torsen skrev:
Min analys av problemet är följande - trots att rubriken lyder: "Inget händer när man vrider om nyckeln i dörrarna(underförstått i låscylindrarna)".
Du skriver inte om du lyckas rotera nyckeln eller om det tar stopp när du försöker.
Eftersom problemet verkar finnas endast vid minusgrader så kan man dra den slutsatsen att låset "fryser".
Det mesta kärvar när det är kallt i allmänhet och i synnerhet då smutsbemängd olja mer eller mindre omvandlats till trögt fett - som blir ännu trögare vid kyla.
Förmodligen beroende på att låscylindrarna "behandlats" med "låsolja".
Min rekommendation är som följer:
Tvätta låscylindrarna "invändigt".
Inhandla en liten sprejflaska av vardera krutlösare och vapenolja i en jaktaffär.
Behandla först låscylindrarna flödigt med krutlösare i mellan några timmar och några dagar - d v s till låscylindern medelst nyckeln går att rotera.
Använd inte våld, då riskerar du att skada nyckeln eller låscylindern.
När du lyckats rotera låscylindern så låt krutlösaren rinna av.
Behandla därefter låscylindern rikligt med vapenolja.
Vapenolja består, trots namnet, inte av olja utan av grafitpulver upplöst i flyktig vätska.
Då den lättflyktiga vätskan avdunstat återstår en beläggning av grafitpulver.
Ovanstående procedur tillämpade "vi på SAAB-ANA" på SAAB´arnas dörrlås.
Men behövdes, vad jag minns, inte på MOPAR-bilarna.
Sist, men inte minst, använd aldrig aldrig s k "låsolja".
Den ställer bara till med elände.
Lycka till och berätta om mitt tips ledde till nytta.
B t w, hur kan någon vara så imbecill att han tror att det har med batterispänningen att göra om nyckeln inte kan vridas om eller ej - suck!