Efter att idag fått klart för mig att Volkswagen inte har för avsikt att göra, vad jag anser är, rätt för sig så måste jag fråga; Har vi moraliskt rätt? Historien börjar 2010 då vår trebarnsfamiljs minibuss börjar ge upp. Köpt begagnad och med några år på nacken var det dags att hitta en annan bil. Vi gjorde ett noggrant arbete och fastnade för den kommande Volkswagen Sharan som snart skulle lanseras. Det var kanske inte läge att köpa en ny bil, men efter lite prioritering så beslutade vi oss för att slå till.
Redan under bilens första år så återkallas den för att få ett punkteringskit ilagt och en åtgärd gjord på vindrutetorkarna fram. Detta utfördes i december 2011 då jag pga mycket att göra på jobbet valde att köra till den lokala märkesverkstaden. Den enda gången vår bil varit där, något jag senare kommer att få ångra.
Nästan fem år senare så lägger vindrutetorkarna fram av. De gick under färd på väg hem och vi la märke till att de gick med konstant fart och inte gick att byta hastighet på. Väl hemma stannade de en stund efter att bilen parkerats. Lite konstigt, men tänkte inte mer på det. Nästa gång vi skulle iväg gick det inte att få igång torkarna alls.
Eftersom det var dags att bussa ut en grupp Lufsare inom Friluftsfrämjandet samma helg så började jag genast ringa för att få hjälp att få igång torkarna igen. Vår vanliga verkstad hade inte tid, men Mechanum ställde upp ifall jag parkerade bilen hos dem så skulle de försöka titta på den under veckan. Redan samma eftermiddag ringde de och berättade att de lyckats fixa bilen. När bilen hämtades visade det sig at teknikern inte bara fixat problemet utan också dokumenterat med bilder och en trasig kabelsko.
Dokumentationen visade att någon haft sönder kabelskon och genom lappning lyckats få fast den med buntband. Tyvärr hade då kabeln till vindrutetorkaren kommit i kläm på ett sådant sätt att den långsamt skavts sönder. När till slut styrkabeln gått av så slutade torkarna att fungera. Även isoleringen på kraftkabeln var då avnött.
Jag har kontaktat verkstaden som genomförde återkallelse reperationen och även Volkswagens kundtjänst. Tyvärr slutar detta med att jag uppmanas att anmäla dem till ARN. Något som jag tror kommer vara svårt att nå framgång med eftersom vi faktiskt inte betalt något för den ursprungliga åtgärden på torkarna. Det har ju också gått nästan 5år sedan åtgärden utfördes. Jag förstår dock inte hur vi skulle ha upptäckt det dåligt gjorda jobbet tidigare.
Vad tycker ni vi skall göra?
Oavsett var detta slutar så vill jag tacka Mechanum och framför allt teknikern på verkstaden i Malmö som kunde ha låtit sin branchkollegas dåliga jobb passera, men som valde att hjälpa oss genom att berätta vad han hittat.
Redan under bilens första år så återkallas den för att få ett punkteringskit ilagt och en åtgärd gjord på vindrutetorkarna fram. Detta utfördes i december 2011 då jag pga mycket att göra på jobbet valde att köra till den lokala märkesverkstaden. Den enda gången vår bil varit där, något jag senare kommer att få ångra.
Nästan fem år senare så lägger vindrutetorkarna fram av. De gick under färd på väg hem och vi la märke till att de gick med konstant fart och inte gick att byta hastighet på. Väl hemma stannade de en stund efter att bilen parkerats. Lite konstigt, men tänkte inte mer på det. Nästa gång vi skulle iväg gick det inte att få igång torkarna alls.
Eftersom det var dags att bussa ut en grupp Lufsare inom Friluftsfrämjandet samma helg så började jag genast ringa för att få hjälp att få igång torkarna igen. Vår vanliga verkstad hade inte tid, men Mechanum ställde upp ifall jag parkerade bilen hos dem så skulle de försöka titta på den under veckan. Redan samma eftermiddag ringde de och berättade att de lyckats fixa bilen. När bilen hämtades visade det sig at teknikern inte bara fixat problemet utan också dokumenterat med bilder och en trasig kabelsko.
Dokumentationen visade att någon haft sönder kabelskon och genom lappning lyckats få fast den med buntband. Tyvärr hade då kabeln till vindrutetorkaren kommit i kläm på ett sådant sätt att den långsamt skavts sönder. När till slut styrkabeln gått av så slutade torkarna att fungera. Även isoleringen på kraftkabeln var då avnött.
Jag har kontaktat verkstaden som genomförde återkallelse reperationen och även Volkswagens kundtjänst. Tyvärr slutar detta med att jag uppmanas att anmäla dem till ARN. Något som jag tror kommer vara svårt att nå framgång med eftersom vi faktiskt inte betalt något för den ursprungliga åtgärden på torkarna. Det har ju också gått nästan 5år sedan åtgärden utfördes. Jag förstår dock inte hur vi skulle ha upptäckt det dåligt gjorda jobbet tidigare.
Vad tycker ni vi skall göra?
Oavsett var detta slutar så vill jag tacka Mechanum och framför allt teknikern på verkstaden i Malmö som kunde ha låtit sin branchkollegas dåliga jobb passera, men som valde att hjälpa oss genom att berätta vad han hittat.
Senast redigerat av Ola_Nilsson (14 november 2016)
0
0
0
0