Bytt batteri, kontrollerat glödstift, byt bränslefilter...ändå vill inte bilen starta, inga varningslampor lyser... när jag försöker tvinga igång bilen varnar den dock för oljetryck, men det är efter 20-25 sek. Var väldigt trög innan, och plötsligt en dag starta den inte....nån som vet var man ska börja ?
Bytt batteri, kontrollerat glödstift, byt bränslefilter...ändå vill inte bilen starta, inga varningslampor lyser... när jag försöker tvinga igång bilen varnar den dock för oljetryck, men det är efter 20-25 sek. Var väldigt trög innan, och plötsligt en dag starta den inte....nån som vet var man ska börja ?
Japp; med att läsa ut felkoder.
- - Edit - -
Ja jag vet att det är ett skittråkigt svar, men det är en bra ände att börja i
Senast redigerat av it_mutt (7 december 2016)
De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Kollade med verkstäder i stan och ingen är auktoriserad Audi verkstad så ingen va säker på om dom kunde få fram felkoder, en chansning skulle kosta runt 1600:-....och närmsta Audi verkstad ligger 7 mil bort...provar att byta glödstiften trotts allt...bilen har en förmåga att starta när det är mildväder, även om han är trög så går han igång...
Bor i dalsland! Provat byta glödstift nu också, tidigare har vi bytt batteriet och bränslefiltret, ändå vill inte bilen starta normalt...startar efter mycket om och men. Går sedan utmärkt att köra när den väl startat. Nu har mina idéer börjat sina, inga varningslampor lyser(oljetryckslampan lyser när man tvingar igång den länge). känns som det kan va allt ifrån dieselpumpen till spridare alt nått relä eller säkring till glödstiften. var ska jag börja ?
Verkar vara något med bränslet, beställt backventil till bränslefiltret...
Kolla så pumpen i tanken går. Sitter en förpump i tanken som pumpar fram diesel till rotorpumpen, är pumpen i tanken ur funktion har rotorpumpen på motorn svårt att suga bränsle.
Verkar vara något med bränslet, beställt backventil till bränslefiltret...
precis vart med om samma sak,, köpte en backventil å satte på slangen till pumpen fram,, funkade tills pumpen la av obs se till å lufta ORDENTLIGT,, jag brukar lossa LITE på en flera högtrycks ledningar vid spridarna,, å se om det kommer diesel där,, och då brukar dem hoppa igång
Ni kan bortse från glödstiften/glödning. Den ska snällt starta i ner mot -15 grader utan fungerande sådana.
Nu får farbror nog ställa undan glöggen
Aldrig startat mina TDi-dieslar (Volvo Audi) med glödning. Vad är det för burkar ni kör?
Fast...Audi (får jag ju svara på) glöder när du;
1) Slår på tändningen 2) Öppnar dörren
- - Edit - -
För att förtydliga; det är alltså inte så att jag står och "glöder bilen" innan jag startar den. Bilen/arna i sig sköter den biten (skulle väl vara med undantag från Kangoo:n då möjligen)
Senast redigerat av it_mutt (2 januari 2017)
De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Aldrig startat mina TDi-dieslar (Volvo Audi) med glödning. Vad är det för burkar ni kör?
Fast...Audi (får jag ju svara på) glöder när du;
1) Slår på tändningen 2) Öppnar dörren
- - Edit - -
För att förtydliga; det är alltså inte så att jag står och "glöder bilen" innan jag startar den. Bilen/arna i sig sköter den biten (skulle väl vara med undantag från Kangoo:n då möjligen)
Dagens glöding är för att bilen ska gå bra från start. Om stiften är slut/felaktiga så startar den snällt ändå men låter som en skenande stenkross i maskin. Men de startar. Prova och koppla ur stiften...
Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Ja, kan man köra utan gaswire så kan man tydligen köra utan glödstift också.. Vad bli nästa månne..??
Kan bli dåligt komp helt utan. Men fungera behöver de inte göra om det inte är -20 grader ute. Förvånar mig att folk är så okunniga. Vi lever inte på 80-talet.
Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!