2536
Sök

Köpråd: Liten men bekväm bil

28 Inlägg
15 december 2016
Trådstartare
Hej!

Jag är på jakt efter en ny bil (men beg). Jag kan inte mycket om bilmodeller så jag vet inte var jag ska börja. Jag har idag en Peugeot 107 från 2007. Den är jättesmidig att köra storleksmässigt men den låter så förbannat när man kör mer än 100 km/h plus att den är obekväm att köra långt med. Jag vill ha en bekvämare bil med nyare utrusning som jag kan roadtrippa med. Så jag söker efter en bil i ungefär samma storlek (lite större gärna) som ska vara bekväm, tyst, ha backkamera, gps och display för att lyssna på musik etc.

Jag provkörde en Hyundai iX20 igår men tyckte den var för stor och alldeles för känslig på gasen och kopplingen. Och svår att växla med, växelspaken var hård liksom. Och så lät den ungefär lika mkt som min Peugeot. Men annars var den helt perfekt med backkamera, display, sensorer, panoramatak, farthållare etc. etc. Men det övervägde inte.

Jag har kollat på Peugeot 207 men där är ingen som verkar ha något av de här funktionerna jag vill ha, även om jag sökt på nya årsmodeller.

Så, någon som har spontana tips på vilken bil som kan passa mig?

Tack!
Senast redigerat av graleh (15 december 2016)

it's nice to be important but it's more important to be nice

3 120 Inlägg
15 december 2016
Några alternativ beroende på budget:
Mercedes A-klass, Mercedes CLA, BMW 1-serie, Audi A3, Jaguar XE, Mazda 3.

1 192 Inlägg
15 december 2016
Jag råkar väl vara en smula partisk, men min BMW har funkat alldeles utmärkt för mig och man fraktar med lätthet tre passagerare om personerna i framsäten inte är över 1,90m. Fantastiskt roliga köregenskaper och isoleringen är imponerande för en liten bil. Kan du tänka dig att betala 45k-55k så skulle jag absolut överväga en sådan smile

Annars finns ju exempelvis Toyota Auris som är i Golf-storlek med erkänt bra tillförlitlighet, vet dock inte hur skramlig den är i motorvägshastighet! Låter det vara osagt.

Sedan finns ju Golf för all del. Mycket bil för pengarna, men eländigt tråkigt att köpa en bil som alla andra har (tycker jag).

Forummoderator
9 299 Inlägg
15 december 2016
Problemet med små bilar är att de oftast är mer bullriga. Jag har kört en del Yaris som har några år på nacken och även Honda Jazz som även den har några år på nacken och Jazzen är betydligt tystare och bekvämare i motorvägsfarter. Kan tänka mig att den nyare Yarisen är bättre, men jag skulle ändå rekommendera Jazz.

Sedan nämns några tyskar ovanför, och jag är generellt sett inte så positiv till "de finare tyska bilarna" (Audi/BMW/Merc)  men när det kommer till mindre bilar så är de nog mer ombonade och tystare (om man generaliserar). Samtidigt kan nog en japan (Toyota/Honda) förväntas vara mer pålitlig (om man återigen generaliserar).

En Auris lär dock vara ljusår trevligare än en Pegga 107, det är en sak som är säker. Men den är också större. Upplever du en I20 som stor så kan det nog vara knepigt att hitta något som är tyst i motorvägsfart.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Of World
3 369 Inlägg
15 december 2016
Opel Corsa
Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Opel Corsa 1,4 / 1863 kr mån Privatleasing http://www.blocket.se/vi/70750499.htm

Opel Astra
Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Opel Astra Enjoy 1,0T Pluspaket (105hk) http://www.blocket.se/vi/70721078.htm

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13

Ubåtsingenjör
7 317 Inlägg
15 december 2016
en bmw 1 serie är nog ett klockrent val smile

4 140 Inlägg
15 december 2016
Renault Clio ?

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

167 Inlägg
15 december 2016
Bmw 1serie håller jag med om men även Volvo V40 stämmer in på dina önskemål tycker jag. Tystare och enligt mig bekvämare än motsvarande VW golf eller Audi A3.

Ex: https://www.blocket.se/lund/Volvo_V40_D … 17&w=3

Ubåtsingenjör
7 317 Inlägg
15 december 2016
Ingooo skrev:
Bmw 1serie håller jag med om men även Volvo V40 stämmer in på dina önskemål tycker jag. Tystare och enligt mig bekvämare än motsvarande VW golf eller Audi A3.

Ex: https://www.blocket.se/lund/Volvo_V40_D … 17&w=3

Håller med om att v40 är bekväm, så länge man sitter i framsätet big_smile  BMWn är liten den också, men jag blir iaf smått klaustrofobisk i v40in hehe

6 063 Inlägg
15 december 2016
Audi A1 kanske? Det är i alla fall en av de snyggare moderna småbilarna och den brukar få god kritik i biltester. Annars mitt ständiga tips i småbilsklassen - suzuki swift.

5 119 Inlägg
15 december 2016
Nissan pulsar är helt klart värd en provkörning.
Trevlig smidig bil med god komfort och tämligen tyst :-)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

Forummoderator
18 009 Inlägg
15 december 2016
Toyota Prius.

Den har allt det du vill ha plus att du slipper bekymra dig hurvida en bil är "svår att växla" då den har automat. Begriper inte varför folk ska växla? Det drar ju bara mer bränsle.

För 125000:- får du en fin Prius. Tyvärr drar den under en halv liter per mil så glöm inte tanka ibland.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Forummoderator
9 299 Inlägg
15 december 2016
Det känns som om många förslag är för stora? En i20 var ju för stor?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
15 december 2016
I och med provkörningen av Hyundai IX20 så anar jag att du inte har något emot att sitta lite högre? Ett tips är Nissan Note, en lättkörd modell som har ett bra system för de funktioner du önskar (Nissan Connect). En liten bonus utöver en vanlig backkamera är Around view monitor, se bild 11 i annonsen jag länkar till. Flera kameror runt om bilen synkas ihop och ger en helikoptervy över bilen. Smidigt i fler situationer än en vanlig backkamera, som t.ex. vid fickparkering. Ljudnivån är inte låg utan det låter en del bakifrån som så ofta i små japanska bilar, vilket framför allt passagerare i baksätet brukar klaga över. Men jämfört med en Peugeot 107 skulle jag vilja påstå att det är ett stort steg i rätt riktning.

https://www.blocket.se/stockholm/Nissan … 20&w=3

Lite beroende på vilken budget du har är andra trevliga alternativ t.ex. snåla Toyota Yaris Hybrid, jag är själv svag för de tyska bilarna och både BMW 1 samt 2-serie och Audi A1/A3 är trevliga.  Alla de här fem brukar det finnas bra erbjudanden på privatleasing för, en ägandeform som har blivit populär och tilltalat många. Jag nämner det så att du åtminstone tänker tanken!

Förresten på tal om Yaris hybrid finns storasyster Lexus CT200h till ett högre pris. Och här går åsikterna ofta isär, mycket pengar för en trängre bil med ett emblem och lite finare plast anser en del. Men personligen tycker jag att den är mycket mer ombonad och allmänt trevligare att färdas i än de vanligare japanska bilarna. Har du Lexus nära kan du kanske pröva själv?

Lycka till med köpet!

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

497 Inlägg
15 december 2016
caromania skrev:

Tänkte precis samma sak, om TS tycker en i20 är för stor så kommer inte en V40, A4 eller 3-serie vara intressant roll

Mitt tips: Senaste generationen Mini om budgeten räcker. Ngt större än en 107a, mycket trevligare än 207/208 (Provkört bägge inför senaste bilköpet). Lite partisk... men min Mini är förvånansvärt tyst i motorvägsfart, på sommardäcken inga problem att prata med personen i baksätet..lite mer oljud nu i vinter men då kör jag på Hakka 8 som är kända för att låta förjävligt wink

Dream as if you could live forever. Live as if you only have today.
Suprans projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=308981

Ubåtsingenjör
7 317 Inlägg
15 december 2016
JossanB skrev:
caromania skrev:

Tänkte precis samma sak, om TS tycker en i20 är för stor så kommer inte en V40, A4 eller 3-serie vara intressant roll

Mitt tips: Senaste generationen Mini om budgeten räcker. Ngt större än en 107a, mycket trevligare än 207/208 (Provkört bägge inför senaste bilköpet). Lite partisk... men min Mini är förvånansvärt tyst i motorvägsfart, på sommardäcken inga problem att prata med personen i baksätet..lite mer oljud nu i vinter men då kör jag på Hakka 8 som är kända för att låta förjävligt wink

fast just en v40 är väl knappt större än en mini smile

tänker inte på den gamla v40 då

497 Inlägg
15 december 2016
CHEEVA skrev:
JossanB skrev:
caromania skrev:

fast just en v40 är väl knappt större än en mini smile

tänker inte på den gamla v40 då

Jo, jag tycker nog nya V40 är större än en mini (tänker på 3-dr coupen, F55). Större baksäte och lastutrymme i Volvon, men det är en mycket trevlig bil och det var nära att det blev en sådan istället för Minin smile

Dream as if you could live forever. Live as if you only have today.
Suprans projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=308981

Varningar: För många..
2 552 Inlägg
16 december 2016
Köp något ballt, typ en Aston Martin Cygnet eller Alfa Romeo MiTo.

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone

28 Inlägg
16 december 2016
Trådstartare
Hej alla! Tack för era fina svar!
Ja, vissa av modellerna var något stora. Jag letar efter något som håller sig väldigt nära 4000 i längd. Hyundain jag provkörde var ca 4300 och det var något för stort/långt.

Jag har själv fått ögonen för Opel Corsa, Nissan Note, Skoda Fabia, Peugeot 208, Hyundai i20 (inte ix20).
Någon av dem kanske duger. Dock verkar deras HK ligga kring samma som min Peugeut 107 så frågan är hur kvicka dessa bilar är. Min Peugeot duger ju till omkörning men det tar lite längre tid wink Den liksom kämpar och kämpar samt även i uppförsbackar. Omkörning i uppförsbackar är ingen hit. Jag kollar på årsmodell på äldst 2012 så de är kanske uppgraderade och bättre ändå, ingen aning. Kostnad på max 100 000 kr.

Vad säger ni om modellerna jag nämnt?
Ris, ros?
Senast redigerat av graleh (19 december 2016)

it's nice to be important but it's more important to be nice

Sök