Jag har en kompis som kör en 540. Manuell. Den skjuter på riktigt bra för sin storlek, men självklart surplar det soppa. Soppan är emellertid det minsta problemet om du frågar mig. Har man det kärvt någon månad kan man ju cykla.
Däremot måste du fundera kring andra ägandekostnader. Risken är ju inte överhängande att något går sönder, men jag tänker att för budgeten så blir det ändå en bil med många mil och år på nacken. Det är din plånbok, och det finns en risk att du drabbas igen på samma sätt som du tyvärr redan gjort. Om du köper en gammal BMW med V8 så kommer du säkert ha jävligt kul, definitivt, men du måste ha i minnet om den stora utgift du drog på dig. Om du köper en gammal BMW med V8 så bör du spontant känna "Ja! Det är ok om jag måste kasta ut 30-40k på en reparation." Känner du det?
Samma sak om man sneglar på en Jaguar XJR. Fan, kompressor, 360hästar, snabb som ett skott och går som ett lok, men vad händer om något pajar? Fyfan. Gissa varför jag inte har en XJR? För att jag inte har råd att köpa den begagnad? Nej, för att jag inte vill riskera reparationer lika dyra som ett mindre lands budget.
When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.