eastereverybodybay skrev:
Tyfors skrev:
Ser riktigt bra ut
rost lagning är ju kul men visst finns de en gräns men bara man kliver över den gränsen å blir klar så är man nöjd ändå me att man fortsatte. Kommer bli hur bra som helst när du e klar
Kul att laga rost? Synd att du inte sa det lite tidigare för då hade jag bjudit in dig till att komma hit och roa dig... Ha Ha Ha.
HG_ skrev:
Det tar ju på't nu ju. Bra jobbat. Fortsätt som du har gjort så är du snart i mål.
Ja det är bara till att beta av så fort som möjligt, tanken och förhoppningen är att bilen ska vara på vägen i sommar, för sen när solen och värmen kommer vill man ju inte ligga i garaget om kvällarna.
Jag har för övrigt börjat att fundera lite smått över hur jag ska göra med motorn.
Jag har börjat att titta runt lite efter en eventuell donatorbil att plocka motor ifrån.
Frågan är ju hur mycket pengar man ska lägga på en bil som är i det här skicket?
Det hade ju varit kul med lite mer maskin även om jag absolut inte har tänkt att använda bilen som någon lekbil.
Hur som haver så vill jag INTE fortsätta med den etanolmotor som jag har och att bygga tillbaka den till bensindrift känns som ett tråkigt alternativ.
Jag har pratat med en besiktningsman på SFRO och om jag vill utnyttja 15kw per 100kg så räcker tyvärr inte mina Opel Rekord bromsar speciellt långt. Dom kunde vara lämpliga upp till 110kw/150hk.
15kw per 100kg motsvarar 147kw (200hk) om jag räknar på bilens tjänstevikt på 980 kg som står i reg. beviset idag och om jag vill utnyttja det till fullo så tyckte SFRO att minst 260 mm ventilerade skivor med bra bromsok där fram kunde vara lämpligt samt typ 250 mm solida skivor där bak.
Men det finns ju å andra sidan ganska prisvärda bromskit nere i Tyskland att köpa...
Om man ska göra ett motorbyte så brukar ju det absolut enklaste vara att köpa en komplett donatorbil och plocka allt ifrån istället för att köpa lösa prylar på skroten med mera.
För enkelhetens skull så har jag tänkt att jag ska ta en motor där min befintliga Getrag låda passar på bultdelningen och jag vill nog allra helst att det ska sitta en Opel motor där under huven, även om lådan passar direkt på SAABs så kallade kortmotor.
Många skulle nog påstå att den lådan inte kommer att hålla ihop för en turbomotor, men det tror jag faktiskt att den gör om man kör som folk.
Läser man på engelska hemsidor så påstår man att lådan ska vara konstruerad för 240 ft-lbs, vilket då skulle vara 325nm. Det finns folk på Opel forum där som har kört med Getraglådan på turbomaskiner i många år utan problem.
Läser man på tyska hemsidor så säger dock en del skribenter 240nm som max, men det låter ju lite?
För 20 år sedan körde jag rally med 225 hästars Ascona 2,4 och där höll ju faktiskt Getrag lådan ihop hyfsat bra trots mycket misshandel.
Jag har funderat en del på den så kallade Z20LET turbomotorn, det är ju efterträdaren till C20LET (204hk/280nm) som satt i Opel Calibra.
Z20LET är på 192hk och 263nm och sitter i Opel Astra och Opel Zafira OPC runt 1998-2003.
192 hästar vore ju faktiskt ganska lagom i Kadetten.
Det största problemet är att det bara finns 49 st registrerade bilar med Z20LET i Sverige och man hittar sällan någon till salu under 30-40000 kr och på skroten finns inga sådana motorer över huvud taget.
Men i Tyskland finns det ju faktiskt gott om bilar med denna motor, man kan hitta en komplett körbar bil från typ 1500 euro och uppåt, frågan är ju ändå om det är värt det. Dom har oftast gått runt 25-30000 mil och troligen lär man väl bli tvungen att kosta på en sådan motor en ny turbo och lite annat smått och gått.
Det är ju lätt hänt att ett sådant motorbyte slutar på minst 25-30000 kr innan den sitter på plats.
Är den här Kadetten verkligen värd det?
Ett billigare alternativ skulle ju som sagt vara motorn från en SAAB 900 turbo med 185hk där man kan hitta en komplett bil på Blocket för typ 3000-5000 kr. Men det känns faktiskt helt fel att slänga i en SAAB motor.
Ett tag gick jag och funderade på en V6:a från Opel Omega, den så kallade X25XE på 170hk och 227nm. Det finns ju en hel del gamla Kadetter på Youtube som har fått en sådan 6:a monterad under huven och dom ger ju faktiskt en ganska skön sång.
En sådan Omega hittar man ju på Blocket för några tusenlappar... men jag vet inte...
Ett sista billigt alternativ är ju annars den beprövade 2,0 16V C20XE från Kadett och Astra GSI, 150hk och 196nm.
Beslutsångest har jag...
Ska man löpa hela linan ut med turbomaskin och större bromsar och låta det kosta vad det kosta vill?
Hur hade ni gjort om ni hade varit ägare till den här Kadetten?