Hallå allt löst folk!
Tänkte jag skulle försöka mig på en projekt tråd...
Har en Opel Kadett C Coupe från 1974 som jag har ägt sedan 2005, den har figurerat som min glassätarbil.
Registrerade om bilen som ombyggt fordon 2008 då jag bytte motor till en C20NE från Opel Kadett 2,0i GT 1988, 5 växlad låda från Manta 1,8 samt bakaxel från Ascona A, samt lite större bromsar där fram från Opel Rekord, har också konverterat den till drift på E85 och med lite högre kompressionsförhållande än original så skulle jag gissa att maskinen lämnar någonstans runt 130 kusar. Den väger bara 890 kg utan förare så den piper iväg förhållandevis bra.
Dock så har rosten ätit ganska bra på karossen genom åren, mången tattare har varit och svetsat både här och där, många fusklagningar, och på sina ställen så är den riktigt mjuk i karossen, jag har gått några år nu och tänkt att jag borde ta tag i att renovera bilen innan det är för sent. Fan vet om det inte redan är för sent egentligen...
Min tanke är att laga upp karossen så väl jag kan, byta den plåt som behöver bytas, och ge bilen en ny lack, i övrigt vill jag byta ut alla slitagedelar, alla bussningar, leder, stötdämpare, fjädrar och så vidare, en ny inredning med nytt innertak och golvmatta och omklädning av säten står på önskelistan. Nya gummilister överallt i den mån det finns att få tag på, ny vindruta och så vidare. Kanske gör jag även ett nytt motorbyte igen till något med lite mer effekt, funderingarna går mot någon turbomaskin, kanske en 2 liters Ecotec motor (190hk/250nm) från Opel Astra G, har inte riktigt bestämt mig ännu.
Det ska ju dock inte bli någon rejsbil av det hela, det ska fortfarande bara vara en glassätarbil och den ska framförallt vara användarvänlig.
Vi får se vad det blir av det hela, jag har ännu inte riktigt bestämt mig för hur mycket tid jag ska lägga på detta eller hur högt jag ska lägga ribban…