2502
Sök

Hur farligt är vägsaltet egentligen?

187 Inlägg
17 januari 2017
Trådstartare
#1
Var tvungen att åka ut med sommarbilen i torsdags i värsta snö/slaskvädret - saltbilarna körde som galningar..  Och där var jag med min japanare. Så frågan är - hur nojig bör man vara för rost egentligen? Har haft den i kallgarage efter det och väntar på minusgrader för att tvätta av den ordentligt nu.

8 883 Inlägg
17 januari 2017
#2
Inget att oroa sig över, är bilen inte gjord av papper så är det bara att köra som vanligt. Att vänta på minusgrader innan tvätt kanske är onödigt.

Fotograf på tierpidag.se

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 241 Inlägg
17 januari 2017
#3
baluba skrev:
Var tvungen att åka ut med sommarbilen i torsdags i värsta snö/slaskvädret - saltbilarna körde som galningar..  Och där var jag med min japanare. Så frågan är - hur nojig bör man vara för rost egentligen? Har haft den i kallgarage efter det och väntar på minusgrader för att tvätta av den ordentligt nu.

Lite beroende på vad det är för bil naturligtvis. Är det en ganska ny bil så skit samma men en gammal veteranbil så hade inte jag åkt ut alls. Hade hellre tagit taxi.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

3 371 Inlägg
17 januari 2017
#4
Har man gjort ordenlig rostbehandlig och har bra lackförsegling/vax. Och tvättar regelbundet så tycker jag att det inte borde göra någon skillnad.


Funderat köra året runt med chevan som är en sommar bil. Bara ha tung last i bilen. :-)

man mister ju halva året.


1 313 Inlägg
17 januari 2017
#5
Salt fräter aset! och förstör tamejfan allt på en bil, Ibland är bilarna jag får in i verkstan så "saltade" att det svider på fingrarna om man råkar ha små sår på fingrarna, Väntar du på att tvätta i minusgrader? varför då?

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205313
Projekt! Renovering/Dieselkonvertering Volvo 244.

5 111 Inlägg
17 januari 2017
#6
Jag har en Datsun King Cab -85 som fram tills nu bara gått i inlandet, den är frisk i ramen och ganska frisk i karossen. Det är inte de välsaltade 80-tals Kingar som gått här nere vid kusten, de är borta.....nånting säger det väl?


Föredrar MoPar,GM och Ford
1 004 Inlägg
18 januari 2017
#7
En grundlig tvätt och ordentlig underspolning så är det nog ingen fara.
Personligen tar jag aldrig nånsin ut mina sommarbilar på saltade vägar.

"My drinkingteam has a racingproblem"

962 Inlägg
18 januari 2017
#8
Volvo544special65 skrev:
Jag har en Datsun King Cab -85 som fram tills nu bara gått i inlandet, den är frisk i ramen och ganska frisk i karossen. Det är inte de välsaltade 80-tals Kingar som gått här nere vid kusten, de är borta.....nånting säger det väl?

Nu får nog man även lägga till saker som klimat och vart bilen gått geografiskt till havet.

Fuktigt, varmt med ett stänk av sälta eller piskade svidande vindar med även där stänk av salt.

Visst är vägsaltet en fiende men det ovanstående är absolut med väldigt bidragande till det bruna guldet. smile

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.

Muttley
18 januari 2017
#9
Volvo544special65 skrev:
Jag har en Datsun King Cab -85 som fram tills nu bara gått i inlandet, den är frisk i ramen och ganska frisk i karossen. Det är inte de välsaltade 80-tals Kingar som gått här nere vid kusten, de är borta.....nånting säger det väl?

Att de inte brytt sig om sina bilar och struntat i underedsbehandling och tvätt regelbundet vintertid ??


Folk tvättar inte sina bilar på vintern,  tycker de är märkligt.

5 111 Inlägg
18 januari 2017
#10
Ja, och den här är precis lika dåligt skött som alla andra pickuper från 80-talet, dvs. inte alls. Det vill säga, vägsaltet gör helt klart skada....

En liten sak att fundera på, varför är det skadligt att inte tvätta bilen vintertid? Kan det ha med just SALTET att göra? tongue


Muttley
18 januari 2017
#11
Volvo544special65 skrev:
Ja, och den här är precis lika dåligt skött som alla andra pickuper från 80-talet, dvs. inte alls. Det vill säga, vägsaltet gör helt klart skada....

En liten sak att fundera på, varför är det skadligt att inte tvätta bilen vintertid? Kan det ha med just SALTET att göra? tongue

Klart. de är därför man också tvättar av det. 
Bilar som finns vid havet kan också rosta lättare om man inte tvättar sin bil då och då.

7 439 Inlägg
21 januari 2017
#12
Saltet sänker ytspänningen på vattnet som därmed har lättare att penetrera in i spalter mellan punktsvetsade metallplåtar.
Vid temperaturer över cirka plus 7 grader är risken för rost betydligt mindre.
Naturligtvis förebygger noggrann tvätt av underredet rostskador.
Störst betydelse för förebyggande av rostangrepp är ett torrt och varmt garage.
Min gamla "sommarcabbe" står alltid i garage med temp sällan understigande + 10.
Men för närvarande ligger temperaturen på + 16 grader.
Behagligt klimat om man vill meka lite med någon av bilarna.

Beställde för ett antal år sedan från Provningsanstalten i Borås deras forskningsresultat i ämnet rostangrepp på stålplåt.
Visade att linolja är helt överlägset alla andra preparat.
Cirka 100 % bättre inträngning mellan punktsvetsade stålplåtar samt cirka 100 % bättre vidhäftning på stålplåtar som lämnats för exponering i västkustens havsklimat.

Men "ett djävla skit" att sanera efter behandling, torkar inte på ett par år, luktar lika lång tid.

Så nog går det att skydda sin bil mot vägsaltet.

Men det som jag anser är det stora problemet med dagens nyare bilar är plastschoken under som omöjliggör en effektiv sanering av underredet på bilarna.

Vid den årliga kontrollbesiktningen har besiktningsteknikerna inte möjlighet att kolla statusen ur rostsynpunkt.

238 Inlägg
21 januari 2017
#13
köper du en ny  bil ifrån  vag gruppen  idag  då är den rostig om 6 mån

5 111 Inlägg
23 januari 2017
#14
Varmgarage JA, men då gäller att den står där under långa perioder. Kör du in och ut bilen ur det varje dag blir det värre pga kondens och att bilen aldrig hinner torka upp...



Sök