Skulle absolut kunna vara kolen i generatorn, jordfel är möjligt, och har med jordkabel/fläta att göra, även på BMW, tommen1. De har samma kvalitet på kablarna som minst 90% av alla andra märken har.
Hade ett liknande problem på min gamla SAAB 900 1980, som då hade gått ca 35.000 mil och det var jordflätorna som var problemet. Bytte dem och problemet ar borta.
Det skulle även kunna vara en kabel som sitter dåligt dragen på generatorn.
Sitter det diodlampor någonstans på bilen? Det kan faktiskt orsaka just det problemet, Allt lyser helt ok på bara batteriet, men när motorn är igång så störs de av generatorn frekvens och då kan dr i sin tur störa hur mycket som helst i bilens elsystem. CANBUS systemet som ballar ur i det läget. Det verkar vara billiga diodlampor som orsakar det problemet, även lampkontrollen kan reagera på diodlampor. Det finns diodlampor som fungerar utan extra tillbehör som behövs då CANBUS störs
av andra diodlampor. Med billiga menar jag kvalitén på diodens märke. Det finns diodlampor som håller bra eller bättre kvalitet än många dyrare alternativ, men då handlar det om att hitta rätt i den djungeln.
Finns det diodlampor ryck dem direkt och sätt i vanliga päron.
Försvinner problemet då så är det bara o skaffa bättre grejor.
Byte av laddningsregulatorn och kol i generatorn skulle jag göra före ett byte av generator.
En annan generator som är ok borde gå att hitta på skroten betydligt billigare än 2kkr.
Och de har ju funktionsgaranti på sådant.