3071
Sök

Opel Kadett C Coupe 1974 SFRO ombyggt fordon

Det handlar om att försöka rädda en stackars Kadett från att dö... å det lyckades.... :)

270 082 Visningar
Uppdaterades senast 11 mars
384 Inlägg
29 januari 2017
Trådstartare
#41
HG_ skrev:
smile Du har inte funderat på en golf 4:a gti motor? Där har du 150 hästar original, sen när du chippat den så kan du få ut en del till.

Jodå, Typ samma som Audi 1,8T maskinerna. Det finns ju billiga sprängkåpor i UK för att para ihop dessa V.A.G. motorer med Fords Type 9 växellådor... smile

Men samma sak där, det blir ju en del merjobb mot att använda den låda jag har, bekymmer med hastighetsmätaren med mera.
Oavsett vilken Opel motor jag än väljer som har samma bultcirkel som C20NE så har jag ju den enkla möjligheten att montera motorn på samma ställe som C20NE:n sitter monterad.

Jag menar med det att om jag väljer en C20XE, Z20LET eller Opel V6:a så kan jag med väldigt enkla medel placera motorn så jag får upp växelspaken i originalhålet (som idag) och om jag måttar in ordentligt så behöver jag inte ens tillverka en ny kardanaxel, det blir mycket "bult-on".

Det enda problemet med Z20LET är kopplingsvajern som kommer att hamna på samma ställe som downpipen. Vilket ju gör att man kan behöva en hydraulisk koppling istället för vajer, och då kan man ju lika gärna ta Omegans växellåda som har hydraulik original med samma bultcirkel som Getraglådan, men den lådan är ju större och behöver mer utrymme i kardantunneln.

Det kommer ju alltid mycket småsaker med ett motorbyte, men i en sån här bil känns det som att man kanske bör göra det så enkelt som möjligt... smile

Ett par år innan jag monterade C20NE:n 2008 så skruvade jag i en 2,3 liters Audi 5:a på 136hk, monterade motorn och tillverkade oljetråg och lät tillverka en sprängkåpa att passa med en Volvolåda, men sen blev bilen stående i något år och jag ändrade mig och monterade C20NE:n istället... Idag kan jag ju tycka att det var lite synd att jag inte gjorde allt färdigt med Audi 5:an... smile Skönare sång får man ju annars leta efter... smile


384 Inlägg
2 februari 2017
Trådstartare
#42
Jag börjar ärligt talat ångra mig att jag började med att försöka rädda den här förbannade sophögen.
En liten hopplöshet börjar ge sig till känna.

Men det är väl bara till att ro båtjäveln i land... Och Ja, jag är envis som synden så jag skulle nog förmodligen ro en eka över Atlanten genom ren kärnis om jag bara vore tvungen.

Fick för mig att jag skulle föra bok med inköpen till bilen bara för att plåga mitt sinne så mycket jag bara kan, redan nu ser det ut enligt följande sedan jag började:

Chassinummer besiktning: 630 kr.
Stålprofiler till vaggan + svetsplåt: 1100 kr.
Förbrukningsmaterial Biltema: 1926 kr.
Volvo Svetsprimer: 390 kr.
3 burkar Hagmans epoxi: 723 kr.
4 flaskor svetsgas 11 liters: 3420 kr.
2 framskärmar: 2460 kr.
1 fin och fräsch begagnad motorhuv: 400 kr.
Plåtmuttrar med skruv till framskärmarna: 119 kr.
Ekonomiplåt till Dörrarna: 1280 kr

= 12448 kr.

Jag behöver framvagnsdelar, länkarmar, spindelleder, yttre och inre styrleder, stabstag med mera, framfjädrar, stötdämpare, diverse olika bussningar till framvagnen, nya bromsskivor, eventuellt bromsok. Bakvagnsbussningar måste jag beställa, jag behöver en beg. Bensintank, mycket småsaker som bränsleledningar och bromsrör och bromsslangar, med fastsättningsattiraljer, jag behöver en ny vindruta samt gummilister till ruta både bak och fram, eventuellt nya bromsar där bak inkl. småsaker som bromsvajer med mera.  Ett nytt innertak måste jag beställa,
Bakre stötfångaren är sönderrostad, en del sådana småprylar som man inte har tänkt på...
Jag ska ha någon till att lackera bilen, kostar ju en slant även om jag gör förarbetet själv.
Bara förarbetet i sig är ju ex antal tusenlappar i materialkostnad.
Jag hade tänkt att hitta andra stolar till bilen och förmodligen andra fälgar också.

Ja herregud, bilen kommer ju att kosta uppskattningsvis runt 65000kr innan den är på gatan igen, och då har jag inte alls räknat med ett eventuellt motorbyte. Med ett motorbyte och en SFRO besiktning så är ju bilen uppe i närmare 100.000 kr.

GUD så korkat!




Tänkte jag skulle börja slipa och spackla lite häromdagen, men kom fram till att det är bättre att hänga på dörrarna och ha dom på under det jobbet, dels vill jag ju se så att inte något har slagit sig efter all rostlagning.

Som tur var så sa det i alla fall inte SPJJÅÅÅING när jag sågade bort rören i dörröppningarna.

Högerdörren gick lätt att hänga på och den passa som handen i handsken, men vänsterdörren bråkade i fyra långa timmar innan den kom på plats... Jag trodde ju att gångjärnsfästet hade slagit sig i karossen då det diffade typ 4mm i sprinthålet, men efter att ha försökt att värma och rikta i flera timmar så insåg jag att det är övre fästet i DÖRREN som har släppt i sina punktsvetsar litegrann.
Den dörren har ju alltid varit lite skev under alla åren som jag har haft bilen, trots att själva gångjärnet inte är glappt... men nu förstår jag ju varför...

Kan nu bara inte förstå hur jag ska kunna få dit det fästet ordentligt igen utan att behöva såga upp ett hål i dörrplåten. Läge att leta efter en annan dörr. FUCK!   

Detta syns ju när jag hänger dit skärmen.

7mm glipa längst upp och 3mm längst ner, men så har det å andra sidan sett ut under alla år som jag haft bilen. Passformen på saker och ting är sämre än en rysk stridsvagn.

https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-bf3bfc75057777efba2e4527e967726a.jpg


Får försöka rikta upp dörrens gångjärnsfäste på något vis innan lackering...



Började slipa bort lite spackel och bös fram på sandplåten/fronten...

Den är ju utbyt någon gång i tiden, men tyvärr tog dom sig inte tid att grunda den innan dom målade den, MASSA rostporer och rosthål under spacklet och färgen. SUUUUCK!


https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-40a5e1230214bf6f023d2a8416289fd8.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-975a5786e7e565a6cb3dc6d2b7a4d43f.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-b34a37d6e3706a5ba0d863b11841eff2.jpg



Nu ska jag lämna verkstaden för i kväll och åka hem och sura på kudden!
Senast redigerat av eastereverybodybay (2 februari 2017)


672 Inlägg
2 februari 2017
#43
Lider med dig, gör den körduglig och ta det därifrån! Men du gör ju naturligtvis som du vill.

"Väx inte upp! det är en fälla"

2 516 Inlägg
2 februari 2017
#44
big_smile Hahaha.... Ja en renovering oavsett bil så blir det pengar som bara rinner iväg,
Själv har jag plöjt ner en ordentlig hacka på bilen under årens gång.
(Har gjort en del noteringar i en bok jag har.)
Så det är inte konstigt att folk vill ha en del pengar för dom gammla bilarna.
roll Hade det inte varit för att man är intresserad av att pilla med sådana här grejer så hade man vell gått & köpt sig en färdig bil & sparat många kronor.
Men fortsätter du så här så blir du nog färdig till sommaren. smile

Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)

Svetsare
1 177 Inlägg
2 februari 2017
#45
De går fort på utgift sidan men de blir bra när du e klar wink

Är som min opel ska ja sälja så kostar den 100 men ja går back ändå så därför blir den kvar wink
Saknar egentligen bara en riktig lack men de lär dröja då ja inte kan bestämma mig för en färg rakt upp å ner. För inredningen ska sys om å få i samma stuk som utsidan iaf va ja tycker nu haha.

Original bromsar från manta b e de nå å ha? Kan nog skrapa ihop mer grejer te kadett billigt men är ju frakt då =/

(Bara fantasin sätter gränserna)

384 Inlägg
2 februari 2017
Trådstartare
#46
Power-krille skrev:
Lider med dig, gör den körduglig och ta det därifrån! Men du gör ju naturligtvis som du vill.

HG_ skrev:
big_smile
Men fortsätter du så här så blir du nog färdig till sommaren. smile

Tyfors skrev:
De går fort på utgift sidan men de blir bra när du e klar wink

Original bromsar från manta b e de nå å ha? Kan nog skrapa ihop mer grejer te kadett billigt men är ju frakt då =/

Tack för peppningen, nu har jag surat färdigt. Ha ha ha. big_smile big_smile

Låg nu bara i soffan och funderade på hur jag ska förhindra sandplåten att inte rosta vidare sen efter lackeringen?

Att svetsa skadorna och slipa resten plåtrent och grunda med epoxi och sedan lacka lär väl knappast inte kapsla in rostporerna? Borde ju egentligen ha varit en ny sandplåt igen...
Typ 400 euro sad

Original bromsar från Manta B är för övrigt tyvärr inte så mycket att hänga i granen... hmm


2 516 Inlägg
2 februari 2017
#47
eastereverybodybay skrev:
Power-krille skrev:
Lider med dig, gör den körduglig och ta det därifrån! Men du gör ju naturligtvis som du vill.

HG_ skrev:
big_smile
Men fortsätter du så här så blir du nog färdig till sommaren. smile

Tyfors skrev:
De går fort på utgift sidan men de blir bra när du e klar wink

Original bromsar från manta b e de nå å ha? Kan nog skrapa ihop mer grejer te kadett billigt men är ju frakt då =/

Tack för peppningen, nu har jag surat färdigt. Ha ha ha. big_smile big_smile

Låg nu bara i soffan och funderade på hur jag ska förhindra sandplåten att inte rosta vidare sen efter lackeringen?

Att svetsa skadorna och slipa resten plåtrent och grunda med epoxi och sedan lacka lär väl knappast inte kapsla in rostporerna? Borde ju egentligen ha varit en ny sandplåt igen...
Typ 400 euro sad

Original bromsar från Manta B är för övrigt tyvärr inte så mycket att hänga i granen... hmm

Det du skulle kunna göra med sandplåten är att blästra, zinkmåla, grundmåla & ytmåla.
Visserligen så är det ju en del jobb med det, men du har igen det i långa loppet.

Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)

Svetsare
1 177 Inlägg
2 februari 2017
#48
eastereverybodybay skrev:
Power-krille skrev:
Lider med dig, gör den körduglig och ta det därifrån! Men du gör ju naturligtvis som du vill.

HG_ skrev:
big_smile
Men fortsätter du så här så blir du nog färdig till sommaren. smile

Tyfors skrev:
De går fort på utgift sidan men de blir bra när du e klar wink

Original bromsar från manta b e de nå å ha? Kan nog skrapa ihop mer grejer te kadett billigt men är ju frakt då =/

Tack för peppningen, nu har jag surat färdigt. Ha ha ha. big_smile big_smile

Låg nu bara i soffan och funderade på hur jag ska förhindra sandplåten att inte rosta vidare sen efter lackeringen?

Att svetsa skadorna och slipa resten plåtrent och grunda med epoxi och sedan lacka lär väl knappast inte kapsla in rostporerna? Borde ju egentligen ha varit en ny sandplåt igen...
Typ 400 euro sad

Original bromsar från Manta B är för övrigt tyvärr inte så mycket att hänga i granen... hmm

Nej de e ju int de vet int varför ja har dom kvar heller haha.

(Bara fantasin sätter gränserna)

5 111 Inlägg
5 februari 2017
#49
Jo så korkat. Tänk hundra tusen! Du hade ju kunnat köpa en begagnad Audi A4 FWD med tygklädsel och bensinfyra för de pengarna!

Nog är väl det här lite roligare? wink


384 Inlägg
5 februari 2017
Trådstartare
#50
Volvo544special65 skrev:
Jo så korkat. Tänk hundra tusen! Du hade ju kunnat köpa en begagnad Audi A4 FWD med tygklädsel och bensinfyra för de pengarna!

Nog är väl det här lite roligare? wink

Så sant! En Audi A4 med tygklädsel gör ingen olycklig glad. Att köra gammelbil däremot gör att man drar på mungiporna sju dagar i veckan... big_smile

Har börjat med att försöka få lite ordning på spackelsprickorna i
bakskärmarna.

Slipade först ned sprickorna som ett V och fyllde med glasfiberspackel och sedan finspackel över det hela...

https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-75b736db6383e29c669c2b5fbba063ee.jpg

Synd bara att man är totalt oduglig till att slipa spackel.

Tycker faktiskt att det är skitsvårt. Slipar alltid bort för mycket och får lägga på nytt spackel alldeles för många gånger.
På golvet gör ju inte spacklet någon nytta direkt.  big_smile

Nåja, övning ger ju färdighet sägs det, och jag vet att det blir jäkligt bra om jag får hålla på ett tag.
Och dom som tillverkar spackel ska ju leva dom också... big_smile big_smile


Svetsare
1 177 Inlägg
5 februari 2017
#51
eastereverybodybay skrev:
Volvo544special65 skrev:
Jo så korkat. Tänk hundra tusen! Du hade ju kunnat köpa en begagnad Audi A4 FWD med tygklädsel och bensinfyra för de pengarna!

Nog är väl det här lite roligare? wink

Så sant! En Audi A4 med tygklädsel gör ingen olycklig glad. Att köra gammelbil däremot gör att man drar på mungiporna sju dagar i veckan... big_smile

Har börjat med att försöka få lite ordning på spackelsprickorna i
bakskärmarna.

Slipade först ned sprickorna som ett V och fyllde med glasfiberspackel och sedan finspackel över det hela...

http://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-75b736db6383e29c669c2b5fbba063ee.jpg

Synd bara att man är totalt oduglig till att slipa spackel.

Tycker faktiskt att det är skitsvårt. Slipar alltid bort för mycket och får lägga på nytt spackel alldeles för många gånger.
På golvet gör ju inte spacklet någon nytta direkt.  big_smile

Nåja, övning ger ju färdighet sägs det, och jag vet att det blir jäkligt bra om jag får hålla på ett tag.
Och dom som tillverkar spackel ska ju leva dom också... big_smile big_smile

Kommer bli kalas detta smile

Finns ju roligare saker å göra än å spackla å slipa vilket man inte föds som proffs på men övning ger som sagt färdighet. Bara å kämpa på så är du snart I hamn smile

(Bara fantasin sätter gränserna)

384 Inlägg
5 februari 2017
Trådstartare
#52
Tyfors skrev:
Finns ju roligare saker å göra än å spackla å slipa vilket man inte föds som proffs på men övning ger som sagt färdighet. Bara å kämpa på så är du snart I hamn smile

Med tanke på hur många gånger man har rullat en rallybil ut i skogen förr i tiden så borde man var super proffs på att spackla och slipa... Ha ha ha big_smile


https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-30cfe5f8752bbd6cb9136d00581c4f5a.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-f7a959d0e1ef7333a6226993a1ad4c13.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-98badabb2ca3442a9e2b457228caac58.jpg

Nåja, jag hoppas att vara klar med spackel och sliparbetet innan februari är till ända... Det är ju tur att det är så dystert väder ute så kan man roa sig i garaget om kvällarna istället. Ha ha ha. big_smile big_smile
Senast redigerat av eastereverybodybay (5 februari 2017)


Svetsare
1 177 Inlägg
5 februari 2017
#53
eastereverybodybay skrev:
Tyfors skrev:
Finns ju roligare saker å göra än å spackla å slipa vilket man inte föds som proffs på men övning ger som sagt färdighet. Bara å kämpa på så är du snart I hamn smile

Med tanke på hur många gånger man har rullat en rallybil ut i skogen förr i tiden så borde man var super proffs på att spackla och slipa... Ha ha ha big_smile

Ett litet smakprov på min körtalang...

http://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-30cfe5f8752bbd6cb9136d00581c4f5a.jpg

http://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-f7a959d0e1ef7333a6226993a1ad4c13.jpg

http://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-98badabb2ca3442a9e2b457228caac58.jpg

Nåja, jag hoppas att vara klar med spackel och sliparbetet innan februari är till ända... Det är ju tur att det är så dystert väder ute så kan man roa sig i garaget om kvällarna istället. Ha ha ha. big_smile big_smile

Haha jo men är ju lite annorlunda me hur man kör en rally bil än en vanlig så de e ju inte riktigt rätt men du har ja missat vägen nån gång wink

Men du borde ju få till spackling å slipning bra ändå du har ju fått öva tidigare wink

(Bara fantasin sätter gränserna)

384 Inlägg
11 februari 2017
Trådstartare
#54
Spackel on, spackel off, spackel on, spackel off, spackel on... Vilket jävla ekorrhjul man har hamnat i... hmm  big_smile

Skulle nog behöva gå en lång lärlingsutbildning hos en lackerare... smile

Har gjort av med en och en halv burk spackel på bara en bakskärm, 1,5 kilo... det är väl kanske inte riktigt sååååå som det ska gå till.  hmm  hmm

Började lite smått med att såga upp ett V där spacklet var spräckt och fyllde i med lite glasfiberspackel och sedan finspackel på det, men kom efter ett tag fram till att det inte går att "punktspackla" utan det behövs spacklas upp över en större yta.

Eftersom någon har bytt skärmkanten väldigt långt upp på bakskärmen så har det slagit sig rejält när dom har svetsat... Det syns ju inte på bilden men hela skärmen känns som ett Grand Canyon i miniformat när man drar handen över den... hmm hmm hmm

Jag var hos en lackfirma och frågade med hjälp av ett par bilder vad dom ville ha för att spackla upp bilen ordentligt, och då var det främst bakskärmarna och dörrarna som jag vill ha hjälp med... men priset skulle hamna på 13500 kr + moms.

Hade det varit en gammal jänkare eller något annat med ett högre värde så hade det ju absolut varit motiverat... Då hade jag inte tvekat en sekund. Det vore ju jäkligt kul att ha karossen slät som en babyrumpa...


https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-334166ca92326a3cb8e4ff50257e61f2.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-1430a8c85f5cec9f5d19e81a2bed2e58.jpg

Efter sena kvällar hela veckan och 30 talet timmar av slipande och spacklande började jag dock känna mig rätt nöjd...

https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-3887a24031ace477a6d5afe169f5aa96.jpg

Tycker att det är svårt som fan att känna när det är jämnt och plant.  hmm
När man känner med en bar hand över det spacklade området så känns det riktigt jäkla bra, men när man tar på sig en bomullshandske så känner man att det inte är helt hundra rakt...

 
https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-6224e44b7dd207a39de8055de03ce47d.jpg

Sprutade på ett par lager med epoxigrund...

Första gången i världshistorien som jag höll en färgspruta i handen... jävligt kul får jag lov att säga... Det ska vara en första gång för allt här i livet. smile smile

Vet inte riktigt vad jag ska säga om resultatet??

Hm, Om man tar av sig glasögonen och släcker lyset så kan man väl kanske konstatera att det faktiskt ser rätt okej ut... big_smile big_smile

Efter att det nu har torkat så ser jag ju att jag har missat lite och jag är inte alls nöjd med resultatet.

15-20 cm ned under sidorutan så är det inte alls så avrundat som det borde vara, jag får nog avsätta 10-15 timmar till av min fritid där...  SUCK!!!  Tänk om det ändå vore 9 dagar i en vecka... hmm smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-811e87f50981ccc44163a3d7fc3e0cae.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-1eca0e285c0380c778ed1822b6b882df.jpg

Och längst ned mot tröskeln är det inte heller speciellt snyggt spacklat...

Ja vad är det dom säger dom lärde... Man ska inte hålla på med sånt man inte behärskar... hmm smile

Jag vet inte riktigt hur mycket av mina missar som slipgrunden döljer?
Slipgrunden uträttar väl kanske inga mirakel?

Är det någon som vet om man kan spackla direkt på epoxigrunden, om man mattar ned den lite?

Hälsningar från en utbränd amatör med lungorna fulla med slipdamm...


>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 240 Inlägg
12 februari 2017
#55
Det är en konst att spackla snyggt! Men trägen vinner ska du se.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

384 Inlägg
12 februari 2017
Trådstartare
#56
Vettemannen skrev:
....trägen vinner ska du se.

Det hoppas jag verkligen, det vore ju synd om Kadetten gick vinnande ur spackel-striden... big_smile big_smile


>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 240 Inlägg
12 februari 2017
#57
eastereverybodybay skrev:
Vettemannen skrev:
....trägen vinner ska du se.

Det hoppas jag verkligen, det vore ju synd om Kadetten gick vinnande ur spackel-striden... big_smile big_smile

Eftersom du redan lagt ner så mycket på denna Kadett så tycker jag att det ska få bli en fin ytfinish.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Svetsare
1 177 Inlägg
12 februari 2017
#58
Du verkar ju ha bra ställe å va på å grejer för att lyckas så tror ja nog du får te de smile
Kanske gått åt lite möe spackel för så lite men de löser du nog wink

Bara å fortsätta men ropa te om du kör fast å vill ha hjälp wink

(Bara fantasin sätter gränserna)

384 Inlägg
12 februari 2017
Trådstartare
#59
Vettemannen skrev:
Eftersom du redan lagt ner så mycket på denna Kadett så tycker jag att det ska få bli en fin ytfinish.
/Benny

Tyfors skrev:
Bara å fortsätta men ropa te om du kör fast å vill ha hjälp wink

Jovars, ska göra vad jag kan för att få den slät och fin... Förhoppningsvis utan att köpa alla spackelburkar som finns i hyllan på Biltema... big_smile

En typ av hjälp vore om någon kan tipsa om någon lackerare i typ mellersta Kalmar län med omnejd...

Det ska ju helst inte vara någon sån där som tackar JA till mer jobb än vad han klarar av och att bilen sedan blir stående i flera månader innan färgen kommer på.

Önskvärt är ju att man lämnar och hämtar bilen med några dagars mellanrum.

Det måste ju nödvändigtvis inte vara någon stor välrenommerad lackfirma.

Jag har redan hela plånboken full med kvitton om man säger så...  big_smile

Jag har fått många rallybilar lackade av hobbylackerare som inte har haft tillgång till lackbox med mycket bra resultat. Men tyvärr så håller ingen av dom på med lackering idag.

Har för övrigt blivit övertalad av garagebesökare att lacka bilen i originalkulören (LL 224 Signalblau).

smile


619 Inlägg
13 februari 2017
#60
Det tipsen jag har fått för slipning:
- inte använda för små slipklossar. En lång slipkloss kommer inte gräva ner sig och skapa gropar.
-Sen ska man undvika att slipa för länge på samma yta utan man ska helre jobba över en stor yta och låta åsarna minska successivt.
-Spraya på en tunt lager med nån skräpfärg du har liggandes med jämna mellanrum. Då ser du färglösa ytor där slipningen tar.
-slutligen... tålamod smile


Sök