2764
Sök

Oljetrycksmätare i min Saab 9000, HUR?

132 Inlägg
3 januari 2007
Trådstartare
#1
Hejsan.

Klantig som man e så söp jag ju bort instruktionen till hur jag bäst koppar in oljetrycksmätaren.
Är ny på området, så skulle gjärna villja ha ett hett tips om vart jag ska koppla in den.

Spelar det någon roll vilket oljerör jag tar? Eller ska den överhuvudtaget fästas i ett oljerör?


Vore tacksam om någon kunde hjälpa mig.

* SaaB = Se Andras Avundsjuka Blickar *

INGET ANNAT!!
1 725 Inlägg
3 januari 2007
#2
varför har du me dej den när du är ute och super?? tongue

5 710 Inlägg
3 januari 2007
#3
Din bil är lite jobbig då det inte går att koppla på via original oljtryckvakt med en T-koppling som man "brukar" göra.
Anledningen är att oljehålet sitter så nära startmotorn att det helt enkelt inte finns plats.

Det man får göra istället är att köpa en adapterplatta mellan original oljefilterhållare--->oljefilter med hål i som passar den nya oljetrycksgivaren.
Dessa plattor finns att köpa lite varstans på nätet, finns även en på STCS forum som säljer dessa.

MVH Jonas
..............

www.kudoz.se
3 802 Inlägg
3 januari 2007
#4
gå in på www.kudoz.se där finns adapterplattor (sandwitchplate) som passar bilen din

edit: jag som sålde dem på STCS tongue
Senast redigerat av sir_daniel (3 januari 2007)


132 Inlägg
4 januari 2007
Trådstartare
#5
Dem tipsen tackar jag för!
Beställning kommer inom kort! smile

* SaaB = Se Andras Avundsjuka Blickar *

8 881 Inlägg
4 januari 2007
#6
sir_daniel skrev:
gå in på www.kudoz.se där finns adapterplattor (sandwitchplate) som passar bilen din

edit: jag som sålde dem på STCS tongue

Kunde inte låta bli att småle lite åt att kunden måste betala för emballage.www.kudoz.se och att man vid reklamation måste skicka tillbaka varan oanvänd.
Senast redigerat av Hamilton (4 januari 2007)

Fotograf på tierpidag.se

www.kudoz.se
3 802 Inlägg
5 januari 2007
#7
allt är relativt, små saker blir det ju typ inget embalage för.
vad som syftas med det är typ kjolpaket o sådana större saker.
oanvänd är ju att de inte ska vara "sönder dragna" vid montering, lackade el. dyl.
allt gör ju att lösa om man pratar med varandra smile


5 710 Inlägg
6 januari 2007
#8
En viktig sak man skall kolla när monterat denna typ av adapter är att det jordar tillräckligt.
Man mäter mellan adaptern och ett bra jordställe på motorn med en multimeter för att se att motståndet är nära 0-Ohm.

Jag hade väldigt dålig jord på min bil vilket ger helknasiga mätvärden....
Löstes med en extrajord.

MVH Jonas
..............

132 Inlägg
7 januari 2007
Trådstartare
#9
Okej, tacksam för alla tips.

* SaaB = Se Andras Avundsjuka Blickar *


Sök