2764
Sök

koppling och val av förstärkare?

291 Inlägg
4 juli 2005
Trådstartare
Jag skall snart köpa en förstärkare åt mina två Zachry 12" basar, dom e på 600 watt max, o har dubbla 4 Ohm talspolar, jag undrar måste jag köpa ett monoblock för att driva dem, enligt vad jag har hört går det bara att koppla dom till 2 Ohm mono el. 8 Ohm mono. o vad för förstärkare skall jag köpa, som ej kostar allt för mycket, typ 2-3000 kr kan jag punga ut för en....
Senast redigerat av Aatos (4 juli 2005)

859 Inlägg
4 juli 2005
Aatos skrev:
Jag skall snart köpa en förstärkare åt mina två Zachry 12" basar, dom e på 600 watt max, o har dubbla 4 Ohm talspolar, jag undrar måste jag köpa ett monoblock för att driva dem, enligt vad jag har hört går det bara att koppla dom till 2 Ohm mono el. 8 Ohm mono. o vad för förstärkare skall jag köpa, som ej kostar allt för mycket, typ 2-3000 kr kan jag punga ut för en....

Bra ställd fråga! :-)

Paralellkopplar du dina spolar så blir lasten 2 ohm per bas. Det betyder att du kan koppla dem till ett 2 kanalssteg som klarar 2 ohms last(en bas per kanal). Om du först paralellkopplar spolarna och sedan båda basarna då blir lasten 1 ohm. Då passar ett monoblock som klarar 1 ohm bra. Jag är rädd att för 2-3000kr nypris så får man inte riktigt den effekten dina basar trivs med. Jag skulle i ditt fall letat efter ett bagagnat monoblock eller en stark 2 kanalare.

Hoppas det hjälpte något, MVH Theo

291 Inlägg
4 juli 2005
Trådstartare
Theo skrev:
Aatos skrev:

Bra ställd fråga! :-)

Paralellkopplar du dina spolar så blir lasten 2 ohm per bas. Det betyder att du kan koppla dem till ett 2 kanalssteg som klarar 2 ohms last(en bas per kanal). Om du först paralellkopplar spolarna och sedan båda basarna då blir lasten 1 ohm. Då passar ett monoblock som klarar 1 ohm bra. Jag är rädd att för 2-3000kr nypris så får man inte riktigt den effekten dina basar trivs med. Jag skulle i ditt fall letat efter ett bagagnat monoblock eller en stark 2 kanalare.

Hoppas det hjälpte något, MVH Theo

Okej... tackar för ett bra svar... Men jag har funderat på att köpa en kraftig fyr kanalare oxå och bryggkoppla den? Jag tycker alla 2 kanalers förstärkare som jag har hittat är på så lite effekt!! och en fråga till, vad händer om man ger basarna för mycket effekt, hittade ett monoblock på 1000 watt rms, o basarna e ju på 300 watt rms per styck...
Senast redigerat av Aatos (4 juli 2005)

20 Inlägg
8 juli 2005
Det blir nog inget vidare med ett 4-kanals steg till två basar med dubbla 4-ohms spolar, du kommer få lov att koppla basarna med 8 ohm på varje bryggad kanal och det kan bli lite väl mycket impedans och lite effekt från förstärkaren. Det är bättre att seriekoppla spolarna i varje bas så du får 8 ohm, och sen parrallellkoppla basarna med varann så du får 4 ohm, då kan du använda en vanlig bryggad 2-kanalsförstärkare!
Det finns många 2-kanalare med mycket effekt. Men det bästa vore ju ett 1-ohms stabilt monoblock, dock kan det vara svårt att hitta ett sånt för 2-3000:-

859 Inlägg
8 juli 2005
Aatos skrev:
vad händer om man ger basarna för mycket effekt, hittade ett monoblock på 1000 watt rms, o basarna e ju på 300 watt rms per styck...

Basarna låter bara bättre, om man inte gainar för mycket.

Hittade du ett steg som gav 1000wrms för 2-3000kr så köp!

MVH Theo

Sök