3290
Sök

Antal brukare?

9 Inlägg
27 december 2016
Trådstartare
#1
Hej kära bilentusiaster!

Är det någon kunnig/erfaren som kan hjälpa mig att tolka Transportstyrelsens fordonsuppgifter!?

Det jag vill ha hjälp med är att konkret få reda på hur många det är som har kört bilen, dvs. hur många brukare den haft? För när man begär ett utdrag kan det t.ex. stå att bilen haft tre ägare sedan den togs i trafik, samtidigt som bilfirman hävdar att bilen endast haft en brukare. Vad ska man lyssna till? Om bilen ägts av en bilfirma tidigare och varit i trafik är det då en före detta provkörningsbil/demobil, eller? Klistrar in ett exempel nedan på en bil jag är intresserad av:

Registerutdrag
Registreringsnummer
NRS705
Fabrikat
HONDA
Handelsbeteckning
CIVIC TOURER
Fordonsslag
Personbil
Fordonsslagsklass
Personbil
Färg
Mörkgrå
Fordonsstatus
Avställd (2016-10-03)
Antal ägare sedan fordonet togs i trafik första gången
3
Nuvarande ägare fr.o.m. 2016-10-03

Ägare och brukare
HOLMSTRÖM & LINDGREN AUTOMOBIL AB
Adress
POLLENGATAN 2
Postnummer
43295
Postort
VARBERG
Organisationsnummer
5569562951
Föregående ägare fr.o.m. 2015-03-20

Ägare och brukare
BJÖRNERHAG, CLAES IVAN ALEXANDER
Adress
LUNNAGATAN 12
Postnummer
43237
Postort
VARBERG
Föregående ägare fr.o.m. 2015-01-30

Ägare och brukare
HEDIN HELSINGBORG BIL AKTIEBOLAG
Adress
BOX 22129
Postnummer
25023
Postort
HELSINGBORG
Organisationsnummer
5561345710
Föregående ägare fr.o.m. 2014-12-08

Ägare och brukare
HONDA MOTOR EUROPE LIMITED FILIAL SV
Adress
BOX 31002
Postnummer
20049
Postort
MALMÖ
Organisationsnummer
5164081530


Tacksam för svar!

3 123 Inlägg
27 december 2016
#2
Behöver inte varit demobil, ibland registreras bilarna utan att man sålt dem, väldigt ovanligt dock, eftersom garantier börjar löpa osv. Troligast har den gått som demobil hos agenturen Honda Motors och sen vidare som demobil hos hos Hedin. Köpts av en privatperson som bytt in den på bilfirma som är nuvarande ägare.


9 Inlägg
27 december 2016
Trådstartare
#3
viccoA skrev:
Behöver inte varit demobil, ibland registreras bilarna utan att man sålt dem, väldigt ovanligt dock, eftersom garantier börjar löpa osv. Troligast har den gått som demobil hos agenturen Honda Motors och sen vidare som demobil hos hos Hedin. Köpts av en privatperson som bytt in den på bilfirma som är nuvarande ägare.

Tack för svar viccoA! Med andra ord så bör man vara försiktig rörande denna bil då den troligen körts av ganska många personer, och dessutom körts hårt under dessa testkörningar. Andrahandsvärdet lär ju påverkas en del även om bilen går fint osv. Förklarar nog priset på 154k när bl.a. bilpriser.se värderar den till 173k. Bilfirman har därtill fått urusla recensioner på sin facebook-sida. Låter inte som ett jättebra köp vid en närmare analys...

Merca-lastbils mekaniker och leg. vw-nörd..
857 Inlägg
27 december 2016
#4
Importören står ju som första ägare/brukare sen Hedinbil som är återförsäljare för Honda o sen kommer första riktiga brukaren på bilen.
Alla våra bilar som vi säljer står på oss tills dom är sålda och det ekonomiska är löst. Garantierna börjar inte gälla förrän bilen vart påställd en gång.
Senast redigerat av g-man (27 december 2016)


9 Inlägg
27 december 2016
Trådstartare
#5
g-man skrev:
Importören står ju som första ägare/brukare sen Hedinbil som är återförsäljare för Honda o sen kommer första riktiga brukaren på bilen.
Alla våra bilar som vi säljer står på oss tills dom är sålda och det ekonomiska är löst. Garantierna börjar inte gälla förrän bilen vart påställd en gång.

Ok. Du menar alltså att det inte behöver röra sig om en före detta demobil alltså? Kompletterande uppgifter från biluppgifter.se nedan:

Ägarbyte
Ny brukare 2016-10-03

Trafikstatus
Avställd och får ej användas i trafik 2016-10-03

Ägarbyte
Ny brukare 2015-03-20

Trafikstatus
Påställd och får användas i trafik 2015-03-20

Trafikstatus
Avställd och får ej användas i trafik 2015-02-02

Ägarbyte
Ny brukare 2015-01-30

Registrerad
Registrerad för trafik i Sverige 2015-01-30

Ägarbyte
Ny brukare 2014-12-08

Förregistrerad
Förregistrerad och tilldelad regnummer 2014-12-08

Trafikstatus
Avställd och får ej användas i trafik 2014-12-08

Merca-lastbils mekaniker och leg. vw-nörd..
857 Inlägg
27 december 2016
#6
Tveksamt eftersom det är tätt mellan datumen i början.


9 Inlägg
27 december 2016
Trådstartare
#7
Mucho skrev:
g-man skrev:
Importören står ju som första ägare/brukare sen Hedinbil som är återförsäljare för Honda o sen kommer första riktiga brukaren på bilen.
Alla våra bilar som vi säljer står på oss tills dom är sålda och det ekonomiska är löst. Garantierna börjar inte gälla förrän bilen vart påställd en gång.

Ok. Du menar alltså att det inte behöver röra sig om en före detta demobil alltså? Kompletterande uppgifter från biluppgifter.se nedan:

Ägarbyte
Ny brukare 2016-10-03

Trafikstatus
Avställd och får ej användas i trafik 2016-10-03

Ägarbyte
Ny brukare 2015-03-20

Trafikstatus
Påställd och får användas i trafik 2015-03-20

Trafikstatus
Avställd och får ej användas i trafik 2015-02-02

Ägarbyte
Ny brukare 2015-01-30

Registrerad
Registrerad för trafik i Sverige 2015-01-30

Ägarbyte
Ny brukare 2014-12-08

Förregistrerad
Förregistrerad och tilldelad regnummer 2014-12-08

Trafikstatus
Avställd och får ej användas i trafik 2014-12-08

Ser själv nu att den endast var registrerad för trafik i 3 dagar första gången. Vilket innebär att den knappast hunnit köras under denna tid. Sedan kommer den riktiga brukaren som körde bilen i ca ett och ett halvt år för att sedan sälja den till nuvarande ägare tillika bilfirman som nu säljer den. Alltså bör man kunna säga att bilen haft en klassisk ägare/brukare tidigare (privatperson).

9 Inlägg
27 december 2016
Trådstartare
#8
Fråga: vad menar bilfirmorna när de i sina annonser skriver att bilen haft "en ägare"? Jag antar att de menar att bilen körts av en person/ägare som bilen ovan t.ex. Men varför skriver dom då "ägare" och inte brukare eller dylikt eftersom bilen alltid kommer ha haft 2-3 ägare när den säljs som begagnad: importör => bilfirma => privatperson...

Ganska förvirrande detta.

Merca-lastbils mekaniker och leg. vw-nörd..
857 Inlägg
27 december 2016
#9
Inte an aning faktiskt. Lastbilarna vi säljer har bara oss som första "ägare" då det oftast är även vi som registreringsbesiktar dom fordonen.


3 123 Inlägg
27 december 2016
#10
När jag köpt nya Mercedesar står jag som första ägaren. Inte importören/agenturen eller återförsäljaren. På mercedes börjar garantin löpa från första registreringsdagen inte första gången bilen är påställd.


9 Inlägg
28 december 2016
Trådstartare
#11
viccoA skrev:
När jag köpt nya Mercedesar står jag som första ägaren. Inte importören/agenturen eller återförsäljaren. På mercedes börjar garantin löpa från första registreringsdagen inte första gången bilen är påställd.

Men någon måste väl alltid stå som ägare av ett fordon? En bil kan väl inte stå i en bihall eller på ett lager utan att ha en ägare? Eller? Om t.ex. någon gör inbrott i bilhallen och stjäl bilen vem ska då göra anmälan till polisen och/eller kontakta försäkringsbolaget m.m.?

Handlar det hela inte om antal ägare sedan bilen blivit påställd och får användas i trafik? Mercedes kanske dokumenterar på ett annat sätt än andra?

3 123 Inlägg
28 december 2016
#12
Mucho skrev:
viccoA skrev:
När jag köpt nya Mercedesar står jag som första ägaren. Inte importören/agenturen eller återförsäljaren. På mercedes börjar garantin löpa från första registreringsdagen inte första gången bilen är påställd.

Men någon måste väl alltid stå som ägare av ett fordon? En bil kan väl inte stå i en bihall eller på ett lager utan att ha en ägare? Eller? Om t.ex. någon gör inbrott i bilhallen och stjäl bilen vem ska då göra anmälan till polisen och/eller kontakta försäkringsbolaget m.m.?

Handlar det hela inte om antal ägare sedan bilen blivit påställd och får användas i trafik? Mercedes kanske dokumenterar på ett annat sätt än andra?

Nya bilar kan sakna ägare, är säljaren/agetnuren som registrerar in den nya bilen hos transportstyrelsen i samband med leverans.



Sök