3559
Sök

Lurad av bilfirma, vad har jag för rättigheter ?

Ubåtsingenjör
7 317 Inlägg
28 december 2016
Trådstartare
Hej !

Köpte en skit bil i somras, ABSen var vid köptillfället dålig så säljare åtog sig att reparera detta. När jag plockade upp bilen så började dock lampan lysa ganska snart igen så jag lämnade tillbaka bilen och krävde att de skulle åtgärda det, vilket de gladligen gjorde.

Problemet är att ABSen har bettet sig lite underligt så jag har haft en aning om att allt inte står rätt till, men inte funderat så jätte mycket över det. Idag när jag skulle köra hem från jobbet var det väldigt halt och hjulen låste sig när jag bromsade, ABSen lyste med sin frånvaro. Stängde då av bilen och startade igen och upptäckte att lampan slocknade exakt samtidigt som oljetryckslampan. Arg som ett bi demonterade jag instrumenthuset så fort jag kom hem och får då se att de endast har kopplat förbi lampan.

Detta måste vara brottsligt ? Vad har jag för rättigheter emot firman ? Kan jag kräva att de lagar bilen ?

Svar om att jag borde kollat lampan tidigare undanbes vänligt men jävligt bestämt
Senast redigerat av CHEEVA (28 december 2016)

Forummoderator
9 299 Inlägg
28 december 2016
Lampan lyste alltså när du köpte bilen (eller tändes ganska snart efteråt) och detta fixade firman, "släckte lampan"?
Ja, det låter ju verkligen inte bra i sådana fall. Kan du få fram något kvitto/arbetsorder på jobbet som de påstod sig ha gjort? Kan du själv kolla om de byglat lampan?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Ubåtsingenjör
7 317 Inlägg
28 december 2016
Trådstartare
caromania skrev:
Lampan lyste alltså när du köpte bilen (eller tändes ganska snart efteråt) och detta fixade firman, "släckte lampan"?
Ja, det låter ju verkligen inte bra i sådana fall. Kan du få fram något kvitto/arbetsorder på jobbet som de påstod sig ha gjort? Kan du själv kolla om de byglat lampan?

Ja först bytte de en givare och det fick jag kvitto på, när jag lämnade in den igen menade de på att de missat att nolla felkoden vilket jag såklart inte har kvitto på

demonterade som sagt instrumenthuset i all hast och fick se att den är byglad

Forummoderator
9 299 Inlägg
28 december 2016
CHEEVA skrev:
caromania skrev:

Ja först bytte de en givare och det fick jag kvitto på, när jag lämnade in den igen menade de på att de missat att nolla felkoden vilket jag såklart inte har kvitto på

demonterade som sagt instrumenthuset i all hast och fick se att den är byglad

Missade att du rivit klustret, sorry.

Ja, har du kvitto på utbytt givare känns det ju som om de har ryggen fri. Vad är det för "skitbil"? Det har ju dessutom gått väl lång tid sedan du köpte den. hmm

Ubåtsingenjör
7 317 Inlägg
29 december 2016
Trådstartare
Visst har det gått lång tid, men att de har bytt en del som inte har åtgärdat problemet ska väl inte spela någon roll ? Lämnade som sagt in bilen igen då lampan fortfarande lös efter detta, då "nollade" de lampan ... bygla är tydligen att nolla enligt dem.  Det har gått ca 4,5 månad sen jag köpte den.
Kör ju ganska snällt fram och tillbaka från jobbet så har aldrig reflekterat över att absen inte funkar.

Skit bilen är min bedrövliga Hyundai, vilken kommer att bytas ut så fort det finns ekonomi för det.

Avstängd
10 388 Inlägg
29 december 2016
CHEEVA skrev:
Visst har det gått lång tid, men att de har bytt en del som inte har åtgärdat problemet ska väl inte spela någon roll ? Lämnade som sagt in bilen igen då lampan fortfarande lös efter detta, då "nollade" de lampan ... bygla är tydligen att nolla enligt dem.  Det har gått ca 4,5 månad sen jag köpte den.
Kör ju ganska snällt fram och tillbaka från jobbet så har aldrig reflekterat över att absen inte funkar.

Skit bilen är min bedrövliga Hyundai, vilken kommer att bytas ut så fort det finns ekonomi för det.

6 månader är gränsen för fel som anses ha funnits vid köpet.

- - Edit - -

Inom dessa 6 månader har du rätt att kräva att felet åtgärdas. Eller ja; om det påtalas inom denna tid (annars hade givetvis firman kunnat dra ut på det).

Enda egentliga undantaget från detta är om man avtalat bort åtagande gällande fel som fanns på bilen (dessa är ju då uppenbart påtalade) vid köptillfället.

- - Edit 2 - -

Sen har du på det reklamationsrätt, men, det är en annan "del" av det hela s.a.s.
Senast redigerat av it_mutt (29 december 2016)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Ubåtsingenjör
7 317 Inlägg
29 december 2016
Trådstartare
it_mutt skrev:
CHEEVA skrev:

- - Edit - -

Inom dessa 6 månader har du rätt att kräva att felet åtgärdas. Eller ja; om det påtalas inom denna tid (annars hade givetvis firman kunnat dra ut på det).

Enda egentliga undantaget från detta är om man avtalat bort åtagande gällande fel som fanns på bilen (dessa är ju då uppenbart påtalade) vid köptillfället.

- - Edit 2 - -

Sen har du på det reklamationsrätt, men, det är en annan "del" av det hela s.a.s.

Med andra ord kan jag kräva att firman lagar bilen ? Hade ju helst sett att de tagit tillbaka den, men det lär väl aldrig hända tyvärr

Det som är mest tråkigt med detta är att det endast spär på fördomar, men man lär väl så länge man lever

Avstängd
10 388 Inlägg
29 december 2016
CHEEVA skrev:
it_mutt skrev:
CHEEVA skrev:

- - Edit - -

- - Edit 2 - -

Med andra ord kan jag kräva att firman lagar bilen ? Hade ju helst sett att de tagit tillbaka den, men det lär väl aldrig hända tyvärr

Det som är mest tråkigt med detta är att det endast spär på fördomar, men man lär väl så länge man lever

Konsumentköplagen ger dig den rätten ja. Du kan (om möjligheten finns givetvis) även kräva att få en annan "likadan" bil istället.

För att dra vad den (KKL) enkelt säger om det som kan vara av intresse för dig;

Fel på varan (bilen i detta fall).

Då kan du;

Kräva avhjälpande - mao få bilen reparerad
Kräva omleverans - få en annan  likvärdig bil
Kräva prisavdrag eller ersättning för att själv rätta till felet.
Häva köpet om felet är av "stor betydelse för dig"

(Man kan då även hålla inne så mycket av betalningen som krävs för att det ska fungera som säkerhet för ditt krav. Det i sin tur är ju kört om det redan är betalt och färdigt givetvis).

Företaget å sin sida har rätt att i första hand erbjuda dig att reparera bilen, eller erbjuda dig en annan likvärdig bil. Men även här är det bara om det sker inom rimlig tid och inte är till extra besvär för dig.

Bilen kan då ses som felaktig om;

Den inte stämmer överens med vad du har avtalat om med företaget, till exempel vad gäller mängd eller kvalitet.
Företaget inte har upplyst dig om detaljer om varan som du borde ha blivit upplyst om, till exempel att bilen inte har fungerande ABS.
Den är i sämre skick än du hade kunnat förutsätta utifrån varans pris, ålder och andra förutsättningar.

Fel som visar sig inom sex månader antas ha funnits där från början om inte företaget kan bevisa annat. Efter sex månader är det du som ska bevisa att det är ett ursprungligt fel på varan.

Ska du reklamera något så måste du reklamera den felaktiga varan hos företaget inom skälig tid efter att du upptäckte felet. Det betyder att du meddelar företaget om felet och varför du anser att varan är felaktig. Reklamerar du varan inom två månader efter det att du upptäckt felet är du -alltid- i rätt tid.
Maximal tid att reklamera ett köp är då tre år.

Ubåtsingenjör
7 317 Inlägg
29 december 2016
Trådstartare
it_mutt skrev:
CHEEVA skrev:
it_mutt skrev:

- - Edit - -

- - Edit 2 - -

Konsumentköplagen ger dig den rätten ja. Du kan (om möjligheten finns givetvis) även kräva att få en annan "likadan" bil istället.

För att dra vad den (KKL) enkelt säger om det som kan vara av intresse för dig;

Fel på varan (bilen i detta fall).

Då kan du;

Kräva avhjälpande - mao få bilen reparerad
Kräva omleverans - få en annan  likvärdig bil
Kräva prisavdrag eller ersättning för att själv rätta till felet.
Häva köpet om felet är av "stor betydelse för dig"

(Man kan då även hålla inne så mycket av betalningen som krävs för att det ska fungera som säkerhet för ditt krav. Det i sin tur är ju kört om det redan är betalt och färdigt givetvis).

Företaget å sin sida har rätt att i första hand erbjuda dig att reparera bilen, eller erbjuda dig en annan likvärdig bil. Men även här är det bara om det sker inom rimlig tid och inte är till extra besvär för dig.

Bilen kan då ses som felaktig om;

Den inte stämmer överens med vad du har avtalat om med företaget, till exempel vad gäller mängd eller kvalitet.
Företaget inte har upplyst dig om detaljer om varan som du borde ha blivit upplyst om, till exempel att bilen inte har fungerande ABS.
Den är i sämre skick än du hade kunnat förutsätta utifrån varans pris, ålder och andra förutsättningar.

Fel som visar sig inom sex månader antas ha funnits där från början om inte företaget kan bevisa annat. Efter sex månader är det du som ska bevisa att det är ett ursprungligt fel på varan.

Ska du reklamera något så måste du reklamera den felaktiga varan hos företaget inom skälig tid efter att du upptäckte felet. Det betyder att du meddelar företaget om felet och varför du anser att varan är felaktig. Reklamerar du varan inom två månader efter det att du upptäckt felet är du -alltid- i rätt tid.
Maximal tid att reklamera ett köp är då tre år.

Tack för ett jäkligt bra svar smile ska åka dit på fredag och se vad de har att säga till sitt försvar

Avstängd
10 388 Inlägg
29 december 2016
CHEEVA skrev:
Tack för ett jäkligt bra svar smile ska åka dit på fredag och se vad de har att säga till sitt försvar

Ja det är ju bara att påpeka att du har konsumentköplagen på "din sida" s.a.s. om de skulle trilskas.

Förutom en absstyrenhet som ger upp så är ju inte direkt övriga delen av systemet vidare svindyrt. Men visst, att fulbygla en lampa är ju ännu billigare.... =/

Evildan
29 december 2016
Vilka jäkla idioter att "laga" på det viset.
Du får kräva att dom tomtarna lagar bilen på riktigt vis kort och gott.

Forummoderator
9 299 Inlägg
29 december 2016
Evildan skrev:

Kan bara hålla med, det är en sak att göra liknande manöver med SRS-lampan -emellertid min högst personliga åsikt- då delar av det systemet kan vara omöjligt i vissa modeller att återställa. Däremot skulle jag vara väldigt noggrann med att berätta detta för en framtida köpare.

Att däremot fulsläcka ABS-lampan, bygla med andra lampor etc är ju fullständigt idiotiskt då man faktiskt förlitar sig på ABS och till och med utnyttjar det flera gånger per vinter.
Senast redigerat av caromania (29 december 2016)

Evildan
29 december 2016
caromania skrev:
Evildan skrev:

Kan bara hålla med, det är en sak att göra liknande manöver med SRS-lampan -emellertid min högst personliga åsikt- då delar av det systemet kan vara omöjligt i vissa modeller att återställa. Däremot skulle jag vara väldigt noggrann med att berätta detta för en framtida köpare.

Att däremot fulsläcka ABS-lampan, bygla med andra lampor etc är ju fullständigt idiotiskt då man faktiskt förlitar sig på ABS och till och med utnyttjar det flera gånger per vinter.

Intressant tråd i ämnet.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=217166

8 883 Inlägg
29 december 2016
Evildan skrev:
caromania skrev:
Evildan skrev:

Intressant tråd i ämnet.

Snacka om att kasta sten i glashus :-)

Fotograf på tierpidag.se

Evildan
29 december 2016
Hamilton skrev:
Evildan skrev:
caromania skrev:

Intressant tråd i ämnet.

Snacka om att kasta sten i glashus :-)

Karma is a Bitch!

Ni som inte är med på tåget kan läsa inlägg #11.
Senast redigerat av Evildan (29 december 2016)

88 Inlägg
29 december 2016
TS verkar vara erfaren inom ämnet så han tycker jag inte synd om.

Ni som byglar SRS lampor, ABS lampor och bromslampor; sover ni om nätterna?

Hur kan ni vara så förbannat korkade så att ni bygger bort säkerhetsfunktioner? Ha iallafall stake nog att koppla bort era jävla skitlösningar innan ni säljer vidare bilen till någon familj, eller informera om att bilen har brister. Det är ingen överspacklad  buckla, det är tamefan bromsarna. Det som håller oss vid liv.

Puckon.

118 Inlägg
29 december 2016
Dom har ju fixat ABS-lampan så att den lyser som den ska, det är bara det besiktningen kollar på så det gör inget att det systemet i sig inte fungerar. Har själv lagat på det sättet flera gånger och besiktningen har inte sagt något. Timer på SRS-lampa, byglat ABS-lampan till oljelampan med en liten timer som fördröjer strömmen en halv sekund så att det verkligen ser helt "äkta ut" och även kastat ut bromslampan när den började lysa av någon anledning. Har aldrig fått några problem och besiktningen säger inget.

Tycker att du ska vara glad över att dom faktiskt har lagat felet, bilfirmor brukar inte bry sig om sånt.

8 883 Inlägg
29 december 2016
mrmercedes skrev:
Dom har ju fixat ABS-lampan så att den lyser som den ska, det är bara det besiktningen kollar på så det gör inget att det systemet i sig inte fungerar. Har själv lagat på det sättet flera gånger och besiktningen har inte sagt något. Timer på SRS-lampa, byglat ABS-lampan till oljelampan med en liten timer som fördröjer strömmen en halv sekund så att det verkligen ser helt "äkta ut" och även kastat ut bromslampan när den började lysa av någon anledning. Har aldrig fått några problem och besiktningen säger inget.

Tycker att du ska vara glad över att dom faktiskt har lagat felet, bilfirmor brukar inte bry sig om sånt.

Skämtar du? Man blir mörkrädd när man läser sånt här.

Fotograf på tierpidag.se

118 Inlägg
29 december 2016
Det är bara så att alla inte tar "(låtsas)säkerheten" på allvar, gilla läget.

8 883 Inlägg
29 december 2016
mrmercedes skrev:
Det är bara så att alla inte tar "(låtsas)säkerheten" på allvar, gilla läget.

Säkerhet eller inte så kanske man vill veta vad som är fel och åtgärda det.
Hur gör du om det blir fel på oljetrycket  och oljetryckslampan börjar lysa och du har lampan kopplad till ABS och SRS? Drar du då en ny kabel till radion då....

Fotograf på tierpidag.se

Sök