Jag vet inte riktigt vad som hände.. Jag köpte min första bil när jag var 17, en Saab 9-5 2.0t Linear. Nu står jag här, fullt med Saabar i hela garaget och jag förstår inte hur de kom hit, den ena snabbare än den andra... Jag... Visa mer
Bara dit med dom I och med att de är 1 " mindre och lite mindre profil bör de väl jämna ut sig. Körde 195/40-17 på min bmw med ET 10 och smällde dit ett par 16" med 205/55 i profil nu till vintern och ET 20
Ja jag är inte helt säker när det gäller hur man räknar diametern, men det kanske "bör lämna ut sig" 😉 Jag får helt enkelt prova!
I Helgen fick det bli demontering av frontspoilern då den tog i allt som hette snö, fruktansvärt att köra på oplogad motorväg! Jag tror jag skottade åt alla Fick bli vanliga linerar-läppar istället... Riktigt deprimerande syn, men men!
Nu går jag i tankarna om att ställa in den i garaget istället så den slipper allt salt och snövallar, men då måste jag ju använda 240in som daglig brukis och det är inte lika bekvämt. Vilka I-landsproblem man har
I söndags fick det vara nog, jag har mött två saltbilar på vägen till jobbet och varje gång hör man tydligt hur saltet kastas på sidan av bilen.. Så nu vart det tvätt! Det är tydligen inte bara utsidan av bilen som får smaka vägsalt, utan hela motorutrymmet var kladdigt. Usch.
Nu är den ren och fin och jag tror den åker in i vinterdvala snart, klarar inte av mentalt att se den så här.
I söndags fick det vara nog, jag har mött två saltbilar på vägen till jobbet och varje gång hör man tydligt hur saltet kastas på sidan av bilen.. Så nu vart det tvätt! Det är tydligen inte bara utsidan av bilen som får smaka vägsalt, utan hela motorutrymmet var kladdigt. Usch.
Nu är den ren och fin och jag tror den åker in i vinterdvala snart, klarar inte av mentalt att se den så här.
Nu i helgen vart det lite gjort i garaget! Jag har länge stört mig på att inredningen försöker skaka sig fri från bilen när normal ungdomsmusik spelas, så nu fick det vara nog 15 kilo dämpmatta köptes från BRL tillsammans med massa annat godis under BlackFriday helgen. Otroligt bra priser!
Först gav jag mig på att byta ut 6,5" mot nya kraftigare då mycket alltid vill ha mer.
De passade självklart inte så lite massage krävdes och tillslut satt den
Dock så när jag provspelade mot den gamla så kom jag fram till att de gamla var bättre, eftersom de nya är gjorda för 4ohm system och original är det 2. Så bilens originalsteg orkade inte klämma fram lika mycket bas ur de nya högtalarna... Så tillbaka med original tills nytt steg finnes.
Tog och dämpade framdörrarna och hathyllan med 1 paket dämpmatta (7,5 kilo) och skillnad var det! Mycket färre missljud och allmänt tajtare ljud. Jag vart mycket nöjd och kan rekommendera starkt!
Idag har den äntligen kommit och som jag har längtat!! Beställde den i slutet av november men det var definitivt värt att vänta! Förhoppningsvis så får jag tid till att montera den i helgen, men först ska den andra bilen få ett nytt bromsok och säljas och tredjebilen ska bytas kamrem på. Fasen vad tiden försvinner när man har flera bilar att ta hand om....
Men men!! Supertaggad att ut och köra med den så snart som möjligt!! Är det någon annan som köpt en liknande från Maptun?
På tal om ingenting så har jag nyligen köpt biljetter till Teknikensvärlds bandag på Mantorp den 2 april, kommer jag se någon där?
Äntligen sitter den i! Precis lika bra som jag föreställt mig! Kan starkt rekommendera Maptuns rattar för den som vill ha något mer än aero-ratten.
Passade på att dokumentera lite hur man gör för att byta ratt ifall någon undrar
Börja med att koppla bort batteriet från bilen, man vill inte chansa med airbagen.
På varsin sida om ratten bakom knapparna sitter det en plastplupp som man pillar bort, innanför sitter det en torx 30. Lossa dem
Sedan tar man bort airbagen i ena handen och lossar på de fyra små kontaktstyckena på baksidan. Kontakterna till airbagen kräver att man pillar ut en bygel med en liten mejsel.
Ratten i sig sitter med en 24mm nylockmutter, eftersom 9-5:an saknar rattlås får man nypa åt med låren istället. Det kanske går att vrida ratten i ändläge för att kunna knäcka bort muttern men känns elakt mot bilen. När muttern är borta så ställ ratten rakt, sen drar du bort den från splinesen.
Ta bort kontakten som sitter bakom ratten och flytta över kablaget till den nya.
Ta den nya ratten och sätt den rakt (uppenbarligen?) och montera allt i omvänd ordning
Äntligen sitter den i! Precis lika bra som jag föreställt mig! Kan starkt rekommendera Maptuns rattar för den som vill ha något mer än aero-ratten.
Passade på att dokumentera lite hur man gör för att byta ratt ifall någon undrar
Börja med att koppla bort batteriet från bilen, man vill inte chansa med airbagen.
På varsin sida om ratten bakom knapparna sitter det en plastplupp som man pillar bort, innanför sitter det en torx 30. Lossa dem
Sedan tar man bort airbagen i ena handen och lossar på de fyra små kontaktstyckena på baksidan. Kontakterna till airbagen kräver att man pillar ut en bygel med en liten mejsel.
Ratten i sig sitter med en 24mm nylockmutter, eftersom 9-5:an saknar rattlås får man nypa åt med låren istället. Det kanske går att vrida ratten i ändläge för att kunna knäcka bort muttern men känns elakt mot bilen. När muttern är borta så ställ ratten rakt, sen drar du bort den från splinesen.
Ta bort kontakten som sitter bakom ratten och flytta över kablaget till den nya.
Ta den nya ratten och sätt den rakt (uppenbarligen?) och montera allt i omvänd ordning
Äntligen sitter den i! Precis lika bra som jag föreställt mig! Kan starkt rekommendera Maptuns rattar för den som vill ha något mer än aero-ratten.
Passade på att dokumentera lite hur man gör för att byta ratt ifall någon undrar
Börja med att koppla bort batteriet från bilen, man vill inte chansa med airbagen.
På varsin sida om ratten bakom knapparna sitter det en plastplupp som man pillar bort, innanför sitter det en torx 30. Lossa dem
Sedan tar man bort airbagen i ena handen och lossar på de fyra små kontaktstyckena på baksidan. Kontakterna till airbagen kräver att man pillar ut en bygel med en liten mejsel.
Ratten i sig sitter med en 24mm nylockmutter, eftersom 9-5:an saknar rattlås får man nypa åt med låren istället. Det kanske går att vrida ratten i ändläge för att kunna knäcka bort muttern men känns elakt mot bilen. När muttern är borta så ställ ratten rakt, sen drar du bort den från splinesen.
Ta bort kontakten som sitter bakom ratten och flytta över kablaget till den nya.
Ta den nya ratten och sätt den rakt (uppenbarligen?) och montera allt i omvänd ordning
Nu fick jag äntligen ut tummen och började ombyggnationen av lyktorna. Eftersom de vart ganska bra på första försöket så måste jag ju prova en annan design :) Det var mycket lättare att bryta isär dem nu när de bara satt med silikon.
Ni ser vart det är påväg men måste göra om och måla de svarta först då det syntes väldigt mycket i gliporna. Fruktansvär form att foliera, kommer utan tvekan gå åt en rulle på alla försök!
Bra att komma ihåg måtten: Projektorlinsen ca 72mm i diameter. Yttre projektorring ca 80mm i diameter. (använde tumstock så felmarginal finns)
Ikväll ska det målas och sen ska jag vänta på mina nya led ringar jag beställde, vart en storlek mindre nu då den ska sitta dikt ann mot projektorn. Den gamla på bild är 90mm och nya ska vara 85..
Hoppas allt sitter ihop innan april för då ska det banåkas! :D
Nu åkte folien av och allt slipades och målades två lager. Grillsargen ska få klarlack på sig och lyktorna tror jag ska få mörkgrå.. Jag surfade runt lite och kom fram till att Water Transfer är den bästa metoden för att få Kolfiber look i lyktorna. Ingen kommer ihåg en mes! Ett kitt är beställt!!
Nu åkte folien av och allt slipades och målades två lager. Grillsargen ska få klarlack på sig och lyktorna tror jag ska få mörkgrå.. Jag surfade runt lite och kom fram till att Water Transfer är den bästa metoden för att få Kolfiber look i lyktorna. Ingen kommer ihåg en mes! Ett kitt är beställt!!
Haha ja den tanken har ju slagit in ett par gånger Men efter att jag gjorde min frontspoiler har jag börjat förstå hur svårt det är att få det riktigt bra, och eftersom lycktans innanmäte är så speciellt format ger jag mig nog inte på det... Men det hade varit grymt!!
Det fortsätter att vara full fart i garaget! Kablaget mellan angeleyes och egen knapp är draget och nu väntar jag bara på att min water transfer film ska landa hos posten så att lyktorna kan bli klara. En liten beställning gjordes även hos Gtech och Speedparts, så snart ska fasen bilen stanna också
Nu idag hoppas jag att få dit min nya krängningshämmare så den slutar imitera ett fartyg i kurvorna!
Jag vet att det kan vara bökigt att dra kablar genom torpeden så jag har gjort en egen genomföring, ett tips till er som känner att ni behöver det
Nu var det länge sedan en uppdatering kom men det är för att jag har vart så otroligt mycket i garaget så jag har inte haft tid att sätta mig vid datorn och skriva.
Min Watertransfer film kom och jag gav mig på ett försök, den var fanimig inte lika lätt som förväntat. Först så fick jag inte filmen att lösa upp sig, så jag provade använda lite varmare vatten och då gick det så fint så! Gick direkt över till nästa insats och då löstes filmen inte upp alls... Provade igen och igen men tillslut gav jag upp. Skitgrejer....
Tog istället och ägnade tre timmar åt foliering och det blev riktigt bra.
Paketen från Gtech och Speedparts kom i samma veva så nya bromsar runt om vart det. Fram byttes det till 307mm "aero" OK hållare och 307mm slitsade skivor, bak behöll jag originalstorleken med slitsat där med. Bromsklossarna vart yellowstuff.
Min högra drivknuts damask var trasig sen innan och nu var det dags att byta, men lättare sagt än gjort. Drivknuten VÄGRADE släppa ur navet så när jag slagit med allt jag hade vart gängorna kanske en centimeter kortare och bra mycket bredare. Ny knut på feltema inhandlades.
Men när höger drivaxel ändå var ute så lyckades jag lirka ut krängningshämmaren! och i med den nya Egentligen så ska tydligen subframen ner vid detta jobb men det "går" att göra såhär.
Mina nya angeleyes och dekaler kom så det sista gjordes med lyktorna och sen limmade jag ihop dem med typ karosserifix eller nått sånt
Nu i helgen togs den ut och fotades lite med bästa polarens 9K. Hoppas det smakar!!
Va tycker du om ratten ? tänkte köpa likadan från ebay
Jag tycker den är underbar! Den känns riktigt bra att hålla i och den ökar körglädjen markant! Stort plus att den är snygg också! Ja min är handgjord från Maptun men finns säkert liknande från eBay
Va tycker du om ratten ? tänkte köpa likadan från ebay
Jag tycker den är underbar! Den känns riktigt bra att hålla i och den ökar körglädjen markant! Stort plus att den är snygg också! Ja min är handgjord från Maptun men finns säkert liknande från eBay
Va tycker du om ratten ? tänkte köpa likadan från ebay
Jag tycker den är underbar! Den känns riktigt bra att hålla i och den ökar körglädjen markant! Stort plus att den är snygg också! Ja min är handgjord från Maptun men finns säkert liknande från eBay