Jag vet inte riktigt vad som hände.. Jag köpte min första bil när jag var 17, en Saab 9-5 2.0t Linear. Nu står jag här, fullt med Saabar i hela garaget och jag förstår inte hur de kom hit, den ena snabbare än den andra... Jag... Visa mer
Jag rev nyligen ut snorkeln ur bilen då jag kör med öppet filter för bättre flöde. Lite bökigt var det allt då kylslingan till styrservot satt ivägen och bråkade. Biopower bilarna har automatiskt den stora snorkeln ifall någon funderat över de. Lite bonusbilder på det som syns utav att det sitter en annan Intercooler och på mina färgglada komponenter i hjulhuset.
Jag fick en idé för drygt två månader sedan från någon bild jag såg, det var en tunn list som man klämde in i panelskarvar vart som helst på bilen. Jag gick in på eBay och offrade säkert 20:- på idén. För nån vecka sedan kom paketet och jag gick ut och testade, jag vart inte nöjd med färgen så jag tog bort det igen. Men det fick upp ögonen att tänka lite utanför boxen med vad man kan göra och inte med både inredning och exteriört. Så här såg det ut när jag provade iallafall
Föredrar dock utan.
Någon annan som testat detta någonstans där det passat bra?
Skulle nog kunna bli snyggt med rätt färg på listen, just rött matchade ju absolut ingenting.
Jag har en del röda detaljer runt om på bilen, där av köpte jag röd Dock var den metallic så det passade inte då den framstår lätt rosa. Annars så skulle den matchat stygnen i växelspaksdamasken och handbromsen och armstödet osv
Sitter och funderar på julklappar att önska sig och jag har lite funderingar kring bromsar som säkert någon kan svara på
Eftersom bilen är en Linear så sitter det minsta bromsarna runt om, och de fungerar ju bra för vanliga dödliga. Dock har jag slagit framskivorna 3 ggr och tappat bromsverkan totalt två gånger då det vart lite för varmt :p Där av drar jag den avancerade slutsatsen att jag behöver skivor som kan transportera bort värme bättre, samt hantera högre temperaturer.
Är det någon som har erfarenhet av detta kitt? Jag funderar då på Foster K27 skivorna (Då de är mycket billigare än Brembo) och slitsade då borrade känns som en försvagning av skivan
Eller är jag helt ute på hal is och ska egentligen köpa Aero ok och tillhörande bromsar
Sitter och funderar på julklappar att önska sig och jag har lite funderingar kring bromsar som säkert någon kan svara på
Eftersom bilen är en Linear så sitter det minsta bromsarna runt om, och de fungerar ju bra för vanliga dödliga. Dock har jag slagit framskivorna 3 ggr och tappat bromsverkan totalt två gånger då det vart lite för varmt :p Där av drar jag den avancerade slutsatsen att jag behöver skivor som kan transportera bort värme bättre, samt hantera högre temperaturer.
Är det någon som har erfarenhet av detta kitt? Jag funderar då på Foster K27 skivorna (Då de är mycket billigare än Brembo) och slitsade då borrade känns som en försvagning av skivan
Eller är jag helt ute på hal is och ska egentligen köpa Aero ok och tillhörande bromsar
Fortsatt trevlig helg!!
Fram behöver du aero okhållare + 308mm skivan. Själva oket är detsamma!
Bak är det trevligt att byta till -02 aero ok + hållare så att man kan köra med den ventilerade 300mm skivan.
Angående getech så har jag testat:
Slitsat+borrat med redstuff Borrat med dom billiga beläggen Nuddborrat med ferrodo belägg
Den sistnämnda är dom klart vassaste, dock sitter dom på min 9-3 aero så det har ju lite fläskigare ok och skivor.
Värt att lägga till vid beställning är ebc race bromsvätska som tål mer pisk!
Tack JK för ditt svar! Ja om det bara är hållaren fram som diffar så kommer jag garanterat att byta upp mig i storlek fram, bak har jag inte bestämt mig om ännu då de aldrig har strulat för mig tidigare
Jag har snöat in mig på slitsade skivor, har fått uppfattningen om att de skulle bli bäst för mig. Hur fungerade den setupen för dig? Stannade bilen?
Tankade i E85 för första gången igår sedan den vart mappad, väntade tills nästan all bensin var ute, tankade i 10L E85, körde upp det, och fyllde fullt! Bilen visade på 75,8% etanol och den fick adaptera sig en stund.
Sen kom ju då punkten då det var dags att mata på för full maskin, och fullt gav den Enligt SIDen så pikade den på 440Nm, vilket är ganska bra jobbat ur en 2.0T maskin. Men lite research och blinda gissningar så borde vara ca 315hk
Jag blev riktigt nöjd över resultaten men samtidigt fundersam, för där i krokarna tar nämligen kolvarna slut. Någon som vet med sig att detta är för nära gränsen till disaster? Mycket vill alltid ha mer, men vill ändå inte rasa motorn, då justerar jag hellre ner lite
Jag blev riktigt nöjd över resultaten men samtidigt fundersam, för där i krokarna tar nämligen kolvarna slut. Någon som vet med sig att detta är för nära gränsen till disaster? Mycket vill alltid ha mer, men vill ändå inte rasa motorn, då justerar jag hellre ner lite
Jag har åkt runt med 315hk på etanol och original T7-kolvar i min 9-3 i flera år nu, har nog blivit runt 6000 mil. Sitter en B235 från 09'ans 9-5 i den. Jag är fullt medveten om att jag ligger på gränsen så jag kör med huvudet och har ännu inte haft några problem. Visst är det lite av en chansning men vet man vad man gör så håller det.
Jag blev riktigt nöjd över resultaten men samtidigt fundersam, för där i krokarna tar nämligen kolvarna slut. Någon som vet med sig att detta är för nära gränsen till disaster? Mycket vill alltid ha mer, men vill ändå inte rasa motorn, då justerar jag hellre ner lite
Jag har åkt runt med 315hk på etanol och original T7-kolvar i min 9-3 i flera år nu, har nog blivit runt 6000 mil. Sitter en B235 från 09'ans 9-5 i den. Jag är fullt medveten om att jag ligger på gränsen så jag kör med huvudet och har ännu inte haft några problem. Visst är det lite av en chansning men vet man vad man gör så håller det.
Okej ja det låter ändå betryggande! Köra med huvudet gör man väl i 99 fall av 100, det är bara den där sista som jag oroar mig lite för
Jag blev riktigt nöjd över resultaten men samtidigt fundersam, för där i krokarna tar nämligen kolvarna slut. Någon som vet med sig att detta är för nära gränsen till disaster? Mycket vill alltid ha mer, men vill ändå inte rasa motorn, då justerar jag hellre ner lite
Jag har åkt runt med 315hk på etanol och original T7-kolvar i min 9-3 i flera år nu, har nog blivit runt 6000 mil. Sitter en B235 från 09'ans 9-5 i den. Jag är fullt medveten om att jag ligger på gränsen så jag kör med huvudet och har ännu inte haft några problem. Visst är det lite av en chansning men vet man vad man gör så håller det.
Okej ja det låter ändå betryggande! Köra med huvudet gör man väl i 99 fall av 100, det är bara den där sista som jag oroar mig lite för
Bör väl kanske tillägga att motorn var helt ny när jag stoppade in den och jag är närmast fanatisk vad gäller olja och service, så att det funkar för mig bör inte tas som någon form av garanti att det funkar för alla andra.
Jag har åkt runt med 315hk på etanol och original T7-kolvar i min 9-3 i flera år nu, har nog blivit runt 6000 mil. Sitter en B235 från 09'ans 9-5 i den. Jag är fullt medveten om att jag ligger på gränsen så jag kör med huvudet och har ännu inte haft några problem. Visst är det lite av en chansning men vet man vad man gör så håller det.
Okej ja det låter ändå betryggande! Köra med huvudet gör man väl i 99 fall av 100, det är bara den där sista som jag oroar mig lite för
Bör väl kanske tillägga att motorn var helt ny när jag stoppade in den och jag är närmast fanatisk vad gäller olja och service, så att det funkar för mig bör inte tas som någon form av garanti att det funkar för alla andra.
Nej absolut inte, men samma här! Har aldrig kört mer än 1000mil utan oljebyte och är väldigt mån om att göra rätt för sig i meckväg
Nu vart det dags att byta till vinterdäck och då får det duga med vanliga Twin-Spoke five fälgar. Dock har jag tänkt att byta däck då de är 10 år gamla och jag kör mycket motorväg så jag behöver inte dubb, och polaren erbjöd ett par friktionsgummin till bra peng Men. Jag vet inte om de kommer att passa eller inte. De nya däcken är nämligen 225/50/17, och jag har ingen aning om de kommer vara förstora. mina sommarsulor är 225/45/18 och de har ju lämnat sina avtryck i innerskärmarna
Vad tror ni, passar så stora däck utan onödigt skrap? (Bilen har 40/40 sänkning)
Bara dit med dom I och med att de är 1 " mindre och lite mindre profil bör de väl jämna ut sig. Körde 195/40-17 på min bmw med ET 10 och smällde dit ett par 16" med 205/55 i profil nu till vintern och ET 20