3235
Sök

Skada åsamkad från en återkallelse, har vi moraliskt rätt?

3 Inlägg
14 november 2016
Trådstartare
#1
Efter att idag fått klart för mig att Volkswagen inte har för avsikt att göra, vad jag anser är, rätt för sig så måste jag fråga; Har vi moraliskt rätt? Historien börjar 2010 då vår trebarnsfamiljs minibuss börjar ge upp. Köpt begagnad och med några år på nacken var det dags att hitta en annan bil. Vi gjorde ett noggrant arbete och fastnade för den kommande Volkswagen Sharan som snart skulle lanseras. Det var kanske inte läge att köpa en ny bil, men efter lite prioritering så beslutade vi oss för att slå till.

Redan under bilens första år så återkallas den för att få ett punkteringskit ilagt och en åtgärd gjord på vindrutetorkarna fram. Detta utfördes i december 2011 då jag pga mycket att göra på jobbet valde att köra till den lokala märkesverkstaden. Den enda gången vår bil varit där, något jag senare kommer att få ångra.

Nästan fem år senare så lägger vindrutetorkarna fram av. De gick under färd på väg hem och vi la märke till att de gick med konstant fart och inte gick att byta hastighet på. Väl hemma stannade de en stund efter att bilen parkerats. Lite konstigt, men tänkte inte mer på det. Nästa gång vi skulle iväg gick det inte att få igång torkarna alls.

Eftersom det var dags att bussa ut en grupp Lufsare inom Friluftsfrämjandet samma helg så började jag genast ringa för att få hjälp att få igång torkarna igen. Vår vanliga verkstad hade inte tid, men Mechanum ställde upp ifall jag parkerade bilen hos dem så skulle de försöka titta på den under veckan. Redan samma eftermiddag ringde de och berättade att de lyckats fixa bilen. När bilen hämtades visade det sig at teknikern inte bara fixat problemet utan också dokumenterat med bilder och en trasig kabelsko.

Dokumentationen visade att någon haft sönder kabelskon och genom lappning lyckats få fast den med buntband. Tyvärr hade då kabeln till vindrutetorkaren kommit i kläm på ett sådant sätt att den långsamt skavts sönder. När till slut styrkabeln gått av så slutade torkarna att fungera. Även isoleringen på kraftkabeln var då avnött.

Jag har kontaktat verkstaden som genomförde återkallelse reperationen och även Volkswagens kundtjänst. Tyvärr slutar detta med att jag uppmanas att anmäla dem till ARN. Något som jag tror kommer vara svårt att nå framgång med eftersom vi faktiskt inte betalt något för den ursprungliga åtgärden på torkarna. Det har ju också gått nästan 5år sedan åtgärden utfördes. Jag förstår dock inte hur vi skulle ha  upptäckt det dåligt gjorda jobbet tidigare.

Vad tycker ni vi skall göra?

Oavsett var detta slutar så vill jag tacka Mechanum och framför allt teknikern på verkstaden i Malmö som kunde ha låtit sin branchkollegas dåliga jobb passera, men som valde att hjälpa oss genom att berätta vad han hittat.
Senast redigerat av Ola_Nilsson (14 november 2016)

Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
14 november 2016
#2
Om det inte kostat någonting så blir det väl svårt att få ersättning..
Ungefär som när jag var på skroten och slapp betala för lite sktgrejer jag behövde..
Vad kostar detta? , frågade jag i kassan.
Ta sktet och stick, fick jag till svar.
Det var inte bra, svarade jag. .
Varför inte det då, ?, frågade kassörn.
Då kan jag ju inte pruta, svarade jag..smile
Senast redigerat av tommen1 (14 november 2016)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

3 Inlägg
15 november 2016
Trådstartare
#3
Nja, för åtgärder i samband med en återkallelse behöver man inte betala. men Mechanum ville ha betalt för att laga det som till slut gick sönder efter den dåliga åtgärden.

Det jag har försökt få så långt är ersättning för kostnaderna att laga vindrutetorkarna.

1 798 Inlägg
15 november 2016
#4
Även om den ursprungliga åtgärden hanterats felaktigt så är det lite väl magstarkt att komma med garantianspråk efter 5 år.
Om ni valt att lämna bilen för åtgärd hos den som utfört första reparationen så hade ni kanske varit i ett goodwill läge, men jag är ändå tveksam.


1 705 Inlägg
15 november 2016
#5
Moraliskt rätt? Ja, självklart, det var ett slarvjobb.
Juridiskt rätt? Nej, inte en chans. Det har det gått fem år, och dessutom gavs inte den ursprungliga verkstaden en chans att åtgärda felet själva.


7 454 Inlägg
15 november 2016
#6
Ola_Nilsson skrev:
Tyvärr slutar detta med att jag uppmanas att anmäla dem till ARN. Något som jag tror kommer vara svårt att nå framgång med eftersom vi faktiskt inte betalt något för den ursprungliga åtgärden på torkarna. Det har ju också gått nästan 5år sedan åtgärden utfördes.

Att kontakta ARN medför endast onödigt arbete och besvikelse.
ARN har inga tekniker - endast otekniska jurister.
Som exempel vill jag berätta att en av mina bilar, på försäkringsbolagets anmodan, det var fråga om en maskinskada på en bil som körts drygt 2 år och 3.000 mil, lämnades till en Mekonomenverkstad.
Verkstaden glömde montera en packbox så att all olja rann ut i ena bakhjulets bromsar. Mekonomenverkstaden ville inte så för vad som stod på kvittot = 3 års garanti på arbete och delar.
Anmälde till ARN, som avslog mitt ärende.
Så ARN och Mekonomen är inte att lita på.

497 Inlägg
15 november 2016
#7
torsen skrev:
Ola_Nilsson skrev:
Tyvärr slutar detta med att jag uppmanas att anmäla dem till ARN. Något som jag tror kommer vara svårt att nå framgång med eftersom vi faktiskt inte betalt något för den ursprungliga åtgärden på torkarna. Det har ju också gått nästan 5år sedan åtgärden utfördes.

Att kontakta ARN medför endast onödigt arbete och besvikelse.
ARN har inga tekniker - endast otekniska jurister.
Som exempel vill jag berätta att en av mina bilar, på försäkringsbolagets anmodan, det var fråga om en maskinskada på en bil som körts drygt 2 år och 3.000 mil, lämnades till en Mekonomenverkstad.
Verkstaden glömde montera en packbox så att all olja rann ut i ena bakhjulets bromsar. Mekonomenverkstaden ville inte så för vad som stod på kvittot = 3 års garanti på arbete och delar.
Anmälde till ARN, som avslog mitt ärende.
Så ARN och Mekonomen är inte att lita på.

Nu säger jag också att det har gått för lång tid för att du ska ha någon möjlighet juridiskt, tyvärr. De flesta verkstäder lämnar 2-3 års garanti på sina arbeten.

Däremot så håller jag inte med om att det skulle vara lönlöst att driva ett ärende hos ARN, har precis varit inblandad i en sådan process som skötts precis så seriöst som jag förväntat mig. De har även tagit hjälp av tekniskt kunnig person från MRF för att få en korrekt bedömning, denna person är namngiven i beslutet från ARN. Kortfattat handlade det om riktigt dålig passform på en reservdel till bil och vi fick rätt + ersättning för alla utlägg som uppstått pga denna del.

ARN ska finnas till för konsumenterna, dock driver de självklart inga processer där det redan från början står klart att konsumenten inte har stöd för sin sak.

Hänger inte riktigt med i vad som hänt i ditt ärende som ARN inte ville ta upp? Vad var det för packbox de inte monterat och vad gick sönder?

Dream as if you could live forever. Live as if you only have today.
Suprans projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=308981

3 Inlägg
16 november 2016
Trådstartare
#8
Tack för svaren. Får väl svälja och gå vidare.

Det som retar mig är att så som bilen är byggd med plastskydd mm så fanns det inte, som jag anser, någon rimlig chans att upptäcka det dåliga jobbet innan skadan var fullständig.

Vi är märkesmässigt rörliga, så lösningen får bli att vår sista Volkswagen är köpt. Även om andra märken troligen har liknande historier. Tycker dock det varit så billigt att erkänna problemet och ersätta reperationen.

Forummoderator
18 013 Inlägg
16 november 2016
#9
Ola_Nilsson skrev:
Tack för svaren. Får väl svälja och gå vidare.

Det som retar mig är att så som bilen är byggd med plastskydd mm så fanns det inte, som jag anser, någon rimlig chans att upptäcka det dåliga jobbet innan skadan var fullständig.

Vi är märkesmässigt rörliga, så lösningen får bli att vår sista Volkswagen är köpt. Även om andra märken troligen har liknande historier. Tycker dock det varit så billigt att erkänna problemet och ersätta reperationen.

Klokt beslut. Antal VW med problem i forumet är massivt i antalet.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!


Sök