2616
Sök

B230FK knackar som aldrig förr. "Strandad" i Tjeckien

4 145 Inlägg
28 december 2016
#41
Det är nog bara att ösa i en burk och köra smile

med GL5 menas att den är kompatiben med växellådsolja
man kan hälla i en kapsyl av denna i växellådsoljan upp till 3 liter

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

88 Inlägg
28 december 2016
Trådstartare
#42
spillolja skrev:
Det är nog bara att ösa i en burk och köra smile

med GL5 menas att den är kompatiben med växellådsolja
man kan hälla i en kapsyl av denna i växellådsoljan upp till 3 liter

Står på burken i den här att man ska använda hela burken, en halvliter till 4 liter motorolja.
Jag har 3,5 liter i bilen nu, dvs 0,3 från "max".
Slår i merparten av den och hoppas på det bästa.

Den verkar rätt Najs ändå. Har googlat fram lite recensioner från Polacker och de verkar ju nöjda.

Det jag är mest nyfiken på är om motsvarigheter man kan köpa i Sverige är lika tjocka.
Hade vart intressant ifall någon utav er har prövat liknande produkter och märkt skillnad smile
Senast redigerat av dumfrog (28 december 2016)

4 145 Inlägg
28 december 2016
#43
Motsvarigheten är så fall STP Oil Treatment

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

88 Inlägg
28 december 2016
Trådstartare
#44
spillolja skrev:
Motsvarigheten är så fall STP Oil Treatment

Det verkar vara närmast besläktade produkt ja.

Är den lika tjock? Någon som har koll?
Här är återigen filmen där jag vickar runt på det medlet jag har nu.
https://www.youtube.com/watch?v=q5SAs6px9jk

Edit:
STPs verision verkar också vara av tjockare karaktär.
Jag slår ner min burk och hoppas på det bästa.
https://youtu.be/UOVeUGCZLJM?t=445
Senast redigerat av dumfrog (28 december 2016)

Volkswagen <3
1 133 Inlägg
28 december 2016
#45
Dedär är inget vevlager ras iallafall.  Fick de på min 9000 2.3T o då jävla knackade de riktigt högt, bilen va slö och ökade med varvtalet.

Dedär är nog inga problem att köra hem med, låter ju som en standard b230 med lite läckage.

Allmänt körd i huvudet

1 798 Inlägg
28 december 2016
#46
Jag skulle kunna sätta en slant på att det är antingen läckage på en av avgasportarna (packning) eller sprucket grenrör efter att ha sett/hört videon.
Så kolla runt grenröret och dess anslutningar, det brukar synas rätt tydligt om det sotat någonstans.


88 Inlägg
28 december 2016
Trådstartare
#47
NU har jag vippat ner mirakelmedlet, och fasiken, jag tyckte det blev skillnad!
Varmkörde motorn sen hällde jag ner det i intervaller.

Startade motorn efter att burken var tömd och baske mig, tickandet kvävdes lite. Den tvekar lite på gaspådrag. Jag tror kanske att min tändning hamnade ett par grader (3) fel när jag satte dit 531-topp och VX3 kammen i somras.
Kanske kan vara värt att vrida tillbaka maskinen 3 grader.
Liten filmsnutt, det är ju alltid intressant;
https://www.youtube.com/watch?v=-6JWjL8D840

Att jämföras med hur den lät innan jag började pyssla om den:
https://www.youtube.com/watch?v=H6djBe80_OY

Oljebyte, efterdra grenrör och lite STP olja gjorde mycket. (Tycker jag)

4 145 Inlägg
28 december 2016
#48
Har inte B230FK Knacksensor ?

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

88 Inlägg
28 december 2016
Trådstartare
#49
spillolja skrev:
Har inte B230FK Knacksensor ?

Mjo det tror jag, hurså?
Min ger då inget utslag iallafall. Knacksensorn ändrar väl tändning laddtryck etc om den upptäcker knack och det har den då inte gjort min motor. Kanske inte upptäckt något. Men 20 år gammal sensor litar man ju inte på.
Senast redigerat av dumfrog (28 december 2016)

10 164 Inlägg
28 december 2016
#50
På sista filmen låter den som en helt normal b230 bara åk och var nöjd !!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

1 798 Inlägg
28 december 2016
#51
dumfrog skrev:
spillolja skrev:
Har inte B230FK Knacksensor ?

Mjo det tror jag, hurså?
Min ger då inget utslag iallafall. Knacksensorn ändrar väl tändning laddtryck etc om den upptäcker knack och det har den då inte gjort min motor. Kanske inte upptäckt något. Men 20 år gammal sensor litar man ju inte på.

Sensorn lyssnar efter spikningar vid förbränningen, bryr sig inte om skicket på vevlager etc.


88 Inlägg
28 december 2016
Trådstartare
#52
Hilmer skrev:
dumfrog skrev:
spillolja skrev:
Har inte B230FK Knacksensor ?

Mjo det tror jag, hurså?
Min ger då inget utslag iallafall. Knacksensorn ändrar väl tändning laddtryck etc om den upptäcker knack och det har den då inte gjort min motor. Kanske inte upptäckt något. Men 20 år gammal sensor litar man ju inte på.

Sensorn lyssnar efter spikningar vid förbränningen, bryr sig inte om skicket på vevlager etc.

Jag har faktiskt ingen aning hur en sådan sensor fungerar men det låter rimligt.

Forummoderator
18 038 Inlägg
28 december 2016
#53
Modigt gjort med att dunka i STP för att någon random snubbe på internet råder till det! Du behöver köra 3-5 mil innan oljan gjort sitt. Minst. Den ska låta mindre och mindre. I vilket fall som helt så klarar din maskin av denna fulfix. Även om problemet är ett annat.

Kan du återställa trycket till original är det bra. Annars får du gasa lungt. Bara å köra hem.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 254 Inlägg
28 december 2016
#54
dumfrog, skriv gärna vad som händer när du kommer hem, vad felet var. Jag tror många är nyfikna på vad det är som är fel.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

88 Inlägg
28 december 2016
Trådstartare
#55
Hybridsmurfen skrev:
Modigt gjort med att dunka i STP för att någon random snubbe på internet råder till det! Du behöver köra 3-5 mil innan oljan gjort sitt. Minst. Den ska låta mindre och mindre. I vilket fall som helt så klarar din maskin av denna fulfix. Även om problemet är ett annat.

Kan du återställa trycket till original är det bra. Annars får du gasa lungt. Bara å köra hem.

Jag velade i flera dagar om huruvida jag skulle slå ner den där burken, men efter att ha läst många omdömen om produkten (inte alla positiva)  så kol jag tillslut fram till att det inte kunde skada att försöka.

Jag är fullt medveten om att något är påväg att gå sönder/är sönder, men jag hoppas att den där behandlingen kan utöka motors livslängd såpass så att jag tar mig till Sverige.

Vettemannen skrev:
dumfrog, skriv gärna vad som händer när du kommer hem, vad felet var. Jag tror många är nyfikna på vad det är som är fel.

/Benny

Blir motorbyte till den nya maskinen rätt omgående jag kommer hem, men jag ska såklart kika på vad det är för fel.

Nu har jag ju massor med filmer på motorn uppe så om jag skriver vad felet är kanske någon vilsen stackare i framtiden med liknande motorljud får lite klarhet.

Forummoderator
18 038 Inlägg
28 december 2016
#56
dumfrog skrev:
Hybridsmurfen skrev:
Modigt gjort med att dunka i STP för att någon random snubbe på internet råder till det! Du behöver köra 3-5 mil innan oljan gjort sitt. Minst. Den ska låta mindre och mindre. I vilket fall som helt så klarar din maskin av denna fulfix. Även om problemet är ett annat.

Kan du återställa trycket till original är det bra. Annars får du gasa lungt. Bara å köra hem.

Jag velade i flera dagar om huruvida jag skulle slå ner den där burken, men efter att ha läst många omdömen om produkten (inte alla positiva)  så kol jag tillslut fram till att det inte kunde skada att försöka.

Jag är fullt medveten om att något är påväg att gå sönder/är sönder, men jag hoppas att den där behandlingen kan utöka motors livslängd såpass så att jag tar mig till Sverige.

Vettemannen skrev:
dumfrog, skriv gärna vad som händer när du kommer hem, vad felet var. Jag tror många är nyfikna på vad det är som är fel.

/Benny

Blir motorbyte till den nya maskinen rätt omgående jag kommer hem, men jag ska såklart kika på vad det är för fel.

Nu har jag ju massor med filmer på motorn uppe så om jag skriver vad felet är kanske någon vilsen stackare i framtiden med liknande motorljud får lite klarhet.

När du kommer hem så pina livet ur maskin! Jag är inte säker på att du lyckas. Film på det kommer nog att göra succé här på garaget :-)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

391 Inlägg
28 december 2016
#57
Tror inte heller det är några lager.
Snarare läckage på avgasidan eller kanske tom på insugssidan som ger dessa ljud.
Men är den stabil på tomgång är det säkert på avgassidan.
Bara att sätta kurs hemåt ;-)

MVH Micke
Pb 6,52/182km
http://www.garaget.org/?car=341184
Tack till Nordic Tuning, Bakaxel.se, Mekonomen Helsingborg och KL racing.se

5 Inlägg
29 december 2016
#58
tjena! läst din tråd! hoppas du klarat dig helskinnad
har du åkt än eller är du kvar ?


88 Inlägg
29 december 2016
Trådstartare
#59
Om typ 20 min åker jag till båten.

Det kommer ta 5 timmar. Jag ska vara där senast om 10 timmar. Kommer ta det lugnt, köra långsamt och bara njuta av att vara själv på de fantastiska polska motorvägarna.

(De flesta byggdes typ 2005 och är sjukt najs)

88 Inlägg
29 december 2016
Trådstartare
#60
Nu har jag hunnit 38 mil, ska kliva på färjan om ett par timmar och dit är det 12 mil.

Bilen går bra.
Varken bättre eller sämre än sist. Jag håller stabila 100-110 kmh (övriga trafikanter seglar förbi i 130-140 då 130 är begränsningen)

Jag tror ärligt att jag kommer kunna köra hela vägen till farstun hemma i Dalarna utan det minsta bekymmer.


Sök