3203
Sök

Ljusförstärkare, men vilken reläsats?

45 Inlägg
26 december 2016
Trådstartare
#1
Letar efter ledningsatser med relä till att dra el till halvljusen  med H7.
Som jag förstått finns bara ljusförstärkar sats på biltema och den är ju för H4 lampor.
Skall jag använda en eller två reläer för säkerhets skull? Om jag köper en vanlig reläsats för extraljus.
Skulle Biltemas sats med dubbelrelä duga, eller har ni andra förslag?

2 250 Inlägg
26 december 2016
#2
Halvljus 45 w, motsvarar dryga 4 Ampere  per styck.  Det klara nog alla relän.
Det viktiga är väl att kabel arean inte är lika klen som originalet. Och så behöver du säkringar samt bra Abikoskor och en ordentlig Abikoskotång. En sån med expander, utväxling. Annars blir det skräp.

Forummoderator
9 299 Inlägg
27 december 2016
#3
Biltemas ljusförstärkarsats finns ju inte kvar längre? Eller har du någon gammal liggandes/ska bygga egen? Tänk även på det som sades i den andra tråden, skickar du mer kräm till lamporna så kommer de dö ännu snabbare.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

45 Inlägg
27 december 2016
Trådstartare
#4
caromania skrev:
Biltemas ljusförstärkarsats finns ju inte kvar längre? Eller har du någon gammal liggandes/ska bygga egen? Tänk även på det som sades i den andra tråden, skickar du mer kräm till lamporna så kommer de dö ännu snabbare.

En reläsats till extraljus borde funka lika bra... Tänkt alternativt köra longlife lampor när mina extremevision dör. Kanske lyser betydligt starkare ändå med mer livslängd.

133 Inlägg
27 december 2016
#5
Men säkerheten går väl ändå först? Så svårt är det ej att byta lampan på trådägarens bil om det nu på ett bra sätt går att montera ljusförstärkare, en snabb googling får fram att Nightbreaker laser skall ge mest ljus och på så vis mest upplyst väg. https://www.google.se/url?sa=t&sour … BA9oadrMbQ

45 Inlägg
27 december 2016
Trådstartare
#6
explosiv skrev:
Men säkerheten går väl ändå först? Så svårt är det ej att byta lampan på trådägarens bil om det nu på ett bra sätt går att montera ljusförstärkare, en snabb googling får fram att Nightbreaker laser skall ge mest ljus och på så vis mest upplyst väg. https://www.google.se/url?sa=t&sour … BA9oadrMbQ

Den här kanske. Philips Rallye Vision. Om det är för två är 179 kronor väldigt  billigt. Står dock inte i beskrivningen...

http://www.jula.se/catalog/bil-och-gara … pa-001259/

Dock är livslängden hälften av vad xtreme vision är.
Går det inte använda Biltemas H4 ljusförstärkarsats  och modifiera den till h7 istället?

Avstängd
10 388 Inlägg
27 december 2016
#7
caromania skrev:
Biltemas ljusförstärkarsats finns ju inte kvar längre? Eller har du någon gammal liggandes/ska bygga egen? Tänk även på det som sades i den andra tråden, skickar du mer kräm till lamporna så kommer de dö ännu snabbare.

Jo?

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre … rtId=42602

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

2 250 Inlägg
27 december 2016
#8
Finns det spolarförstärkare och tutförstärkare också?

Skulle behöva båda i s f.

Forummoderator
9 299 Inlägg
27 december 2016
#9
it_mutt skrev:
caromania skrev:
Biltemas ljusförstärkarsats finns ju inte kvar längre? Eller har du någon gammal liggandes/ska bygga egen? Tänk även på det som sades i den andra tråden, skickar du mer kräm till lamporna så kommer de dö ännu snabbare.

Jo?

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre … rtId=42602

Aha, är det där samma? De hade ju en mojäng för ett antal år sedan som de lagerförde under just "ljusförstärkarsats". Lysande.

Meaganeowner skrev:
Finns det spolarförstärkare och tutförstärkare också?

Skulle behöva båda i s f.

Byt till CD-spelare, går mycket fortare att spola då.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Evildan
27 december 2016
#10
caromania skrev:
it_mutt skrev:
caromania skrev:
Biltemas ljusförstärkarsats finns ju inte kvar längre? Eller har du någon gammal liggandes/ska bygga egen? Tänk även på det som sades i den andra tråden, skickar du mer kräm till lamporna så kommer de dö ännu snabbare.

Jo?

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre … rtId=42602

Aha, är det där samma? De hade ju en mojäng för ett antal år sedan som de lagerförde under just "ljusförstärkarsats". Lysande.

Meaganeowner skrev:
Finns det spolarförstärkare och tutförstärkare också?

Skulle behöva båda i s f.

Byt till CD-spelare, går mycket fortare att spola då.

Du hänger ju inte med längre, det ska vara minidisc nuförtiden.

TS: Extraljuskablage fungerar likaså biltemas h4 sats.

7 441 Inlägg
31 december 2016
#11
För att återgå till trådskaparens fråga/problem.
Köp 2 st 4-poliga relän(med fästöron = INTE insticksrelän för sockelmontering).
Köp en "sats" med Abiko-kabelskor (för 6,3 mm stift) och kabelskotång.
Köp en "rulle" elkabel 1½ kvadrat milimeter.
Köp ev 2 st hängsäkringar.

Lokalisera vilka elledningar, ute vid strålkastarna, som går till hel- respektive halvljus.

På reläna finns 4 st 6,3 mm flatstift(hanar).
Från batteriet drar du en ledning till "30" på reläna(ev över säkring).
Från resp hel eller halvljus drar du elledning till "86" på reläna.
Från "87" på reläna  drar du ledningar till de kapade ledningarna till hel- resp halvljus.
Från "85" på reläna drar du en kabel som du medelst fästskruven för reläna jordar på någon lämplig plats = ej i någon plastdetalj.

Eftersom du inte skriver vilken bil det är fråga om så vill jag lägga in en "Brasklapp" om att ovanstående elektriska inkoppling inte är tillämplig på Suzuki.

Avstängd
10 388 Inlägg
31 december 2016
#12
torsen skrev:
För att återgå till trådskaparens fråga/problem.
Köp 2 st 4-poliga relän(med fästöron = INTE insticksrelän för sockelmontering).
Köp en "sats" med Abiko-kabelskor (för 6,3 mm stift) och kabelskotång.
Köp en "rulle" elkabel 1½ kvadrat milimeter.
Köp ev 2 st hängsäkringar.

Lokalisera vilka elledningar, ute vid strålkastarna, som går till hel- respektive halvljus.

På reläna finns 4 st 6,3 mm flatstift(hanar).
Från batteriet drar du en ledning till "30" på reläna(ev över säkring).
Från resp hel eller halvljus drar du elledning till "86" på reläna.
Från "87" på reläna  drar du ledningar till de kapade ledningarna till hel- resp halvljus.
Från "85" på reläna drar du en kabel som du medelst fästskruven för reläna jordar på någon lämplig plats = ej i någon plastdetalj.

Eftersom du inte skriver vilken bil det är fråga om så vill jag lägga in en "Brasklapp" om att ovanstående elektriska inkoppling inte är tillämplig på Suzuki.

Nej...inte eventuellt....
Senast redigerat av it_mutt (31 december 2016)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

45 Inlägg
31 december 2016
Trådstartare
#13
Kopplat och trixat, nu är det tre tiondelar  lägre volt i ena lampa än i batteriet. Tråkiga är att den inte lyser märkbart starkare än innan eller den andre lampan jag inte kopplat in än.
1 volts skillnad innan...
Jag skall mäta, trixa och montera en standard philips lampa istället för xtreme vision som sitter i.
En fråga, är täckkåpan viktig mot fukt bakom lampan? Den har suttit där i men inte helt tätt. Det är en slags sprint som är utsliten, förmodligen för att det är trångt in i hörnen. Till helljuset är det däremot plastbälgar.
Gott nytt år förresten.
smile

Forummoderator
18 008 Inlägg
31 december 2016
#14
hatthylla skrev:
Kopplat och trixat, nu är det tre tiondelar  lägre volt i ena lampa än i batteriet. Tråkiga är att den inte lyser märkbart starkare än innan eller den andre lampan jag inte kopplat in än.
1 volts skillnad innan...
Jag skall mäta, trixa och montera en standard philips lampa istället för xtreme vision som sitter i.
En fråga, är täckkåpan viktig mot fukt bakom lampan? Den har suttit där i men inte helt tätt. Det är en slags sprint som är utsliten, förmodligen för att det är trångt in i hörnen. Till helljuset är det däremot plastbälgar.
Gott nytt år förresten.
smile

Gott nytt!

Var har du placerat reläerna och vilken area har matningen till dessa?
Det går givetvis att räkna ut med hjälp av kabelarea och dennes längd på exakt tapp vid en given belastning, men det är väl lite överkurs.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Forummoderator
9 299 Inlägg
31 december 2016
#15
Hybridsmurfen skrev:
hatthylla skrev:
Kopplat och trixat, nu är det tre tiondelar  lägre volt i ena lampa än i batteriet. Tråkiga är att den inte lyser märkbart starkare än innan eller den andre lampan jag inte kopplat in än.
1 volts skillnad innan...
Jag skall mäta, trixa och montera en standard philips lampa istället för xtreme vision som sitter i.
En fråga, är täckkåpan viktig mot fukt bakom lampan? Den har suttit där i men inte helt tätt. Det är en slags sprint som är utsliten, förmodligen för att det är trångt in i hörnen. Till helljuset är det däremot plastbälgar.
Gott nytt år förresten.
smile

Gott nytt!

Var har du placerat reläerna och vilken area har matningen till dessa?
Det går givetvis att räkna ut med hjälp av kabelarea och dennes längd på exakt tapp vid en given belastning, men det är väl lite överkurs.

Bra jobbat Hatthyllan, och som sagt, Gott nytt även där. (Ok, hybriden kan väl också ta till sig.) smile

Enligt länkarna jag hittade i förra tråden så skulle ju lamporna brinna ut ganska snabbt med för många volt, (du är uppe i ca14nu?) och detta är ju ett ypperligt tillfälle att bevisa eller motbevisa det hela. Om/När lamporna brinner ut, posta då gärna i tråden! Bättre undersökning än så är svår att få tag på.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

45 Inlägg
31 december 2016
Trådstartare
#16
caromania skrev:
Hybridsmurfen skrev:
hatthylla skrev:
Kopplat och trixat, nu är det tre tiondelar  lägre volt i ena lampa än i batteriet. Tråkiga är att den inte lyser märkbart starkare än innan eller den andre lampan jag inte kopplat in än.
1 volts skillnad innan...
Jag skall mäta, trixa och montera en standard philips lampa istället för xtreme vision som sitter i.
En fråga, är täckkåpan viktig mot fukt bakom lampan? Den har suttit där i men inte helt tätt. Det är en slags sprint som är utsliten, förmodligen för att det är trångt in i hörnen. Till helljuset är det däremot plastbälgar.
Gott nytt år förresten.
smile

Gott nytt!

Var har du placerat reläerna och vilken area har matningen till dessa?
Det går givetvis att räkna ut med hjälp av kabelarea och dennes längd på exakt tapp vid en given belastning, men det är väl lite överkurs.

Bra jobbat Hatthyllan, och som sagt, Gott nytt även där. (Ok, hybriden kan väl också ta till sig.) smile

Enligt länkarna jag hittade i förra tråden så skulle ju lamporna brinna ut ganska snabbt med för många volt, (du är uppe i ca14nu?) och detta är ju ett ypperligt tillfälle att bevisa eller motbevisa det hela. Om/När lamporna brinner ut, posta då gärna i tråden! Bättre undersökning än så är svår att få tag på.

Har nu 14.03V vid vänstra lampan och 14.07V vid batteriet.
Den andre lampan är originalkopplad mätte runt 14.4v vid batteriet (kallare motor)  och 13v vid lampan.
Men konstigt att jag inte ser någon skillnad. Skall ta bilder och även jämföra mot en vägg. Hade gärna gjort en undersökning om jag då också fick en tydlig förbättring...

Forummoderator
9 299 Inlägg
31 december 2016
#17
hatthylla skrev:
caromania skrev:
Hybridsmurfen skrev:

Gott nytt!

Var har du placerat reläerna och vilken area har matningen till dessa?
Det går givetvis att räkna ut med hjälp av kabelarea och dennes längd på exakt tapp vid en given belastning, men det är väl lite överkurs.

Bra jobbat Hatthyllan, och som sagt, Gott nytt även där. (Ok, hybriden kan väl också ta till sig.) smile

Enligt länkarna jag hittade i förra tråden så skulle ju lamporna brinna ut ganska snabbt med för många volt, (du är uppe i ca14nu?) och detta är ju ett ypperligt tillfälle att bevisa eller motbevisa det hela. Om/När lamporna brinner ut, posta då gärna i tråden! Bättre undersökning än så är svår att få tag på.

Har nu 14.03V vid vänstra lampan och 14.07V vid batteriet.
Den andre lampan är originalkopplad mätte runt 14.4v vid batteriet (kallare motor)  och 13v vid lampan.
Men konstigt att jag inte ser någon skillnad. Skall ta bilder och även jämföra mot en vägg. Hade gärna gjort en undersökning om jag då också fick en tydlig förbättring...

Ja det är ju överhängande risk att dina lampor brinner ut snabbare tyvärr.
H7 är skit, så enkelt är det... sad

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Evildan
31 december 2016
#18
caromania skrev:
hatthylla skrev:
caromania skrev:

Bra jobbat Hatthyllan, och som sagt, Gott nytt även där. (Ok, hybriden kan väl också ta till sig.) smile

Enligt länkarna jag hittade i förra tråden så skulle ju lamporna brinna ut ganska snabbt med för många volt, (du är uppe i ca14nu?) och detta är ju ett ypperligt tillfälle att bevisa eller motbevisa det hela. Om/När lamporna brinner ut, posta då gärna i tråden! Bättre undersökning än så är svår att få tag på.

Har nu 14.03V vid vänstra lampan och 14.07V vid batteriet.
Den andre lampan är originalkopplad mätte runt 14.4v vid batteriet (kallare motor)  och 13v vid lampan.
Men konstigt att jag inte ser någon skillnad. Skall ta bilder och även jämföra mot en vägg. Hade gärna gjort en undersökning om jag då också fick en tydlig förbättring...

Ja det är ju överhängande risk att dina lampor brinner ut snabbare tyvärr.
H7 är skit, så enkelt är det... sad

Jag som har ett förflutet inom laboratorietesting i fordonsindustrin följer detta med spänning (förlåt) och ser fram emot utvärderingen.

Avstängd
10 388 Inlägg
1 januari 2017
#19
caromania skrev:
hatthylla skrev:
caromania skrev:

Bra jobbat Hatthyllan, och som sagt, Gott nytt även där. (Ok, hybriden kan väl också ta till sig.) smile

Enligt länkarna jag hittade i förra tråden så skulle ju lamporna brinna ut ganska snabbt med för många volt, (du är uppe i ca14nu?) och detta är ju ett ypperligt tillfälle att bevisa eller motbevisa det hela. Om/När lamporna brinner ut, posta då gärna i tråden! Bättre undersökning än så är svår att få tag på.

Har nu 14.03V vid vänstra lampan och 14.07V vid batteriet.
Den andre lampan är originalkopplad mätte runt 14.4v vid batteriet (kallare motor)  och 13v vid lampan.
Men konstigt att jag inte ser någon skillnad. Skall ta bilder och även jämföra mot en vägg. Hade gärna gjort en undersökning om jag då också fick en tydlig förbättring...

Ja det är ju överhängande risk att dina lampor brinner ut snabbare tyvärr.
H7 är skit, så enkelt är det... sad

I relation till vad?

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Forummoderator
9 299 Inlägg
1 januari 2017
#20
it_mutt skrev:
caromania skrev:
hatthylla skrev:

Har nu 14.03V vid vänstra lampan och 14.07V vid batteriet.
Den andre lampan är originalkopplad mätte runt 14.4v vid batteriet (kallare motor)  och 13v vid lampan.
Men konstigt att jag inte ser någon skillnad. Skall ta bilder och även jämföra mot en vägg. Hade gärna gjort en undersökning om jag då också fick en tydlig förbättring...

Ja det är ju överhängande risk att dina lampor brinner ut snabbare tyvärr.
H7 är skit, så enkelt är det... sad

I relation till vad?

H4.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.


Sök