3423
Sök

Glödande högra bakbroms.

18 Inlägg
6 januari 2017
Trådstartare
Hejsan! har en golf 4 98- och märkte idag att högra bak bromskivan glöder som in i helvete och luktar väldigt mycket, som är något bränt när jag kör och när jag kör så känner jag sån motstånd när jag försöker köra fram, när jag släpper gaset så bromsar den ner hastigheten ovanligt mycket än tidigare, igår funkade den prima men idag var det konstigt. Kanske på grund av att det har frysit ihjäl sig? kollade runt andra skivor både fram och bak men inget, bara högra bak skivan som glöder som in helvete. Vad beror det på? Har det frysit ihjäl sig? kanske på grund av parkeringsbromsen? Har tid hos verkstad på tisdag. Tog bilen in till garaget och hoppas på att det tinar upp. Just nu är det -10 grader och nu under dessa dagar verkar grader gå ner till 4+ högst. sad
Senast redigerat av pacman2111 (6 januari 2017)

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 243 Inlägg
6 januari 2017
pacman2111 skrev:
Hejsan! har en golf 4 98- och märkte idag att högra bak bromskivan glöder som in i helvete när jag kör och när jag kör så känner jag sån motstånd när jag försöker köra fram, när jag släpper gaset så bromsar den ner hastigheten ovanligt mycket än tidigare, igår funkade den prima men idag var det konstigt. Kanske på grund av att det har frysit ihjäl sig? kollade runt andra skivor både fram och bak men inget, bara högra bak skivan som glöder som in helvete. Vad beror det på? Har det frysit ihjäl sig? kanske på grund av parkeringsbromsen? Har tid hos verkstad på tisdag. Tog bilen in till garaget och hoppas på att det tinar upp. Just nu är det -10 grader och nu under dessa dagar verkar grader gå ner till 4+ högst. sad

Har du använt handbromsen för första gången på flera år så kan det vara det som spökar, att det har rostat ihop och inte släpper tillbaks wiren. Det kanske inte drabbar båda sidorna.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

VAGIS Car Club
1 093 Inlägg
6 januari 2017
Eller bara att kolven i oket är slut och inte går tillbaka, märks rätt fort om du får upp den på en lyft och kan titta från baksidan och snurra hjulet

2005 A3 Sportback 3.2L -> DTM Facelift
Quattro | 18" OZ-Superturismo | 250Hk VR6 | TT seats (-16) | A3 2012 facelift console | 2DIN conversion
2012 Exterior Facelift | Black Optic | Full courtesy LED | 7" LED touch screen |
DTM-Exterior | RS3 spoiler |

18 Inlägg
6 januari 2017
Trådstartare
Vettemannen skrev:
pacman2111 skrev:
Hejsan! har en golf 4 98- och märkte idag att högra bak bromskivan glöder som in i helvete när jag kör och när jag kör så känner jag sån motstånd när jag försöker köra fram, när jag släpper gaset så bromsar den ner hastigheten ovanligt mycket än tidigare, igår funkade den prima men idag var det konstigt. Kanske på grund av att det har frysit ihjäl sig? kollade runt andra skivor både fram och bak men inget, bara högra bak skivan som glöder som in helvete. Vad beror det på? Har det frysit ihjäl sig? kanske på grund av parkeringsbromsen? Har tid hos verkstad på tisdag. Tog bilen in till garaget och hoppas på att det tinar upp. Just nu är det -10 grader och nu under dessa dagar verkar grader gå ner till 4+ högst. sad

Har du använt handbromsen för första gången på flera år så kan det vara det som spökar, att det har rostat ihop och inte släpper tillbaks wiren. Det kanske inte drabbar båda sidorna.

/Benny

har använt handbromsen flera gånger. Grejen är att det känns lätt att dra upp handbromsen än innan. Men vrf just ena men inte på båda skivorna?

1 966 Inlägg
6 januari 2017
Ta bort hjulet och jämför beläggen. Snedslitet? Är det ena mer slitet än det andra? Finns det friktionsmaterial kvar på båda två?

6 143 Inlägg
6 januari 2017
Hej!
Det är väl handbromsvajern som fastnat! Vatten/fukt  kommer in i höljet och vajen innuti rostar och expanderar vilket får vajern att gå trögare i höljet. Eller att kolven i oket  går trögt.

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 243 Inlägg
7 januari 2017
pacman2111 skrev:
Vettemannen skrev:
pacman2111 skrev:

/Benny

har använt handbromsen flera gånger. Grejen är att det känns lätt att dra upp handbromsen än innan. Men vrf just ena men inte på båda skivorna?

Haha!! Den var bra. Handbromsen (Parkeringsbroms som det egentligen heter) skall användas varje gång du lämnar bilen, därav namnet. Använder man den som man ska är risken minimal att den fastnar.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

18 Inlägg
7 januari 2017
Trådstartare
Hej alla igen, den verkar har släppt sig, lät den stå i garaget sen igår med handbromsen nere och tog en testtur med den alldeles nyss, den gör ingen motstånd längre eller sänker hastigheten ovanligt mycket  när man släpper gaset som den gjorde igår! Men man ser hur slitet den har blivit sen igår sad
Senast redigerat av pacman2111 (7 januari 2017)

Sök