3397
Sök

Missljud Saab 9-5 se 2.0 t -98

93 Inlägg
3 januari 2007
Trådstartare
Hey!

Ja får ett skumt ljud några enstaka gånger. låter som man kör på vitsträcken typ. Ett högt dånande ljud som varar några sekunder.  Vad kan det vara? har hänt kanske 4ggr nu på några månader. Händer i alla möjliga hastigheter..
Jo en sak till. Vad kan de bero på att bilen min ryker rätt mycket? eller inte mycket, men mer änn normalt.

// Peter

Medlem 34530
908 Inlägg
3 januari 2007
Quizze skrev:
Hey!

Ja får ett skumt ljud några enstaka gånger. låter som man kör på vitsträcken typ. Ett högt dånande ljud som varar några sekunder.  Vad kan det vara? har hänt kanske 4ggr nu på några månader. Händer i alla möjliga hastigheter..
Jo en sak till. Vad kan de bero på att bilen min ryker rätt mycket? eller inte mycket, men mer änn normalt.

// Peter

Är det vit rök, kolla om kylarvätskan försvinner. För i så fall kan det vara topplockspackningen.

Är det blårök, så har du råkat ut för saabs oilsludge och bör ta dig till närmast verkstad så fort som möjligt.

Ljudet är svårt att uttala sig om, det bör man nästan höra för att  ställa en "diagnos". Det kan ju vara hjullager, däcken  (om du har V mönster), kant på bromsskivorna mm.

Mvh
Victor

Mitt nya projekt, Brother Edition
"Det är högst osannolikt att något transportmedel för passagerare kan röra sig fortare än 15 km/h"
-citat Thomas Treshold, Tågingenjör (1835)

93 Inlägg
3 januari 2007
Trådstartare
Tack victor

hmm okey:)
nje asså röken är vit. så vitt ja ser när ja gasar.. har inte märkt nått me kylarvätskan. Oilludge? vad menas med det?

Medlem 34530
908 Inlägg
3 januari 2007
Quizze skrev:
Tack victor

hmm okey:)
nje asså röken är vit. så vitt ja ser när ja gasar.. har inte märkt nått me kylarvätskan. Oilludge? vad menas med det?

Oilsludge innebär att oljan åldras i förtid och blir tjock. Vilket gör att man måste plocka ner delar av motorn och rengöra dessa.

Eller så går du in på STCS forumet och söker på oilsludge, du kommer att få många träffar smile

Är det när motorn är kall, eller blir det även när den blivit varm?

"Det är högst osannolikt att något transportmedel för passagerare kan röra sig fortare än 15 km/h"

93 Inlägg
3 januari 2007
Trådstartare
okey.. ne asså de är mest hela tiden typ.

Medlem 34530
908 Inlägg
3 januari 2007
Det fenomenet stämmer precis in på hur min 900 var innan jag bytte topplockspackning. Så för att vara på den säkra sidan. Skulle jag rekommendera att du åkte till en bilverkstad och lät dem trycktesta bilen. För att se om det läcker in vatten någonstans i motorn. Är oljan OK, det finns inga grå strimmor i den??

One Man Clan
4 287 Inlägg
3 januari 2007
bara att ta den till bilverkstad och dom kollar och olja och utför avgas test i expansionskärlet till kylarvattnet ..trycktestar kylarsystemet eller komp prov

93 Inlägg
3 januari 2007
Trådstartare
okey.. har inte bytt olja nått. har nyligen köpt den från en bilfirma så:D

93 Inlägg
3 januari 2007
Trådstartare
okey.. men de har kanske gått 1-2 månder nu. minns inte riktigt.

Chef
379 Inlägg
4 januari 2007
Det kan hända att bilen ryker mer nu för att det är kallt ute, men det kan även vara turbon som är på väg att ge upp.

Men vad som skulle kunna låta har jag ingen aning om.

"Jag kommer ihåg att glömma, men ibland händer det att jag glömmer att komma ihåg" - Chrille

1 498 Inlägg
4 januari 2007
Kolla insidan på dina bakdäck det kan vara dina främre länkarms bussningar som har get upp. Och då får du ett brummande ljud pga din hjulinställning står fel och det ser man på att varannan mönster klack på däcket slits ner.

Vanligt fel på 9-5

93 Inlägg
4 januari 2007
Trådstartare
okey.. men de låter som det kommer bakifrån. alltså ljudet.

1 498 Inlägg
93 Inlägg
4 januari 2007
Trådstartare
oj såg fel av de du skrev. men ljudet kommer inte så ofta. asså rätt sällan:S

Medlem 34530
908 Inlägg
4 januari 2007
Tycker ändå att du åker tillbaka till firma där du köpte bilen och pratar med dem. Är de seriösa, så kollar de upp bilen och åtgärdar eventuellt fel.

Lycka till

Ölbryggare
339 Inlägg
4 januari 2007
Prova att svänga lätt åt båda hållen för att se om det endast låter när du svänger åt ett håll, kan ju vara ett hjulager med i bilden å bråkar...Men det låter som att det är ngt annat, men vad det kan vara kommer jag faktiskt inte på..Har du provat med att köra med andra fälgar och däck lr?

1 498 Inlägg
4 januari 2007
Jag hade typ samma fenomen på min 9-5a och det börjades höra när jag svängde lite. mitt tips är att kontrollera däcken. Och i förebyggande syfte byta länkarms bussningarna till powerflex.

93 Inlägg
5 januari 2007
Trådstartare
okey!

93 Inlägg
8 januari 2007
Trådstartare
Nu har ja fått reda på allt:)
rykandet är pga: vevhusventilationen. måste uppgradera den..
ljudet är längs länk bussningarna bak.

1 498 Inlägg
8 januari 2007
Quizze skrev:
Nu har ja fått reda på allt:)
rykandet är pga: vevhusventilationen. måste uppgradera den..
ljudet är längs länk bussningarna bak.

Sa jag ju:) har du bytat? annars släng i powerflex (kan du göra lätt själv) och sen en                  hjulinnstälning på det.

Sök