Min första projekttråd!
Utgångsobjektet är en Volvo 242 Dl från 1975 som har haft 11 ägare och gått 23000 mil. Denna bilen körde jag från Ystad till Örebro och hämtade med förhoppningen om att den skulle vara hyfsat rostfri.
Den överträffade faktiskt mina förhoppningar och fick åka med hem till Ystad. Det blev en resa på 98 mil på en dag med trailer efter V70in.
I detta läget hade jag inte bestämt vad jag skulle ha för motor. Först var jag sugen på en B230FT, sedan for tankarna iväg mot en häftig sugmotor med dubbla Weber förgasare.
Slutligen bestämde jag mig för att det skulle bli en T5 motor som skulle registreras för gatan.
Sagt och gjort, blocket finkammades efter en motor som kunde registreringsbesiktigas i en 240. Som många vet så går gränsen på 220 hk och 275 nm och vad jag kom fram till så fanns det bara två olika alternativ att leta efter, nämligen B5254T och B5244T från första generationen S/V70.
Någon lycka på Blocket blev det aldrig, men plöstligt en dag på en Facebook-sida för bildelar dök det upp en B5244T motor som hade gått 14000 mil med servicebok. Detta är den senare motorn med elektroniskt gasspjäll och separata tändspolar samt VVT på avgassidan.
Motorn inhandlades med komplett elhärva och databox, immobilizerbox, antennring och tillhörande nycklar samt instrumenthuset från samma bil.
Bilder och fortsättning kommer