Jag börjar ärligt talat ångra mig att jag började med att försöka rädda den här förbannade sophögen.
En liten hopplöshet börjar ge sig till känna.
Men det är väl bara till att ro båtjäveln i land... Och Ja, jag är envis som synden så jag skulle nog förmodligen ro en eka över Atlanten genom ren kärnis om jag bara vore tvungen.
Fick för mig att jag skulle föra bok med inköpen till bilen bara för att plåga mitt sinne så mycket jag bara kan, redan nu ser det ut enligt följande sedan jag började:
Chassinummer besiktning: 630 kr.
Stålprofiler till vaggan + svetsplåt: 1100 kr.
Förbrukningsmaterial Biltema: 1926 kr.
Volvo Svetsprimer: 390 kr.
3 burkar Hagmans epoxi: 723 kr.
4 flaskor svetsgas 11 liters: 3420 kr.
2 framskärmar: 2460 kr.
1 fin och fräsch begagnad motorhuv: 400 kr.
Plåtmuttrar med skruv till framskärmarna: 119 kr.
Ekonomiplåt till Dörrarna: 1280 kr
= 12448 kr.
Jag behöver framvagnsdelar, länkarmar, spindelleder, yttre och inre styrleder, stabstag med mera, framfjädrar, stötdämpare, diverse olika bussningar till framvagnen, nya bromsskivor, eventuellt bromsok. Bakvagnsbussningar måste jag beställa, jag behöver en beg. Bensintank, mycket småsaker som bränsleledningar och bromsrör och bromsslangar, med fastsättningsattiraljer, jag behöver en ny vindruta samt gummilister till ruta både bak och fram, eventuellt nya bromsar där bak inkl. småsaker som bromsvajer med mera. Ett nytt innertak måste jag beställa,
Bakre stötfångaren är sönderrostad, en del sådana småprylar som man inte har tänkt på...
Jag ska ha någon till att lackera bilen, kostar ju en slant även om jag gör förarbetet själv.
Bara förarbetet i sig är ju ex antal tusenlappar i materialkostnad.
Jag hade tänkt att hitta andra stolar till bilen och förmodligen andra fälgar också.
Ja herregud, bilen kommer ju att kosta uppskattningsvis runt 65000kr innan den är på gatan igen, och då har jag inte alls räknat med ett eventuellt motorbyte. Med ett motorbyte och en SFRO besiktning så är ju bilen uppe i närmare 100.000 kr.
GUD så korkat!
Tänkte jag skulle börja slipa och spackla lite häromdagen, men kom fram till att det är bättre att hänga på dörrarna och ha dom på under det jobbet, dels vill jag ju se så att inte något har slagit sig efter all rostlagning.
Som tur var så sa det i alla fall inte SPJJÅÅÅING när jag sågade bort rören i dörröppningarna.
Högerdörren gick lätt att hänga på och den passa som handen i handsken, men vänsterdörren bråkade i fyra långa timmar innan den kom på plats... Jag trodde ju att gångjärnsfästet hade slagit sig i karossen då det diffade typ 4mm i sprinthålet, men efter att ha försökt att värma och rikta i flera timmar så insåg jag att det är övre fästet i DÖRREN som har släppt i sina punktsvetsar litegrann.
Den dörren har ju alltid varit lite skev under alla åren som jag har haft bilen, trots att själva gångjärnet inte är glappt... men nu förstår jag ju varför...
Kan nu bara inte förstå hur jag ska kunna få dit det fästet ordentligt igen utan att behöva såga upp ett hål i dörrplåten. Läge att leta efter en annan dörr. FUCK!
Detta syns ju när jag hänger dit skärmen.
7mm glipa längst upp och 3mm längst ner, men så har det å andra sidan sett ut under alla år som jag haft bilen. Passformen på saker och ting är sämre än en rysk stridsvagn.
Får försöka rikta upp dörrens gångjärnsfäste på något vis innan lackering...
Började slipa bort lite spackel och bös fram på sandplåten/fronten...
Den är ju utbyt någon gång i tiden, men tyvärr tog dom sig inte tid att grunda den innan dom målade den, MASSA rostporer och rosthål under spacklet och färgen.
SUUUUCK!Nu ska jag lämna verkstaden för i kväll och åka hem och sura på kudden!