3007
Sök

Opel Kadett C Coupe 1974 SFRO ombyggt fordon

Det handlar om att försöka rädda en stackars Kadett från att dö... å det lyckades.... :)

270 086 Visningar
Uppdaterades senast 11 mars
384 Inlägg
19 december 2016
Trådstartare
#1
Hallå allt löst folk!  smile
Tänkte jag skulle försöka mig på en projekt tråd...

Har en Opel Kadett C Coupe från 1974 som jag har ägt sedan 2005, den har figurerat som min glassätarbil.

Registrerade om bilen som ombyggt fordon 2008 då jag bytte motor till en C20NE från Opel Kadett 2,0i GT 1988, 5 växlad låda från Manta 1,8 samt bakaxel från Ascona A, samt lite större bromsar där fram från Opel Rekord, har också konverterat den till drift på E85 och med lite högre kompressionsförhållande än original så skulle jag gissa att maskinen lämnar någonstans runt 130 kusar. Den väger bara 890 kg utan förare så den piper iväg förhållandevis bra.

Dock så har rosten ätit ganska bra på karossen genom åren, mången tattare har varit och svetsat både här och där, många fusklagningar, och på sina ställen så är den riktigt mjuk i karossen, jag har gått några år nu och tänkt att jag borde ta tag i att renovera bilen innan det är för sent. Fan vet om det inte redan är för sent egentligen...

Min tanke är att laga upp karossen så väl jag kan, byta den plåt som behöver bytas, och ge bilen en ny lack, i övrigt vill jag byta ut alla slitagedelar, alla bussningar, leder, stötdämpare, fjädrar och så vidare, en ny inredning med nytt innertak och golvmatta och omklädning av säten står på önskelistan. Nya gummilister överallt i den mån det finns att få tag på, ny vindruta och så vidare. Kanske gör jag även ett nytt motorbyte igen till något med lite mer effekt, funderingarna går mot någon turbomaskin, kanske en 2 liters Ecotec motor (190hk/250nm) från Opel Astra G, har inte riktigt bestämt mig ännu.
Det ska ju dock inte bli någon rejsbil av det hela, det ska fortfarande bara vara en glassätarbil och den ska framförallt vara användarvänlig.

Vi får se vad det blir av det hela, jag har ännu inte riktigt bestämt mig för hur mycket tid jag ska lägga på detta eller hur högt jag ska lägga ribban…


https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-1629b836983bb175406e8d3fdc5c13e0.jpg
Senast redigerat av eastereverybodybay (1 maj 2023)


384 Inlägg
19 december 2016
Trådstartare
#2
Ja, den första prioriteringen innan jag river ned bilen och som jag gjorde häromveckan var att fixa till ett rost-skadat chassinummer, dom två senaste besiktningarna så har Bilprovningen sagt att jag borde göra något åt chassinumret innan det rostar bort i golvet.
Sagt och gjort. Jag kapade bort det gamla chassinumret, svetsade dit ny plåt och stansade in numret på nytt på samma plats som tidigare.
Beställde sedan tid på Bilprovningen för en registreringsbesiktning för ändring och flytt av chassinummer (630 kr), jag hade med mig det bortkapade chassinumret samt dokumentation med foton från före och efter. Dom var glada och nöjda över detta och registreringsbesiktningen blev godkänd.
Nu slipper jag vara orolig för att bilen får någon sorts identitetskris.


https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-3ff8f16d0ee151c838e9fe2c142f99d1.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-a0248c3d95708f7ad7f30f5a53fcf834.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-beec833018f82be7e3ace67ef82fe562.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-cff98c5e74ed39e2202e5dac370932ae.jpg


384 Inlägg
19 december 2016
Trådstartare
#3
Började plocka isär bilen i fredagskväll, på söndagskvällen hängde den i vaggan.
Synd att det inte går lika snabbt att sätta ihop som att skruva isär... smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-0c6eaac893d246b2eb3c8917613e2992.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-67ae32442bef43cf8582487548107b90.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-fb29cecf6c4bb442b32bb2044ab448b0.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-e02a7d8d1fdb5bf4526a275626ff85b0.jpg


384 Inlägg
19 december 2016
Trådstartare
#4
Det är många som har varit och lappat med plåtbitar både här och där, dom har alla en sak gemensamt att dom har punktat ett par punkter och sedan smetat på underredsmassa eller spackel. En del plåtbitar på underredet går nästan att bryta bort med hjälp av kniv och skruvmejsel.

Den personen som bytte skärmkanterna bak skulle jag gärna vilja ta ett allvarligt snack med, han har nämligen bytt HELA skärmkanten så som den levereras, och sen har han kapat bort LIKA mycket på bilen och lagt plåten kant i kant och sedan svetsat med följden att hela skärmarna bak har slagit sig ganska rejält, och på detta ligger det en himla massa spackel, (ja det där spacklet smetade ju jag dit när jag lackade bilen i garaget för 8 år sedan) och nu har det ju spruckit i skarven... vet inte riktigt hur man ska få ordning på bakskärmarna, men jag får göra så gott det går.

Sen finns det rost både här och där.

Ett litet smakprov...

 
https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-671d3fffbff64efa134924853cbc3a76.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-0ae43c5760ab9c4fd29db68dd43bc1db.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-c9980438f26db861738a635946f1f6a0.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-ba34d61901f69e81a61aaf53b0e7c08f.jpg


384 Inlägg
20 december 2016
Trådstartare
#5
För er som kommer ihåg den gamla serien Macken på TV där det var ett avsnitt där dom diskuterade om  "barkisar", Roy menade på att dom där barkisarna bara innehöll vatten, mjöl och gammalt bös...

Just precis detta innehåller min Kadett. Den här bilen har passerat "bäst före datum" med minst 35 år. Fan vet om den ens duger till folkrace.
Gräva ned den i trädgården och odla blommor i den kanske hade varit ett bättre alternativ.

Nåja, det är bara att jobba på... smile  Bryt ihop å kom igen...

Jag svetsade en stötta i dörröppningen innan jag började skära annars hade väl fanskapet vikt sig på mitten.
 
https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-703fadab19ff4a065c06e2deec7e8047.jpg


672 Inlägg
20 december 2016
#6
Är lite svag för såna små lätta farkoster!

"Väx inte upp! det är en fälla"

384 Inlägg
20 december 2016
Trådstartare
#7
Power-krille skrev:
Är lite svag för såna små lätta farkoster!

Ja vad är det man säger... Hellre liten, lätt å rapp, än stor, tung å slapp.  smile smile


384 Inlägg
26 december 2016
Trådstartare
#8
Ja frågan är var man ska lägga ribban?

Någon originalrenovering är det inte tal om... Som sagt... vatten , mjöl & gammalt bös! Mest bös...
Den är riktigt risig.
Inte undra på att den har varit som en kåt snok över farthindren.



https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-072eebf9b2d46dffdaf76a836fb4077d.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-25f1a7398e9993bea80b50e3810ad9e1.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-9fe727d761ab9533d229a8f49ad05385.jpg


Här på bilden under har någon lagat någon gång i tiden... Snyggt!  smile 
Jag kommer dock inte plocka bort ALLA dessa bitar, så länge plåtbitarna är friska så nöjer jag mig med att helsvetsa dom.

https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-11cdad6d5175d98a3d912ea7dd8c5ded.jpg


384 Inlägg
26 december 2016
Trådstartare
#9
Ribban får väl hamna på en sådan nivå att jag försöker stärka upp alla bärande delar så gott det går.

När man slår med hammaren på golvet så låter det som att slå på en träbit... smile Ha ha ha.

Från tröskelkanten och cirka 15 cm inåt så är golvet så dåligt så att det går utan problem att sticka en kniv genom plåten. jag skär bort en del och fyller i med 1,5 mm plåt, ja jag får väl leva med att bilen väger 25 kilo mer när den är färdig...

Och det som jag inte skär bort, det helsvetsar jag.

 
https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-a103a082db77e9e113a2cf08094671ed.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-820038004dc1f85246c3793929609ed6.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-84a348f580f0e776575bc54f9d7f1000.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-a560e3e961dc0ddfe164d754f4aab34c.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-505f9deb7ad83b6a9d15462c256cf21f.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-813a90bcde83656a51d67b9c734bf7f2.jpg


384 Inlägg
26 december 2016
Trådstartare
#10
Tröskelkanten var ungefär som en bit blöt knäckebröd, svetsade dit en ny i 2 mm plåt.


https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-6d2d15c4dac85f7b83875991555a0dfc.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-56e0be57ffcea47f1a36ab8589c84f8f.jpg



Efter att jag har helsvetsat det mesta så målar jag på lite Hagmans CA på insidan...



https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-b6b45819114f80c862c9e4645b38bb6a.jpg


Även på insidan av tröskeln målar jag med Hagmans CA och Volvos svetsprimer runt kanten... Vad mer kan jag göra??  Ja förutom hålrumsvätska sedan då så klart.


https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-ebf886ae6b1585d547848c8e096c0460.jpg


När jag väl är klar med all rostlagning så får jag väl se till att dränka in alla hålrum rejält med rostskydd.

Jag inbillar mig att jag kan förlänga bilen livslängd med 15 år... kanske mer om jag bara ser till att bada den med rostskydd överallt. Den här bilen ska följa mig i graven...

https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-7abe9e01b059e264fcb9d563ebeae322.jpg


384 Inlägg
26 december 2016
Trådstartare
#11
It´s a never ending story... Den gyllene rosten.

Reservhjulsbalja...


https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-3b9126867d8eee1a15e5cb87351cac53.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-ed680c3a15ee4e1aa9e97fa42b149129.jpg



Den andra sidan...


https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-a80c4a5f867cd7f5ac2a44cdff8d74b6.jpg



Främre innerskärm allra längst fram under strålkastaren...


https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-9fac03bcedcd29a70ae6a76c606a46f2.jpg



Tidigare lagning..., Den får fan sitta kvar, ska bara helsvetsa den...


https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-9a061d2f233cac5254c9d749fec91b65.jpg



Bakaxelinfästningen... det är ju tur att det inte är diffad axel eller att det är så breda däck, hade det greppat lite för bra så kanske bakaxeln hade stått kvar på stället efter en snabb rivstart... smile ha ha ha


https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-ca6e61711fcc08b6a1b5ae72f590790b.jpg


384 Inlägg
29 december 2016
Trådstartare
#12
Efter att ha skrapat underredsmassa långt in på natt-timmarna upptäckte jag att det är just underredsmassan som håller ihop golvet... smile

För typ två år sedan hade jag bilen ute till salu på Blocket där jag hade begärt 27000 kr, det var ett par spekulanter och tittade på den och en av dom bjöd mig 18000 kr, vilket jag tackade nej till. med facit i hand så hade det ju varit ett riktigt bra försäljningspris. Hm...   

(Om jag inte minns helt fel så betalade jag 2700 kr för bilen när jag köpte den 2005) 

Stolinfästningen till förarstolen ser väl stabil ut?  Inte för att jag vill krocka i en 43 år gammal Opel då det förmodligen innebär en direkt tur till Sankte Pers paradis. Men just i den här Opeln hade man förmodligen inte ens överlevt en krock med en Crescent Compact... smile


https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-be7ce53a77cc818334123f49840525f2.jpg





En stor bit av golvet på förarsidan var också angripet av plåt-termiter. Ja det är en väldigt ovanlig typ av termiter som härjar fritt här på den svenska östkusten... smile Fick byta ut en ganska stor bit där.

Dock långt ifrån klar med den sidan.


https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-7f287676136dee099df78d90a2b36a88.jpg




Högersidan däremot känns färdigsvetsad, i alla fall i golvet. kanske inte världens snyggaste lapptäcke, men vad gör det, huvudsaken är att det blir stabilt, distinkt och hållbart långt in i framtiden, har använt 1,5 mm plåt och helsvetsat både utsida och insida så att alla skarvar är täta överallt.
Tre lager med Hagmans CA på både ut och insida och ska sedan pensla två lager med en vanlig svart 2-k färg också innan det blir ett par lager med tjockflytande tectyl under hela golvet.

Eftersom bilen bara ska rulla på sommarhalvåret så tror jag på en lång livslängd.


https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-8c2ba3032bd7ff68526d5d1c59e073ac.jpg


62 Inlägg
29 december 2016
#13
kul att du väljer att rädda bilen, har själv en manta A som står och väntar på ett garage att flytta in i.

ska bli kul att följa din tråd

384 Inlägg
29 december 2016
Trådstartare
#14
malmchris skrev:
kul att du väljer att rädda bilen, har själv en manta A som står och väntar på ett garage att flytta in i.

ska bli kul att följa din tråd

Tack!  smile

Ja Manta A är också en underbar modell som verkligen tål att räddas så långt det är möjligt, synd bara att alla dessa gamla Opelvagnar från 70-talet inte tål svenskt väder och att många av dom nästan har hunnit passera bortom räddningsdatum...


2 516 Inlägg
29 december 2016
#15
Följer, kul att det finns fler som jagar rost 
på gamla bilar. smile

Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)

384 Inlägg
29 december 2016
Trådstartare
#16
HG_ skrev:
Följer, kul att det finns fler som jagar rost 
på gamla bilar. smile

Åker man gammal Opel behöver man inte "jaga" rosten, den kommer liksom med på affären så att säga... Ha ha ha smile

Riktigt skönt stuk du har på den där Kapitänen!


37 Inlägg
30 december 2016
#17
Helt rätt beslut att laga och ge den några år till.
Saknar min gamla coupé som hade samma färg som din.

gillar en riktig burnout
1 174 Inlägg
30 december 2016
#18
Kul att du lagar den ordentligt smile så detta följs smile


384 Inlägg
30 december 2016
Trådstartare
#19
mikko_ skrev:
Helt rätt beslut att laga och ge den några år till.
Saknar min gamla coupé som hade samma färg som din.

Förhoppningsvis MÅNGA år till.

Den blåa du hade verkade ju vara väldigt fräsch,

Lacken på min kommer att bli en lite ljusare blå än original, en ljusblå kulör som fanns på gamla Volvo P1800 och 140 serien, färgkod 108 safirblå. Redan bestämt!  smile

Som denna!  http://www.garaget.org/?car=372753&image=3601392


turbonova skrev:
Kul att du lagar den ordentligt smile så detta följs smile

Tack! Jag ska göra vad jag kan, jag ska försöka hålla ribban på en rimlig nivå...



Nya fräscha framskärmar ramlade in idag...

https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-a82819b33c136fc9577257ce020f135c.jpg

Letar efter en fräsch begagnad buckelfri och rostfri motorhuv också.


37 Inlägg
30 december 2016
#20
Den blåa jag hade var helt osvetsad.

Nu byggs den tydligen om rejält och ska få Saabmotor, skärmarna ska skäras sönder för att ge plats åt skärmbreddare osv. Motor och låda är redan sålt från den vet jag.
Kändes riktigt surt när jag fick veta det, speciellt när köparen sa att den inte skulle byggas om när han hämtade den. sad


Sök