2830
Sök

Hjälp! Vilken bil ska jag köpa?

1 Inlägg
8 november 2016
Trådstartare
Hej Bilkunniga,

Jag behöver era tips kring att köpa bil, känns som en djungel för mig, hoppas någon är har mer insyn och kunskap.

Jag vill köpa en begagnad bil som kostar högst 15.000 kr. Önskar att den är så billig i drift som möjligt, bensinsnål, inte för dyr vid reparation och att den är hållbar. Jag bor på landet så den behöver klara av att köra i lite svårare terräng.

Jag har fått ett tips från en bekant att Volvo v70 från år 03 och upp är en bra, prisvärd och säker bil. Den är ju ganska stor vilket har sina fördelar och nackdelar. Kanske är mest en symbol för trygghet för svenskarna än vad den är bra? Jag vet inte.

Jag är mycket intresserad av rekommendationer av både mindre bilar och kombibilar av olika märken som är bäst kvalitet till ett billigt pris.

Hälsningar
Hanna
Senast redigerat av HannaAbbaspour (8 november 2016)

Ljuva 90-tal
1 128 Inlägg
8 november 2016
Hej och välkommen!

V70N är en bra och säker som du lastar mycket i och det är ju bra om man bor på landet, svenskarnas favoritbil helt klart. Att det finns bilar som drar mindre bränsle ska vi inte sticka under stolen med men med tanke på att det är en rätt stor och äldre bil så är inte bränsleförbrukningen jättehög.

Snart kommer dock Volvohatarmaffian på 4-6 personer komma och påstå att de drar 1,5-2 liter milen minst men det är rent skitsnack som vanligt från den sidan.

Du kommer säkerligen få helt olika rekommendationer på många olika bilar, bara vänta och se... Man ska dock komma ihåg att folk gillar att rekommendera just de bilmärken de gillar mest så diskussionerna kan bli hetsiga i såna här trådar... Själv kör jag gammal Volvo..

Nöjeskör närproducerat

Reservdansk
6 271 Inlägg
8 november 2016
Billig (Lågt inköpspris)
Snål (Liten motor?)
Billig i drift (reservdelar, soppa, verkstad, skatt, försäkring?)
Framkomlighet (högre markfrigång, 4wd?)
Hållbar (går inte sönder så ofta?)

Inte för att vara sådan, men om det funnits en så bra bil så hade nog de flesta ägt en sådan idag... ibland får man kompromissa lite. wink

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Avstängd
10 388 Inlägg
8 november 2016
_Blue_Speed_ skrev:
Hej och välkommen!

V70N är en bra och säker som du lastar mycket i och det är ju bra om man bor på landet, svenskarnas favoritbil helt klart. Att det finns bilar som drar mindre bränsle ska vi inte sticka under stolen med men med tanke på att det är en rätt stor och äldre bil så är inte bränsleförbrukningen jättehög.

Snart kommer dock Volvohatarmaffian på 4-6 personer komma och påstå att de drar 1,5-2 liter milen minst men det är rent skitsnack som vanligt från den sidan.

Du kommer säkerligen få helt olika rekommendationer på många olika bilar, bara vänta och se... Man ska dock komma ihåg att folk gillar att rekommendera just de bilmärken de gillar mest så diskussionerna kan bli hetsiga i såna här trådar... Själv kör jag gammal Volvo..

Ja...folk gör ju det....

Och lika mycket skitsnack som "Volvoälskarmaffian" som påstår att de kör sina skåp på 0,7 blandad inspirerad körning.

Fler personer i Sverige äger ANDRA bilmärken än Volvo, så nej, uppenbarligen inte (Sen att det procentuellt körs flest Volvo av alla märken i Sverige må vara hänt, men Volvo, och speciellt inte V70N, står inte för 51% av marknaden)
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Till TS;

Du får nog vara lite mer specifik; hur stor bil behöver du? Hur hög får förbrukningen vara? Behöver du "höjd" på bilen eller räcker det med 4wd?

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

* Voff voff *
10 595 Inlägg
8 november 2016
Den V70N man får för 15000:- är nog inte nå´t sådär värst pålitligt. Men det är å andra sidan ingenting för 15000:- tyvärr... sad

Så sett till att det mesta i den prisklassen går sönder kanske man ska tänka på vilka bilar som är lättast att få tag på delar till och som många har kunskap kring, och då är V70N kanske inte ett så dåligt val ändå.

Fast tex en Toyota är ju kanske mer driftsäker... Ändå kör jag Volvo själv... Dock inte en V70N. Undras vart jag vill komma med det här egentligen...? big_smile

//Brådhis
Senast redigerat av Brådhis (8 november 2016)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

1 192 Inlägg
8 november 2016
Verkligheten ser ut så att för 15 000:- får man med största sannolikhet kompromissa på något. Har man tur så får man tag i en bil som inte faller sönder det första året. Hade varit bra om du kunde sträcka budgeten till åtminstone 20 000:-

För att så säkert som möjligt få en duglig bil kan det vara en god idé att titta på märken som ligger bra till i reparationsstatistik och kundnöjdhet. Några märken som legat bra till länge är exempelvis Toyota, Subaru, Honda och Hyundai.

Exempel på en möjlig kandidat
https://www.blocket.se/trelleborg/Hyund … 21&w=3
2 ägare sedan ny, hög markfrigång och fyrhjulsdrift. Perfekta vinterbilen, speciellt för den som bor på landet, men den drar nästan 1l/milen blandat.
Sedan finns ju även Saab. Anledningen till att jag rekommenderar Saab är för att de knappt är värda någonting på marknaden längre. Då kan man som konsument göra stora fynd!
https://www.blocket.se/varmland/SAAB_9_ … 21&w=3
Endast framhjulsdrift men riktigt stabil och skön. Titta på modeller från 04 och framåt så är motorn ingen större risk att rasa än på vilken annan bil som helst i prisklassen.

Varningar: För många..
2 552 Inlägg
8 november 2016
Med 15 000 kr till hands så är nog inte urvalet av V70:s  i fint skick speciellt stort om man är ute efter årgång 03 och framåt.

Subaru Legacy eller Toyota Rav 4 kanske?

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone

4 140 Inlägg
8 november 2016
Renault laguna runt 04-05 får man för dom pengarna, annars en Renault Clio om man vill backa några årsmodeller, fördelen är att dom hålls i god ordning med regelbundel mek och omvårdnad

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

Muttley
8 november 2016
Hittar du en -03 V70n för 15 och under så rör inte vid den. De är troligtvis skit.

Sann fakta.  V70n är inte bränslesnål. De får du leva med.

Kan ge dig en 100% sann historia när jag bytte bil förra gången. Var ute efter just en v70n då jag behövde kombi och tänkte att de kunde ju funka till jag köpte ny igen.
Jag provkörde 7-8st v70n allt från 2000-2003.  Samtliga kostade upp till 20000kr och varierade från 22000-30000 mil

Samtliga av de v70n hade fel och framvagnen klonka på dem. smile

Så för 15000 kan du väl få en v70 av den första modellen i gott skick.  Men likväl inte bränslesnål om du är ute efter det.

Forummoderator
18 009 Inlägg
8 november 2016
spillolja skrev:
Renault laguna runt 04-05 får man för dom pengarna, annars en Renault Clio om man vill backa några årsmodeller, fördelen är att dom hålls i god ordning med regelbundel mek och omvårdnad

AHHHH! Det absolute opålitligaste som går att köpa. Billiga, ja. Gissa varför. Citroen C5 är ett mycket bättre val. Här har man dessutom fördelen att bilen går att skicka upp 8-10cm med bara en knapptryckning. En sån hade jag tittat på. 2-liters bensinmotorn. Manuell.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Evildan
8 november 2016
En doldis av den mindre biltypen är Rover Streetwise  (Rover 25) som är en lite höjd 5dr hatchback i Golfklassen.
https://m.blocket.se/stockholm/Rover_St … 12&w=3
Det är en beprövad konstruktion med markfrigång om 16cm men dock endast framhjulsdriven.
Krocksäkerheten är för årsmodell och storleken normal.
Tillförlitligheten är enligt http://www.reliabilityindex.com/reliability/search/212 51 poäng vilket gör att den slår Volvo V70n på fingrarna rejält då den har 100 poäng vilket gör den till medelbilen. Desto lägre poäng desto mer tillförlitlig är bilen enligt warranty direct.
Asiatiska bilar brukar i regel innebära ett problemfritt och totalekonomiskt ägande.
Laguna som nämndes har ett index på 76. smile

Forummoderator
18 009 Inlägg
8 november 2016
Evildan skrev:
En doldis av den mindre biltypen är Rover Streetwise  (Rover 25) som är en lite höjd 5dr hatchback i Golfklassen.
Det är en beprövad konstruktion med markfrigång om 16cm men dock endast framhjulsdriven.
Tillförlitligheten är enligt http://www.reliabilityindex.com/reliability/search/212 51 poäng vilket gör att den slår Volvo V70n på fingrarna rejält då den har 100 poäng vilket gör den till medelbilen. Desto lägre poäng desto mer tillförlitlig är bilen enligt warranty direct.
Asiatiska bilar brukar i regel innebära ett problemfritt och totalekonomiskt ägande.

Letar som vissa vet själv bil i den prisklassen. Men ändå, jag är misstänksam. smile

Fick dock hjälpa grannen tidigt imorse att putta tillbaka deras Passat 1.8T -00. De kom idag 15 meter. Hans fru var inte nöjd. "JAG HATAR DEN HÄR JÄVLA BILEN!". Det är väl 3-5:e gången i år den lagt av.

Passat modell äldre rekommenderas på denna grund inte alltså.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Evildan
8 november 2016
Hybridsmurfen skrev:
Evildan skrev:

Letar som vissa vet själv bil i den prisklassen. Men ändå, jag är misstänksam. smile

Fick dock hjälpa grannen tidigt imorse att putta tillbaka deras Passat 1.8T -00. De kom idag 15 meter. Hans fru var inte nöjd. "JAG HATAR DEN HÄR JÄVLA BILEN!". Det är väl 3-5:e gången i år den lagt av.

Passat modell äldre rekommenderas på denna grund inte alltså.

Jag förstår hustrun ty det är en ytterst opålitlig biljävel. (Min har inte exploderat ännu men det är bara en tidsfråga.)

4 140 Inlägg
8 november 2016
VW-bilar i allmänhet har god kvalitet som går ganska lång mella reparatinonstillfällerna vilket gör att dom är dyra på andrahandsmarknaden och inte dom allra mest prisvärda beg-bilarna

På min VW golf från 2008 som jag i dagsläget kör över 8000mil med har jag bytt ut styrväxeldamaskerna (självförvållat, för mycket fett, numera biltemas halvflytande styrväxelfett)  ett vevhusventilationsrör ( vickade lite för mycket på det så det blev en spricka)  och även taskiga gängor oljetråg  (en slarvig mekaniker som dragit åt för kung och fosterland innan jag blev ägare till den)  i övrigt har den aldrig svikit mig, bromskivorna fran har varit taskiga på insidan hela tiden jag haft den men inget som bilbesiktningen brytt sig   som gav mig blankt papper i fredags 

smile

Forummoderator
18 009 Inlägg
8 november 2016
spillolja skrev:
VW-bilar i allmänhet har god kvalitet som går ganska lång mella reparatinonstillfällerna vilket gör att dom är dyra på andrahandsmarknaden och inte dom allra mest prisvärda beg-bilarna

På min VW golf från 2008 som jag i dagsläget kör över 8000mil med har jag bytt ut styrväxeldamaskerna (självförvållat, för mycket fett, numera biltemas halvflytande styrväxelfett)  ett vevhusventilationsrör ( vickade lite för mycket på det så det blev en spricka)  och även taskiga gängor oljetråg  (en slarvig mekaniker som dragit åt för kung och fosterland innan jag blev ägare till den)  i övrigt har den aldrig svikit mig, bromskivorna fran har varit taskiga på insidan hela tiden jag haft den men inget som bilbesiktningen brytt sig   som gav mig blankt papper i fredags 

smile

Har du bytt det på en 2008? Rekommenderas inte alltså. Nej, som du säger, skräp.

Avstängd
10 388 Inlägg
8 november 2016
Hybridsmurfen skrev:
spillolja skrev:

smile

Har du bytt det på en 2008? Rekommenderas inte alltså. Nej, som du säger, skräp.

Den är skräp baserat på? Handhavandefel? Ok...

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Evildan
9 november 2016
it_mutt skrev:
Hybridsmurfen skrev:
spillolja skrev:

smile

Jag baserar min åsikt dels på mina egna erfarenheter men även på statistik.
Golf V är enligt denna massiva undersökning sämre än medelbilen med sina 112poäng. http://www.reliabilityindex.com/reliability/search/273
smile
Senast redigerat av Evildan (9 november 2016)

5 111 Inlägg
9 november 2016
TurbOla skrev:
Billig (Lågt inköpspris)
Snål (Liten motor?)
Billig i drift (reservdelar, soppa, verkstad, skatt, försäkring?)
Framkomlighet (högre markfrigång, 4wd?)
Hållbar (går inte sönder så ofta?)

Inte för att vara sådan, men om det funnits en så bra bil så hade nog de flesta ägt en sådan idag... ibland får man kompromissa lite. wink

Är det bara just dessa argument som betyder något så känns nästan Suzuki Jimny, Vitara, Samurai som de bästa kompromisserna.....men som bruksbil har de andra nackdelar. wink

4 140 Inlägg
9 november 2016
Evildan skrev:
it_mutt skrev:
Hybridsmurfen skrev:

Golf V är enligt denna massiva undersökning sämre än medelbilen med sina 112poäng. http://www.reliabilityindex.com/reliability/search/273
smile

detta är dock en Golf VI
smile

Evildan
9 november 2016
spillolja skrev:
Evildan skrev:
it_mutt skrev:

smile

detta är dock en Golf VI
smile

Aha, trodde den kom som årsmodell 2009?
Nåväl, just den har ett hyfsat index om 78.

Sök