Hej Hopp!
Ibland undrar jag ju om den här jädra bilen är besatt av satan själv.
Det har tagit lång tid att få den körbar efter motorrenoveringen...
Självklart så lyckades jag ju bryta av en kolvring vid ihop monteringen av motorn.
Tog ett bra tag att få hem en ny.
Sen hade jag ju inte varit förutseende att göra några kabelskarvar mellan motor och allt annat, så man fick ju klä av hela kablaget från motorn när den skulle ur och i... å det tog ju sin lilla tid att koppla tillbaka alltihop.
Efter att ha haft igång bilen i 20 minuter hängandes på billyften så upptäcker jag att det droppar olja från oljetråget och efter mycket om och men så kunde jag konstatera att det är en spricka i en svets i aluminiumtråget. Hur fasen det nu har kunnat hända.
Ja det fanns ju tyvärr inget annat att göra än att plocka ur motorn igen. 
En hel jäkla helg för att plocka ur och en annan helg till att montera tillbaka.
Fick tråget svetsat.
Plockade i motorn igen och en ny provstart. Ja det ser tätt ut.
Åker ut å kör en sväng utan motorhuv. Typ 7-8 mil i lugnt tempo innan jag gasar på lite.
Inser att laddtrycket har gått ner med typ 0,1 bar.
Jaja det är väl normalt kan jag tro när man öppnar upp andningsvägarna med det nya insugningsröret och med andra kamaxlar.
Men motorn vaknar verkligen till liv runt 2800 rpm och drar betydligt kraftigare på lite varv. Motorn låter lite mer aggressiv nu.
Kamaxlarna gör ju helt klart en trevlig skillnad.
Kör tillbaka till verkstaden och lyfter upp den på lyften för att kolla lite allmänt.
Ja själva tråget är tätt, men jag kan konstatera att det sipprar lite olja från främre vevaxeltätningen.
Men det var då själva fan! 
Första tanken är ju så klart att jag har tabbat mig vid monteringen av packboxen, så det är ju inget annat att göra än att ställa sig och montera bort intercooler, kylare och kamrem och dit med ännu en ny packbox.
Dom lediga helgerna går verkligen fort när man står och pysslar med sånt här.
Ny provkörning och nu läcker det inget.
Monterade på motorhuven och kunde konstatera att det nya plenumet är lite för högt för att huven ska gå att stänga. Suck!
Fick plocka bort plenumet och fräsa ner det litegrann så löste sig det.
Åkte sedan ut och körde 10-15 mil för att se så att allt lirar och det verkar det ju göra.
Fick sedan för mig att skruva lite på wastegaten för att se om man kanske kunde få tillbaka dom där 0,1 baren, men det gjorde ingen större skillnad.
Funderade i några dagar på om det kanske kan vara wastegaten som har gjort att det inte gick att få upp laddtrycket över 0,8 bar vid förra mappningen?
Att original wastegate är för klen helt enkelt...
Beställde en ny motorsport wastegate från tyska Regelin Performance och skruvade dit den med samma original fabriksjustering som den gamla.
Vips så gav den en overboost på 1,3 bar... Hoppsan!
Och sedan så klart ned till 0,7 bar i takt med att varvtalet ökar. Ja laddtrycksstyrningen är ju inte mappad för något annat.
Men det bådar ju plötsligen gott inför en mappning.
Kontaktade Turbocenter för att be om en ny mappning, men dom hade tyvärr bytt lokal och hade inte sin bromsbänk i drift. Jag fick veta att dom planerade annat verksamhetsområde för sitt företag, men han sa att han kanske kunde mappa bilen på gatan lite längre fram när vädret tillåter... ja inget är som väntans tider...
Han bad mig kolla vad det sitter för spridare i bilen och att jag skulle byta ut dom om dom var för små.
Kunde konstatera att det satt original 330cc spridare... Vilket antagligen skulle bli på gränsen vid en ny mappning.
Beställde hem fyra nya Bosch 470cc spridare och skruvade dit.
Passade även samtidigt på att göra en ”delete” av den bakre laddtrycksstyrningen och dess vakuumbox... Har läst mig till att den bara sitter där för att begränsa vridmomentet på dom lägre växlarna när motorn sitter originalmonterad i Astran och att det är vanligt förekommande att plocka bort den i samband med en mappning.
Började sedan kolla runt lite vad det finns för andra företag i landet som klarar av att mappa dessa motorstyrningar, och det är ju tyvärr inte många.
TMChiptuning på Tjörn tackade direkt nej när jag frågade, trots att jag vet att han har mappat liknande motorer förut. Han menade på att det var alldeles för tidskrävande.
PBZ i Uppsala kunde mappa den, men han sa att det kostade 30 tusen kronor, alternativt så ville dom byta motorstyrningen, men då skulle det kosta 50 tusen.
(Minns att jag gav 7900 kr för den förra mappningen)
30 tusen är ju ett jäkla ”hittepåpris” för en mappning.
Tiden gick utan att något hände... å en dag när bilen hängde på billyften så började jag plötsligt att fundera på bakaxelstruten.
Bakaxelstruten är ju ett välkänt hållbarhetsproblem på dom gamla Oplarna.
Jag är faktiskt ganska förvånad att min aluminiumstrut har hållit ihop så här länge. Jag minns ju att jag havererade en jäkla massa kardanstrutar när jag körde rally med Ascona på 90 talet.
Började leta efter en stålstrut... Hittade dessvärre ingen begagnad original stålstrut varken i Sverige eller i Tyskland.
Däremot så fick det bli en nytillverkad eftermarknadsstrut från Krause Rennsport i Tyskland.
Skickade sedan iväg axeln som sitter inne i struten upp till Sellholm Tuning som förstärkte den.
Finns ju företag i Tyskland som utför det på beställning, men Sellholm var ju faktiskt billigare.
Bytte också ut gummin och lager till kardanstruten så nu hoppas jag att det inte ska bli några framtida haverier med det...
Bättre att åtgärda innan haveriet.
Har sedan fortsatt att söka med ljus och lykta efter någon som skulle kunna tänka sig att mappa bilen. Men efter att ha frågat närmare 15 olika tuningfirmor i Sverige så inser jag plötsligen att det är extremt få som kan eller vill mappa dessa Bosch ME1.5.5.
Många man pratar med säger att: Ja det kan vi nog lösa, för att sedan två dagar senare säga att dom inte har utrustningen.
Jag kom dock i kontakt med Nordic Tuning i Dalarna och Robert Uhr som sa att han kan lösa saken.
Han hade visserligen aldrig mappat någon sådan ECU, men trodde han kunde göra det och han sa att han gärna ville prova.
Skulle ha kört upp bilen dit i veckan som var, MEN! Då upptäcker jag återigen att det läcker olja från den främre vevaxeltätningen... SUCK! SUCK! SUCK!
Ställer mig återigen och skruvar bort kamrem och allt annat för att plocka ur packboxen för att kolla varför i hela friden det läcker.
Kan konstatera att det är som ett litet spår i vevaxelns tätningsyta ungefär vid samma djup som packboxens inre tätningsläpp hamnar.
Jag inser ju nu att detta är ett slitage som tidens tand har gjort under många år och något som jag har missat när jag haft isär motorn.
Sannolikt är det ju därför det inte blir tätt.
Blir nu tvungen att återigen plocka ur motorn ur bilen och hänga upp motorn i motorbänken.
Demontera vevaxeln och se om det går att göra något åt saken.
Kanske be någon motorfirma slipa tappen och sedan montera en packbox med annan inre storlek.
Alternativt köpa en ny vevaxel.
Ibland känner man bara en stor hopplöshet över gamla bilar.
Hoppas att kunna få ihop den lite snabbt och få den mappad...
Tiden går och solen skiner och snart är det ju vinter igen... 
Ha de!
Ibland undrar jag ju om den här jädra bilen är besatt av satan själv.
Det har tagit lång tid att få den körbar efter motorrenoveringen...
Självklart så lyckades jag ju bryta av en kolvring vid ihop monteringen av motorn.
Tog ett bra tag att få hem en ny.
Sen hade jag ju inte varit förutseende att göra några kabelskarvar mellan motor och allt annat, så man fick ju klä av hela kablaget från motorn när den skulle ur och i... å det tog ju sin lilla tid att koppla tillbaka alltihop.
Efter att ha haft igång bilen i 20 minuter hängandes på billyften så upptäcker jag att det droppar olja från oljetråget och efter mycket om och men så kunde jag konstatera att det är en spricka i en svets i aluminiumtråget. Hur fasen det nu har kunnat hända.
Ja det fanns ju tyvärr inget annat att göra än att plocka ur motorn igen. 
En hel jäkla helg för att plocka ur och en annan helg till att montera tillbaka.
Fick tråget svetsat.
Plockade i motorn igen och en ny provstart. Ja det ser tätt ut.
Åker ut å kör en sväng utan motorhuv. Typ 7-8 mil i lugnt tempo innan jag gasar på lite.
Inser att laddtrycket har gått ner med typ 0,1 bar.
Jaja det är väl normalt kan jag tro när man öppnar upp andningsvägarna med det nya insugningsröret och med andra kamaxlar.
Men motorn vaknar verkligen till liv runt 2800 rpm och drar betydligt kraftigare på lite varv. Motorn låter lite mer aggressiv nu.
Kamaxlarna gör ju helt klart en trevlig skillnad.
Kör tillbaka till verkstaden och lyfter upp den på lyften för att kolla lite allmänt.
Ja själva tråget är tätt, men jag kan konstatera att det sipprar lite olja från främre vevaxeltätningen.
Men det var då själva fan! 
Första tanken är ju så klart att jag har tabbat mig vid monteringen av packboxen, så det är ju inget annat att göra än att ställa sig och montera bort intercooler, kylare och kamrem och dit med ännu en ny packbox.
Dom lediga helgerna går verkligen fort när man står och pysslar med sånt här.
Ny provkörning och nu läcker det inget.
Monterade på motorhuven och kunde konstatera att det nya plenumet är lite för högt för att huven ska gå att stänga. Suck!
Fick plocka bort plenumet och fräsa ner det litegrann så löste sig det.
Åkte sedan ut och körde 10-15 mil för att se så att allt lirar och det verkar det ju göra.
Fick sedan för mig att skruva lite på wastegaten för att se om man kanske kunde få tillbaka dom där 0,1 baren, men det gjorde ingen större skillnad.
Funderade i några dagar på om det kanske kan vara wastegaten som har gjort att det inte gick att få upp laddtrycket över 0,8 bar vid förra mappningen?
Att original wastegate är för klen helt enkelt...
Beställde en ny motorsport wastegate från tyska Regelin Performance och skruvade dit den med samma original fabriksjustering som den gamla.
Vips så gav den en overboost på 1,3 bar... Hoppsan!
Och sedan så klart ned till 0,7 bar i takt med att varvtalet ökar. Ja laddtrycksstyrningen är ju inte mappad för något annat.
Men det bådar ju plötsligen gott inför en mappning.
Kontaktade Turbocenter för att be om en ny mappning, men dom hade tyvärr bytt lokal och hade inte sin bromsbänk i drift. Jag fick veta att dom planerade annat verksamhetsområde för sitt företag, men han sa att han kanske kunde mappa bilen på gatan lite längre fram när vädret tillåter... ja inget är som väntans tider...
Han bad mig kolla vad det sitter för spridare i bilen och att jag skulle byta ut dom om dom var för små.
Kunde konstatera att det satt original 330cc spridare... Vilket antagligen skulle bli på gränsen vid en ny mappning.
Beställde hem fyra nya Bosch 470cc spridare och skruvade dit.
Passade även samtidigt på att göra en ”delete” av den bakre laddtrycksstyrningen och dess vakuumbox... Har läst mig till att den bara sitter där för att begränsa vridmomentet på dom lägre växlarna när motorn sitter originalmonterad i Astran och att det är vanligt förekommande att plocka bort den i samband med en mappning.
Började sedan kolla runt lite vad det finns för andra företag i landet som klarar av att mappa dessa motorstyrningar, och det är ju tyvärr inte många.
TMChiptuning på Tjörn tackade direkt nej när jag frågade, trots att jag vet att han har mappat liknande motorer förut. Han menade på att det var alldeles för tidskrävande.
PBZ i Uppsala kunde mappa den, men han sa att det kostade 30 tusen kronor, alternativt så ville dom byta motorstyrningen, men då skulle det kosta 50 tusen.
(Minns att jag gav 7900 kr för den förra mappningen)
30 tusen är ju ett jäkla ”hittepåpris” för en mappning.
Tiden gick utan att något hände... å en dag när bilen hängde på billyften så började jag plötsligt att fundera på bakaxelstruten.
Bakaxelstruten är ju ett välkänt hållbarhetsproblem på dom gamla Oplarna.
Jag är faktiskt ganska förvånad att min aluminiumstrut har hållit ihop så här länge. Jag minns ju att jag havererade en jäkla massa kardanstrutar när jag körde rally med Ascona på 90 talet.
Började leta efter en stålstrut... Hittade dessvärre ingen begagnad original stålstrut varken i Sverige eller i Tyskland.
Däremot så fick det bli en nytillverkad eftermarknadsstrut från Krause Rennsport i Tyskland.
Skickade sedan iväg axeln som sitter inne i struten upp till Sellholm Tuning som förstärkte den.
Finns ju företag i Tyskland som utför det på beställning, men Sellholm var ju faktiskt billigare.
Bytte också ut gummin och lager till kardanstruten så nu hoppas jag att det inte ska bli några framtida haverier med det...
Bättre att åtgärda innan haveriet.
Har sedan fortsatt att söka med ljus och lykta efter någon som skulle kunna tänka sig att mappa bilen. Men efter att ha frågat närmare 15 olika tuningfirmor i Sverige så inser jag plötsligen att det är extremt få som kan eller vill mappa dessa Bosch ME1.5.5.
Många man pratar med säger att: Ja det kan vi nog lösa, för att sedan två dagar senare säga att dom inte har utrustningen.
Jag kom dock i kontakt med Nordic Tuning i Dalarna och Robert Uhr som sa att han kan lösa saken.
Han hade visserligen aldrig mappat någon sådan ECU, men trodde han kunde göra det och han sa att han gärna ville prova.
Skulle ha kört upp bilen dit i veckan som var, MEN! Då upptäcker jag återigen att det läcker olja från den främre vevaxeltätningen... SUCK! SUCK! SUCK!
Ställer mig återigen och skruvar bort kamrem och allt annat för att plocka ur packboxen för att kolla varför i hela friden det läcker.
Kan konstatera att det är som ett litet spår i vevaxelns tätningsyta ungefär vid samma djup som packboxens inre tätningsläpp hamnar.
Jag inser ju nu att detta är ett slitage som tidens tand har gjort under många år och något som jag har missat när jag haft isär motorn.
Sannolikt är det ju därför det inte blir tätt.
Blir nu tvungen att återigen plocka ur motorn ur bilen och hänga upp motorn i motorbänken.
Demontera vevaxeln och se om det går att göra något åt saken.
Kanske be någon motorfirma slipa tappen och sedan montera en packbox med annan inre storlek.
Alternativt köpa en ny vevaxel.
Ibland känner man bara en stor hopplöshet över gamla bilar.
Hoppas att kunna få ihop den lite snabbt och få den mappad...
Tiden går och solen skiner och snart är det ju vinter igen... 
Ha de!
Senast redigerat av eastereverybodybay (26 april 2023)
1
0
0
0