2433
Sök

Ny bil eller Kylarbyte?

35 Inlägg
13 januari 2017
Trådstartare
#1
Kramade ett träd och Kylarn böjde sig efter grillen. Den kyler fortfarande men läcker glykol. Är det värt att försöka snygga till grillen och byta Kylare eller kommer det kosta för mycket?

Innan krasch var bilen värd på sin höjd 15000kr. Jag tänker att en ny Kylare på en bil med bucklad huv och grill kanske kostar lika mycket som en gammal Volvo på blocket? Vad tror ni?

Någon erfarenhet om verkstadspriser på Kylarbyte?

Kia magentis 2.0AC -05
bilder finns på min profil / min bil
Senast redigerat av skaduddel (15 januari 2017)

Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
13 januari 2017
#2
Det är väl inget snack om att det bara är te å gå te  skroten o fixa"  nytt  " när man är oförsiktig..
För det lär väl hända igen..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

6 115 Inlägg
13 januari 2017
#3
Hej!
Ny kylare finns på "autopartsmarket " i Riga för under tusenlappen . Beg finns på skroten. -Bara att välja!


87 Inlägg
13 januari 2017
#4
Finns kylare och frontar till gamla volvos överallt. 1500 kronor så har du lagat problemet.

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 241 Inlägg
13 januari 2017
#5
Beya skrev:
Finns kylare och frontar till gamla volvos överallt. 1500 kronor så har du lagat problemet.

Enligt TS har han en "Kia magentis 2.0AC".

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

35 Inlägg
14 januari 2017
Trådstartare
#6
Vet att en Kylare kan bli billig men både  far och jag är tveksamma till att det går sätta dit en utan att räta ut hela grillen. Har dock 0%känsla för pris angående karosseri. Hittade 0artiklar för min modell på alla skrot o bildelssidor.


Beya hävdar alltså att en trädkrock är billigare än att byta två bromsskivor? smile

Forummoderator
9 299 Inlägg
14 januari 2017
#7
Det låter som om du har en bucklig bil. Bild?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

35 Inlägg
14 januari 2017
Trådstartare
#8
caromania skrev:
Det låter som om du har en bucklig bil. Bild?

Bilder finns i min bils fotoalbum! lade till dom i morse

87 Inlägg
14 januari 2017
#9
Ursäktar mitt fel, trodde han skrev att han hade en gammal volvo i inlägget...

Ska läsa nogrannare nästa gång wink

2 182 Inlägg
14 januari 2017
#10
Byt kylare och å rikta upp det som behövs med hammare eller spett

Hallå är det polisen? Det står en vacker man i mitt hus! O, vänta ett tag, det är ju jag.
-Johnny Bravo

Billjuds Wannabe
1 771 Inlägg
14 januari 2017
#11
Av det man kan se på bilderna så behövs ny/begagnad kylare, kylarinfästning, huv & stötfångare.
Sen är frågan hur resten ser ut om du demonterar stötfångaren.

Personligt högsta - 142,05db med budgett 3000kr
(hade blivit högre om inte lådan varit för liten & sluten)
Letar med ljus och lykta efter ett Cheva Nova 68-72 objekt att ta sig an.

35 Inlägg
14 januari 2017
Trådstartare
#12
Om man inte bryr sig hur den ser ut, skulle man kunna ta loss kylarn o räta ut så mycket man kan där det behövs och sedan skruva på en ny? om det ser ut som ett djävulskt jobb när kylarn väl är borttagen så får man väl banka livligt eller punga upp..

Vad jag har läst så är det inte svårt att byta kylare så länge utrymme finns. Finns det något att förlora på att försöka hemma eller ska jag få den till verkstaden innan jag drar någon slutsats?

TL;DR skiter fullständigt i hur den ser ut, kan jag inte byta kylare själv och räta ut det mesta så länge jag har tålamod?
Senast redigerat av skaduddel (14 januari 2017)

35 Inlägg
15 januari 2017
Trådstartare
#13
Streethawk skrev:
Av det man kan se på bilderna så behövs ny/begagnad kylare, kylarinfästning, huv & stötfångare.
Sen är frågan hur resten ser ut om du demonterar stötfångaren.

Var ganska otydlig i förra svaret.

Måste jag verkligen byta huv och stötfångare? kan jag inte laga bucklorna så gott jag kan själv? stötfångarn är ju bara böjd med några få procent och huven sticker upp på ett enda ställe.
Kylarinfästning har jag aldrig hört talas om, hittar inget heller, dyrt?

6 115 Inlägg
15 januari 2017
#14
Hej!
Att byta kylare är lätt! Fästena sitter under kylaren (lägg dig under bilen och titta)  och möjligen något upptill...det är ju bara att kolla så ser du skruvfästena.


Forummoderator
17 996 Inlägg
16 januari 2017
#15
jaka54 skrev:
Hej!
Att byta kylare är lätt! Fästena sitter under kylaren (lägg dig under bilen och titta)  och möjligen något upptill...det är ju bara att kolla så ser du skruvfästena.

Bilen är en smula skelögd också. Man kanske ska ta med detta lilla iritationsmomentet i ekvationen?

https://www1.garaget.org/archive/221/220302/399545/399545-3780840.jpg
Senast redigerat av Hybridsmurfen (16 januari 2017)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Varningar: För många..
2 552 Inlägg
16 januari 2017
#16
Köp en ny bil istället.

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone

35 Inlägg
19 januari 2017
Trådstartare
#17
IceEyes skrev:
Köp en ny bil istället.

Har kollat runt mycket på bilar i samma klass och blivit intresserad, men eftersom att bilen fortfarande går som den ska(minus kylare) så är det inte värt att lägga ut 15000kr. Inte innan jag ens försökt byta kylare som på sin höjd kan kosta 1500kr..

Min prognos lyder att jag ska tappa ur glykolen och sedan gå lös på alla skruvar jag hittar på kylarn, sedan ta med den till skroten och hitta en som liknar/passar. Förhoppningsvis behöver jag ingen ny infästning men det är nog inte så dyrt på skroten heller, för den delen. Jag hoppas också att fläkt följer med på kylarn eftersom att en av de nuvarande två har spruckit lite.

Oavsett hur många små problem som dyker upp under bytet så är jag säker på att det kostar mycket mindre än en ny bil. särskilt när den nya bilen inte kommer vara lika pålitlig som denna här.

Något speciellt att tänka på innan jag börjar? drar igång i helgen
Senast redigerat av skaduddel (19 januari 2017)


Sök