Jag fick tillbaka en extraljusramp av min pappa som han aldrig monterade på sin förra bil ( och innan dess så monterade jag aldrig den på SAAB:en som jag köpte den till )men nu var det dax att montera den på X3:an så jag får lite bättre helljus innan det blir vinter.
Extraljusrampkittet
Jag provmonterade den och såg att den kommer att passa perfekt under nummerplåten i insänkningen i stötfångaren.
Jag köpte en bit plexiglas på Biltema som jag sågade till och värmde med varmluftspistolen så jag fick rätt form på den.
Sedan fick jag tips om att göra några ventilationshål så den inte blir för varm, då det är 4st 55w lampor som lyser. så jag mätte ut och borrade 9st 10mm hål och hoppas att det räcker. den är även öppen på båda kortsidorna.
Det satt monterat kabel från lamporna som gick ihop till 1st 4 polig kontakt där 2stift var 2st lampor och de andra 2 stiften var 2x jord.
Jag monterade de med självborrande skruv i stötfångarhöljet.
Sen var det bara att fila ur för fäst-järnen i plasten som sedan nummerplåten är skruvad i.
Den ligger innanför nummerplåten.
Därefter var det bara elen kvar.
På X3:an så finns det ett jättebra hål uppe under huven på passargerarsidan mot torpedväggen. där är det nära till + och enkelt at dra kablarna snyggt och det fanns en bra plats (en mutter) för att hänga relät i samt jorda det..
Jag monterade ett dubbelrelä, så varje relä kommer att mata 1 kabel som efter kontakten går till 2 lampor.
den gula kabeln går igenom en kabelgenomföring som bara var att borra upp och sedan sitter den i 12v + polen som finns under huven ( batteriet sitter bak i bakluckan).
Andra sidan
Jag demonterade och vek undan spolarvätskebehållaren och tog bort en skyddsplast i fronten så jag kunde dra upp kabeln och hittade detta skyddande ställe dit jag drog kablarna från relät i ett kabelrör och monterade i det lösa kontaktstycket.
På insidan av lyktan så kommer röret ut och jordkablarna går ner och sitter i samma jordskruv som alla de bruna kablarna gör, nedanför på innerskärmen.
Styrströmmen till reläna tar jag från heljuslampans kabel. den blåvita som går in i lyktan. man ser att det går en liten tunn gul kabel som är intejpad i original kabelhärvan. i överkant så fanns det en gummihenomföring som inte användes under de andra kabelstammarna så den borrade jag upp ett hål i och drog igenom kablarna.
Här ser man där kablarna går igenom genomföringen
Detta är vad som synts efter att plastskyddet är monterat.
man ser den gråa kabelröret.
Och med spolarvätske behållaren återmonterad så ser det ut så här.