3307
Sök

D-värmare v50

145 Inlägg
14 december 2016
Trådstartare
#1
Hej,Jag har en v50 2.0d tillsatsvärmare sätter felkod : 1308 fläkt/felakigt funktion/intermittent.

Jag radera felkod och satarta värmare då börja han ryker väldigt mycket känns som att han inte tänder.
radera man felkod så han den går i några dagar sen sätter han felkod igen och satarta inte förän man har radera felkod igen.
Jag fundera på om det kan vara på glödstift/strumpa/styrdon? Någon här som har vart med om?

Tusen tack för hjälp.


5 685 Inlägg
14 december 2016
#2
Eftersom felkoden säger fläkt funktion intermittent och det återkommer efter radering av felkoder så tyder det på dålig förbränningsfläkt.


145 Inlägg
14 december 2016
Trådstartare
#3
Jag läste lite på denna forums han skriver att styrdon är fel. ( likadant värmare ) http://forum.saabturboclub.com/showthre … rmare-D5WS
Men tänkte jag tänkte på min bil så fungera inte yttertemp mätare. Kan det har någonting med detta han göra också?

Tack för hjälpen/tips iallafall.


2 250 Inlägg
15 december 2016
#4
Har aldrig haft dieselvärmare i bil, men väl i båt. Eberspächer D2.
När den krånglat, så har det varit glödnätet runt själva glödstiftet som koksat igen. Gav enorma rökridåer över ankringsviken. Ibland startade dock värmaren, men senare allt sällan.

När jag gick över till diesel endast från båtmack, så har värmaren funkat perfekt (sedan senaste glödnätsbytet).
Den diesel har inte RME eller andra tillsatser, för att minska risken för bakterier i båttank, där bränslet kan bli stående långa tider, till skillnad från bilar.

145 Inlägg
15 december 2016
Trådstartare
#5
Okej,Jag har ens så länge beställt glödstift sil och packningsat. Men själva Diesel sverice säger
tillexempel om man har en v50 och den sätter felkod på fläkt så bruka det vara styrdon.  men men jag få riva ner och titta sen när jag har fått grejer. Jag åter kommer om det är någonting mer.

Tack iallafall för hjälp/tips/eller vad det nu heter.


2 250 Inlägg
16 december 2016
#6
Men ryker värmaren, så är förmodligen stiftet helt.
Utan värme ingen rök!

Gissar fortfarande på glödnätet runt stiftet. Om det nu finns något sådant på din värmare.

Obs stiften brukar var för lägre spänning  än 12 V i värmare, så de går inte att testa mot 12 V, för då brinner de upp.

* Voff voff *
10 583 Inlägg
17 december 2016
#7
Om nu felkoden säger fläkten, varför skulle det inte vara den menar ni?

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

6 630 Inlägg
18 december 2016
#8
Du får bäst svar på att plocka isär värmare.. Det är vanligaste är att brännkammaren spricker. Ryker fint då

De/Dem

145 Inlägg
6 januari 2017
Trådstartare
#9
Jag har plockat isär värmare. Själva kamare spricker lite ( ingen fara enligt mig bedömning ) Jag byter glödstiftsil,packningar.Jag har prov körd fläkt och sen starta fin.  sen montera jag ihop. värmare starta fin i 2 veckor sen lägger den av helt och felkode på den är : fläkt. Min fråga är om det är inte styrdon som är skrot???


6 630 Inlägg
6 januari 2017
#10
BilFixare skrev:
Jag har plockat isär värmare. Själva kamare spricker lite ( ingen fara enligt mig bedömning ) Jag byter glödstiftsil,packningar.Jag har prov körd fläkt och sen starta fin.  sen montera jag ihop. värmare starta fin i 2 veckor sen lägger den av helt och felkode på den är : fläkt. Min fråga är om det är inte styrdon som är skrot???

Skulle bytt kammaren.

De/Dem

303 Inlägg
6 januari 2017
#11
BilFixare skrev:
Hej,Jag har en v50 2.0d tillsatsvärmare sätter felkod : 1308 fläkt/felakigt funktion/intermittent.

Själv varit med om detta.
Sätter felkod på fläkten, men det kan vara styrenheten som luras.

Vill man skruva med det kan man plocka isär och prova fläkten med 12v, fungerar den - byt styrenhet.

145 Inlägg
6 januari 2017
Trådstartare
#12
amazonsimme skrev:
BilFixare skrev:
Hej,Jag har en v50 2.0d tillsatsvärmare sätter felkod : 1308 fläkt/felakigt funktion/intermittent.

Själv varit med om detta.
Sätter felkod på fläkten, men det kan vara styrenheten som luras.

Vill man skruva med det kan man plocka isär och prova fläkten med 12v, fungerar den - byt styrenhet.

Hmm jag luta mig mot styrdon med. jag menar det om fläkten är skrot varför starta han med 3 volt batteri? i detta fall så är det nog billigaste bytt hela värmare då styrdon kosta 2500kr.

Jag få tacka för för alla tips/hjälp jag få.



Sök