på att dö.
Motorlampan tändes häromkring, ungefär en till en och en halv minut efter att motorn startats. Fortgående svarade motorn kvickt vid gas och bortsett från att det upplevdes som att det vibrerade något mer än vanligt och att motorljudet inte var helt felfritt, fanns inga – enligt mig – uppenbara, allvarliga fel.
Mest egendomligt är dock att bilen efter ungefär två till tre minuters aktiv gång, utan att ha gasat särskilt mycket mer, plötsligt kom att övergå till att låta normalt, alla märkliga vibrationer och tecken på felaktig motorgång försvann på ett ögonblick. Fortlöpande svarade motorn ytterst kvickt vid gasduttande och alla symtom eliminerades på en fjärils vingslag.
Ändock är det aldrig ett gott tecken att motorlampan tänds – följaktligen bestämde jag mig för att skriva här. Min största ängslan är att det sitter det elektroniska gasspjället på bilen; därtill är det just av etikettfärgen man allra helst inte vill se i en Volvo av årsmodell 99-01: etiketten är vit. Det här talar väl inte riktigt till min fördel, motorlampan tänds och gången är ryckig – utan att ha kollat felkoderna känns det här inte som en högoddsare, tyvärr.
Problemet är, detta till trots, att jag inte har läst felkoderna än, jag har ingen felkodsläsare hemma att tillgå och ingen i min bekantskapskrets har det heller. Om någon i närheten av Karlshamn, västra Blekinge, har en felkodsläsare att låna ut, säg gärna till – det hade varit guld värt! Och om så inte är fallet – fungerar det med en billigare variant i så fall, så som Foxwell NT200 eller Biltemas dito för 449 kronor?
En film spelades in i all hast också. Förvänta er inget Oscars-verk, filmen är endast till för att låta er ta del av ljudet och varvmätaren. Observera också som nämns tidigare, att expansionskärlets givare är defekt och därför ger felsignal.
Video: https://youtu.be/PTf4ysEaDcI
Jag har insett att det framgår mindre tydligt på videon – missljudet – än vad det gjorde i verkligheten. Men eftersom motorlampan trots allt tändes, finns onekligen något problem.
Nu hoppas jag innerligt att någon kan komma med synpunkter – vad kan vara felet? Hur kan jag felsöka fram till dess att jag har fått tag i en felkodsläsare? Vad bör jag kika på först och främst?
Hoppas att ni får en fortsatt trevlig kväll!
Med bästa hälsningar,
Philip
Det är något tragikomiskt med verkligheten ibland, sådana stunder när man bara vill pusta, sucka och förbanna sig över slumpens retsamma personlighet eller tillfälligheternas bittra smak. Så sent som i går kväll startade jag en tråd för att diskutera programvaran i bilen som just den här tråden kommer att avse, där jag bland annat nämnde att bilen under min ägandetid har fungerat ypperligt och inte uppvisat några som helst problem eller ens minsta antydningar till det – fordonet körs sedan inte på ett dygn, och när jag ska i väg den här kvällen är inte allting längre lika bekymmersfritt. Är det inte tragikomik när den är som absolut mest hånfull och irriterande?
Nå, vad ska vi diskutera, eller rättare sagt: vad behöver jag ha hjälp med?
Bilen är en Volvo S70 T5 från år 1999. Den har i skrivande stund rullat strax över 27 000 mil och är modifierad med tretumsavgassystem (racekatalysator inkluderat) från turbon, öppet luftfilter, magnetventil från ATM och steg 3-programvara. Under min tid som ägare – blott två veckor – har fordonet körts lite mer än 40 mil och dessa har varit utan några som helst tecken på konstigheter eller fel, förutom ringa petitesser så som att givaren till kylarvätskenivån har gett upp. Innan dess har bilen körts cirka 900 mil mellan sista besiktningstiden i oktober 2015 till dess att jag köpte den, varav den hela vintern stod avställd i ett värmegarage.
Där var lite kort bakgrundshistoria. Under gårdagen och gårdagskvällen körde jag ett par mil, även här helt utan tendenser till att vara på väg att säga ifrån och indikera fel. Bilen har därefter stått över natten och under dagen – när jag sedan skulle bege mig i väg för några timmar sedan, visade sig motorn inte längre vara på humör för det.
Redan direkt när nyckeln vreds om och motorn startade, upptäckte jag att någonting inte stod rätt till. Karossen vibrerade – över vad som anses vara en acceptabel nivå, naturligtvis – varje gång jag duttade på gaspedalen, motorljudet påminde mest om en traktor eller en utmattad båtmotor, det luktade avgaser och avsevärt mycket mer avgasrök (grå/vanlig färg – inte vitt, svart eller blått) lämnade slutröret än vad jag kunnat komma ihåg att det har gjort förr. Emellertid ska det också kommas ihåg att detta var medan motorn alltjämt var kall.
Jag blev irriterad och stängde av motorn, kikade under motorhuven och granskade det jag kunde i blåsten och mörkret. Inga uppenbara fel syntes, åtminstone inte för mitt något så när otränade öga. Därtill undersökte jag underredet, eftersom jag tidigare i dag höll på att greja med värmeplåtarna som har legat emot avgassystemet; min första tanke var att jag hade lyckats klämma åt bränsleledningarna på något vis, att inte bensinen kom fram - så var dock inte fallet, eftersom dessa inte befann sig i närheten av var jag var och pillade.
En minut därefter startade jag motorn igen, jag fann att pluspolen på batteriet hade suttit en aning löst och skulle nu testa att varva motorn när muttern spänts åt – ingen förändring. Fortsatt brummade och vibrerade det, i det stora hela kändes det som att den inte gick på alla cylindrar. Likväl svarade den rappt på gasen, vidhöll jämn tomgång när pedalen släpptes och uppvisade inga tecken på att dö.
Motorlampan tändes häromkring, ungefär en till en och en halv minut efter att motorn startats. Fortgående svarade motorn kvickt vid gas och bortsett från att det upplevdes som att det vibrerade något mer än vanligt och att motorljudet inte var helt felfritt, fanns inga – enligt mig – uppenbara, allvarliga fel.
Mest egendomligt är dock att bilen efter ungefär två till tre minuters aktiv gång, utan att ha gasat särskilt mycket mer, plötsligt kom att övergå till att låta normalt, alla märkliga vibrationer och tecken på felaktig motorgång försvann på ett ögonblick. Fortlöpande svarade motorn ytterst kvickt vid gasduttande och alla symtom eliminerades på en fjärils vingslag.
Ändock är det aldrig ett gott tecken att motorlampan tänds – följaktligen bestämde jag mig för att skriva här. Min största ängslan är att det sitter det elektroniska gasspjället på bilen; därtill är det just av etikettfärgen man allra helst inte vill se i en Volvo av årsmodell 99-01: etiketten är vit. Det här talar väl inte riktigt till min fördel, motorlampan tänds och gången är ryckig – utan att ha kollat felkoderna känns det här inte som en högoddsare, tyvärr.
Problemet är, detta till trots, att jag inte har läst felkoderna än, jag har ingen felkodsläsare hemma att tillgå och ingen i min bekantskapskrets har det heller. Om någon i närheten av Karlshamn, västra Blekinge, har en felkodsläsare att låna ut, säg gärna till – det hade varit guld värt! Och om så inte är fallet – fungerar det med en billigare variant i så fall, så som Foxwell NT200 eller Biltemas dito för 449 kronor?
En film spelades in i all hast också. Förvänta er inget Oscars-verk, filmen är endast till för att låta er ta del av ljudet och varvmätaren. Observera också som nämns tidigare, att expansionskärlets givare är defekt och därför ger felsignal.
Video: https://youtu.be/PTf4ysEaDcI
Jag har insett att det framgår mindre tydligt på videon – missljudet – än vad det gjorde i verkligheten. Men eftersom motorlampan trots allt tändes, finns onekligen något problem.
Nu hoppas jag innerligt att någon kan komma med synpunkter – vad kan vara felet? Hur kan jag felsöka fram till dess att jag har fått tag i en felkodsläsare? Vad bör jag kika på först och främst?
Hoppas att ni får en fortsatt trevlig kväll!
Med bästa hälsningar,
Philip
Senast redigerat av Bazzzinga (14 oktober 2016)
- Livet är för kort för att köra långsamt!
- Du kan inte köpa lycka, men du kan köpa en Volvo S/V70, och det är ju praktiskt taget samma sak.
- Du kan inte köpa lycka, men du kan köpa en Volvo S/V70, och det är ju praktiskt taget samma sak.
0
0
0
0