2726
Sök

Bilen orkar inte över 500rpm

10 Inlägg
8 januari 2017
Trådstartare
Hallå!
Det är så att jag har stött på problem med min bil som är en Saab 9-3 linear sc. -06. Och iom att jag inte kan ett skit om bilar så vänder kag mig till er!

Det började med att den började hacka och hastigheten bara sjönk oavsett växel, sen så lät jag den stå över natten för att testa på morgonen igen och då gick den inte att starta helt, den kom typ till 500rpm och sen stendog den(osvsett gas).
Så jag testade att tömma tanken och byta bränslefilter, ifall jag hade tankat fel.

Nu startar den och så men orkar fortfarande inte över 500rpm oavsett hur mycket man gasar och det ryker vitt ifrån under motorn någonstans...

Det jag har fått till mig är att det antingen kan vara topplocket eller något jävla spjäll, kan det stämma? Och vad skulle det gå på att fixa i så fall tror ni?

Ha en bra dag!

3 173 Inlägg
8 januari 2017
Kan tänka mig att det är gasspjället som har sagt upp sig.

10 Inlägg
8 januari 2017
Trådstartare
Tobzter skrev:

Ofan, det är så alltså? Tack för svar!

7 438 Inlägg
8 januari 2017
Gasreglering elektroniskt/trådlöst = "by wire"?
Vet inte hur det är med SAAB men med Land Rover m fl bilfabrikat  så går regleringen in i ett sparläge om fel på "by wire", t ex gaspedal, uppstår.
Medger endast tomgång eller obetydligt över.

3 173 Inlägg
8 januari 2017
Gluecifer skrev:
Tobzter skrev:

Lättast är att få någon att läsa av felkoder.du kan ju börja med en rengöring av det kanske..googla lite om gasspjället till saab 9-3  så får du väldigt matnyttig info
Senast redigerat av Tobzter (8 januari 2017)

10 Inlägg
8 januari 2017
Trådstartare
Tobzter skrev:
Gluecifer skrev:
Tobzter skrev:

Lättast är att få någon att läsa av felkoder.du kan ju börja med en rengöring av det kanske..googla lite om gasspjället till saab 9-3  så får du väldigt matnyttig info

Jag ska göra detta! Tack så jättemycket!

10 Inlägg
8 januari 2017
Trådstartare
torsen skrev:
Gasreglering elektroniskt/trådlöst = "by wire"?
Vet inte hur det är med SAAB men med Land Rover m fl bilfabrikat  så går regleringen in i ett sparläge om fel på "by wire", t ex gaspedal, uppstår.
Medger endast tomgång eller obetydligt över.

Ja, det kan ju vara utlöst(eller vad man ska säga), ska kolla upp detta när tillfälle ges! Tack ska du ha!

Sök