4314
Sök

V70N D5 06 184hk motorn

860 Inlägg
13 november 2016
Trådstartare
#1
jag undrar över om hur man kan märka att en diesel spridare är trasig... öppnade mina spridare (skruvade av toppen) på dom för att sätta på en hyllsa och glidhammare för o kunna få loss dom från toppen när ja skulle byta virvelspjället i toppen. när ja öppnat spridarna så finns det en MINIMAL liten kula och en rund koppar bit lös i varje spridare, vart ska dom sitta lr far dom runt i spridarna när motorn är på? för just nu så startar ej motorn. kan även säga att ja skruvade loss själva slangen till diesel pumpen som sitter mitt framför motor fästet på motorn. vill ha lite råd på va man ska göra då ja inte kan så mkt om diesel...


Forummoderator
18 003 Inlägg
13 november 2016
#2
mikael_86 skrev:
jag undrar över om hur man kan märka att en diesel spridare är trasig... öppnade mina spridare (skruvade av toppen) på dom för att sätta på en hyllsa och glidhammare för o kunna få loss dom från toppen när ja skulle byta virvelspjället i toppen. när ja öppnat spridarna så finns det en MINIMAL liten kula och en rund koppar bit lös i varje spridare, vart ska dom sitta lr far dom runt i spridarna när motorn är på? för just nu så startar ej motorn. kan även säga att ja skruvade loss själva slangen till diesel pumpen som sitter mitt framför motor fästet på motorn. vill ha lite råd på va man ska göra då ja inte kan så mkt om diesel...

Lite osäker här men hur mycket har du försökt få igång bilen? Har det kommit luft i systemet så är den inte lättstartad direkt.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

6 632 Inlägg
13 november 2016
#3
mikael_86 skrev:
jag undrar över om hur man kan märka att en diesel spridare är trasig... öppnade mina spridare (skruvade av toppen) på dom för att sätta på en hyllsa och glidhammare för o kunna få loss dom från toppen när ja skulle byta virvelspjället i toppen. när ja öppnat spridarna så finns det en MINIMAL liten kula och en rund koppar bit lös i varje spridare, vart ska dom sitta lr far dom runt i spridarna när motorn är på? för just nu så startar ej motorn. kan även säga att ja skruvade loss själva slangen till diesel pumpen som sitter mitt framför motor fästet på motorn. vill ha lite råd på va man ska göra då ja inte kan så mkt om diesel...

Varför öppna du spridarna..??
Behöver inte dela på dem när man ska slå upp dem från toppen..

De/Dem

860 Inlägg
13 november 2016
Trådstartare
#4
jag stod väll typ 10 sekunder på starten o lät den gå runt tills batteriet i den dog.... kan även tilläga att jag tror 1-2 spridare är trasiga för när ja skruvade av toppen (locket) där man kopplar in kontakten i spridaren så va det ju en liten mini kula och en mini koppar bit som va i spridarna som ja inte vet om dom ska sitta nån speciell stans lr bara ligga löst där i.... kan inget om diesel...

http://www.garaget.org/mypage/gallery_image.php?user=165941&image=2573006


860 Inlägg
13 november 2016
Trådstartare
#5
ja jag vet att man tar upp dom från toppen. Malheus men både ja och min kompis och min fru försökte få loss 3 av 5 spridare utan att de lossnade de minsta och då va motorn genom varm och sånt... rörde sig inte alls... så fick rådet att sätta på en hyllsa och sen glid hammare på det för o slå upp dom och de funkade bra.... men nu vet ja inte om 1 eller 2 spridare är döda .


860 Inlägg
13 november 2016
Trådstartare
#6
sen fick ja även skruva av slangen som går in i diesel pumpen. den skruven som sitter mitt emot/rakt framför motor fästet. de fick ja ta loss så där kom de nog in massa luft med... har lagt till bild på det o markerat vilken skruv ja menar i mina bilder på V70N d5
https://www1.garaget.org/gallery/images/166/165941/165941-725db6b8701222ac8a64995318e2528a.jpg
Senast redigerat av mikael_86 (13 november 2016)


Forummoderator
18 003 Inlägg
13 november 2016
#7
mikael_86 skrev:
jag stod väll typ 10 sekunder på starten o lät den gå runt tills batteriet i den dog.... kan även tilläga att jag tror 1-2 spridare är trasiga för när ja skruvade av toppen (locket) där man kopplar in kontakten i spridaren så va det ju en liten mini kula och en mini koppar bit som va i spridarna som ja inte vet om dom ska sitta nån speciell stans lr bara ligga löst där i.... kan inget om diesel...

http://www.garaget.org/mypage/gallery_i … ge=2573006

Missade det. Öppnat spridarna alltså. Inte så bra. Kulan som sitter där är väl fjäderbelastad och öppna vid ett visst tryck.

Whatever. En diesel som fått luft i sig behöver ofta 2 minuters malande i perioder för att undvika att man eldar upp startmotorn innan den smattrar igång. Min kunskap om dieslar sträcker sig mest till den gamla sorten modell 80-90-talet. Så jag undrar även vad detta virvelspjäll är?

Men jag ska läsa på. Åren går.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

860 Inlägg
13 november 2016
Trådstartare
#8
hmmm nja va ja vet så är kulan inte fjäder belastad det sitter en fjäder i toppen men den trycker ju ner en platta med urfräst + i... kulan ser ut som om den snurrar runt bara... men sen är de nån liten rund koppar sak i botten som ja inte vet om den ska sitta i botten lr inte


Forummoderator
18 003 Inlägg
13 november 2016
#9
mikael_86 skrev:
hmmm nja va ja vet så är kulan inte fjäder belastad det sitter en fjäder i toppen men den trycker ju ner en platta med urfräst + i... kulan ser ut som om den snurrar runt bara... men sen är de nån liten rund koppar sak i botten som ja inte vet om den ska sitta i botten lr inte

Har bara läst lite men du har elektroniska spridare och är inte de okej så går inte bilen. Ska läsa vidare och så kan även du göra. De öppnar med impulser från ECU. Varför tror du att några är kass? Går den på 2-4 cylindrar eller vad?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!


Sök