CHEEVA skrev:
it_mutt skrev:
CHEEVA skrev:
Visst har det gått lång tid, men att de har bytt en del som inte har åtgärdat problemet ska väl inte spela någon roll ? Lämnade som sagt in bilen igen då lampan fortfarande lös efter detta, då "nollade" de lampan ... bygla är tydligen att nolla enligt dem. Det har gått ca 4,5 månad sen jag köpte den.
Kör ju ganska snällt fram och tillbaka från jobbet så har aldrig reflekterat över att absen inte funkar.
Skit bilen är min bedrövliga Hyundai, vilken kommer att bytas ut så fort det finns ekonomi för det.
6 månader är gränsen för fel som anses ha funnits vid köpet.
- - Edit - -
Inom dessa 6 månader har du rätt att kräva att felet åtgärdas. Eller ja; om det påtalas inom denna tid (annars hade givetvis firman kunnat dra ut på det).
Enda egentliga undantaget från detta är om man avtalat bort åtagande gällande fel som fanns på bilen (dessa är ju då uppenbart påtalade) vid köptillfället.
- - Edit 2 - -
Sen har du på det reklamationsrätt, men, det är en annan "del" av det hela s.a.s.
Med andra ord kan jag kräva att firman lagar bilen ? Hade ju helst sett att de tagit tillbaka den, men det lär väl aldrig hända tyvärr
Det som är mest tråkigt med detta är att det endast spär på fördomar, men man lär väl så länge man lever
Konsumentköplagen ger dig den rätten ja. Du kan (om möjligheten finns givetvis) även kräva att få en annan "likadan" bil istället.
För att dra vad den (KKL) enkelt säger om det som kan vara av intresse för dig;
Fel på varan (bilen i detta fall).
Då kan du;
Kräva avhjälpande - mao få bilen reparerad
Kräva omleverans - få en annan likvärdig bil
Kräva prisavdrag eller ersättning för att själv rätta till felet.
Häva köpet om felet är av "stor betydelse för dig"
(Man kan då även hålla inne så mycket av betalningen som krävs för att det ska fungera som säkerhet för ditt krav. Det i sin tur är ju kört om det redan är betalt och färdigt givetvis).
Företaget å sin sida har rätt att i första hand erbjuda dig att reparera bilen, eller erbjuda dig en annan likvärdig bil. Men även här är det bara om det sker inom rimlig tid och inte är till extra besvär för dig.
Bilen kan då ses som felaktig om;
Den inte stämmer överens med vad du har avtalat om med företaget, till exempel vad gäller mängd eller kvalitet.
Företaget inte har upplyst dig om detaljer om varan som du borde ha blivit upplyst om, till exempel att bilen inte har fungerande ABS.
Den är i sämre skick än du hade kunnat förutsätta utifrån varans pris, ålder och andra förutsättningar.
Fel som visar sig inom sex månader antas ha funnits där från början om inte företaget kan bevisa annat. Efter sex månader är det du som ska bevisa att det är ett ursprungligt fel på varan.
Ska du reklamera något så måste du reklamera den felaktiga varan hos företaget inom skälig tid efter att du upptäckte felet. Det betyder att du meddelar företaget om felet och varför du anser att varan är felaktig. Reklamerar du varan inom två månader efter det att du upptäckt felet är du -alltid- i rätt tid.
Maximal tid att reklamera ett köp är då tre år.